یک فیلم ساز معتقد است: بدون شک اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، دستاورد بسیار بزرگی است و اگر ادغام دو جشنواره این فرصت مهم را از سینمای ایران بگیرد، به نظرم بسیار اشتباه است و مسئولان باید فکری برای آن کنند.
به گزارش سینماسینما، مهدی حسینی وند که با فیلم «سیارک» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و توانست در بخش جلوگاه شرق برنده سیمرغ بهترین فیلم شود درباره حضور در این رویداد سینمایی گفت: «من مطمئنم اگر فیلم «سیارک» پیش از جداسازی جشنواره جهانی از جشنواره ملی فیلم فجر به دبیرخانه این رویداد ارسال میشد، هرگز پذیرفته نمیشد. چون رویکرد جشنوارهها در پذیرش آثار متفاوت است و سینمای ایران نیازمند رویدادی چون جشنواره جهانی فیلم فجر است که نگاه و رویکردی متفاوت نسبت به آثار سینمایی دارد.»
او در پاسخ به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر چه مزیتی برای او در مقام فیلمساز داشته است، پاسخ داد: «فیلم من پس از نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر در پنج، شش جشنواره مهم جهانی از جمله بوسان، دوحه و چندین رویداد دیگر شرکت کرد و دیده شد. همچنین پلتفرم بازار مجازی سی و هشتمین جشنواره جهانی امکان دیده شدن فیلم «سیارک»را مهیا کرد و منایمیلها و درخواستهای بسیاری برای نمایش آن دریافت کردم. در واقع فیلمهای مستقل ایرانی و خارجی چون «سیارک» در جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت دیده شدن پیدا میکنند و این امتیاز بسیار بزرگی است.»
تدوینگر آثاری چون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و «مختارنامه» ساخته داود میرباقری، درباره اینکه امتیاز جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمای ایران چیست؟ توضیح داد: «سینمای ما در دهه ۷۰ شاهد ساخت فیلمهای ارزشمند، متفکرانه و فرهنگی بود، فیلمهایی مانند آثار ابوالفضل جلیلی، امیر نادری، عباس کیارستمی و … که اتفاقا از جایگاه مهمی در جشنوارهها بهرهمند بودند و در این بین فیلمهای تجاری، چهرهمحور و متعلق به سینمای بدنه چندان در جشنوارهها جایگاهی نداشتند. رویکردی مثبت و مفید برای سینما که متاسفانه چندان دوام نداشت و در دهه اخیر با تغییر نگاه مدیریتی سینما بسیار کمرنگ شد. در واقع در این دوره اقتصاد سینما اهمیت بیشتری از اندیشه محور بودن فیلمها پیدا کرد و این تغییر نگاه باعث شد تا فیلمهایی که بیشتر دارای جنبه تجاری و عامهستند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.»
این فیلمساز تاکید کرد: «وقتی جشنواره فجر هم چنین رویکردی را در پیش گرفت و به سراغ انتخاب فیلمهای پرطمطراق و چهره محور برای بیشتر دیده شدن رفت، فیلمهای مستقل و اندیشه محور دیگر جایی در جشنواره فجر نداشتند و در این رویداد پذیرفته هم نمیشدند. من به خاطر دارم چند فیلم را آن سالها مونتاژ کردم که به نظرم برای جشنواره مناسب بودند اما هیچ کدام انتخاب نشدند. اما خوشبختانه جشنواره جهانی فیلم فجر پس از جدایی از جشنواره ملی فیلم فجر این خلا را به خوبی پر کرد و به رویدادی تبدیل شد که با نگاهی فرهنگی و جهان شمول به نمایش فیلمهای اندیشه محور، دغدغهمند و مستقل پرداخت و فرصتی را برای معرفی فیلمهای ایرانی به سینمای جهان ایجاد کرد. این رویکرد باعث شد تا دوباره شاهد برگزاری رویدادی به واقع بینالمللی باشیم که به سینمای مستقل اهمیت میدهد.»
او که تجربه همکاری با کارگردانانی چون حسن فتحی و مسعود جعفری جوزانی را در کارنامه دارد،با اشاره به اهمیت اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، درباره از دست رفتن این دستاورد بزرگ برای سینمای ایران هشدار داد و گفت: «بدون شک اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، دستاورد بسیار بزرگی است و اگر ادغام دو جشنواره این فرصت مهم را از سینمای ایران بگیرد، به نظرم بسیار اشتباه است و مسئولان باید فکری برای آن کنند. در واقع برگزاری جشنواره مانند یک دو امدادی است که تعدادی دویدن و آن را به نقطه فعلی رساندهاند و حال مسئولان جدید که چوب را از دست مسئولان گذشته گرفتهاند، باید این مسیر را ادامه دهند و نه تنها مانع از دست رفتن این اعتبار مهم برای سینمای ایران شوند، بلکه رویکرد متفکرانه و منطقیتری را در این زمینه در پیش بگیرند.»
حسینیوند افزود: «البته من با آقای خزاعی در مقام تهیهکننده کار کردم، او فردی اهل گفتوگو است و امیدوارم که نگذارد این دستاورد که نتیجه زحمات چندین ساله سینماگران است به راحتی از دست برود.»
او با تاکید بر تلاش بیوقفه جشنوارههای سینمایی فعال در آسیا و منطقه برای تثبیت جایگاهشان در جهان، بیان کرد: «من به تازگی در جشنواره فیلم بوسان و دوحه حضور پیدا کردم و از نزدیک دیدم برگزارکنندگان برای معرفی این جشنوارههابه جهان چه اندازه هزینه میکنند تا جشنواره خود را به رویدادی بزرگ در سطح آسیا و منطقه تبدیل کرده و بهترین باشند. اما ما چنین رویدادی را در اختیار داریم و بسیار عجیب است که بخواهیم آن را از دست بدهیم و مسئولان باید حتما در این باره تجدیدنظر کنند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





