سینماسینما، عسل عباسیان
«بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، که پیشتر از او فیلم موفق و مهجور «عصر جمعه» را سالها پیش دیده بودیم، یکی از فیلمهای جسور و متفاوت جشنواره امسال بود. متفاوت از آن منظر که در میان سوژههای تکراری و شبیه به هم، سراغ سوژهای رفته بود که کمتر میتوانستیم پیش از تماشایش، تخیلش کنیم.
زندی حقیقی زندگی شکوه (با بازی کمنظیر فاطمه معتمدآریا) را بر پرده نمایش میدهد؛ زنی که کمتر میشناسیمش و نمونهاش را اطرافمان دیدهایم. زنی استوار که جهان مردانه اطرافش را منقلب میکند. او تصمیم میگیرد فریدون، شوهر سابقش (با بازی رضا بابک)، را از خانه سالمندان به خانهاش بیاورد و با شوهرش، رضا (با بازی سعید آقاخانی)، از او پذیرایی کند. اما این زن خود محاط جهانی مردانه است؛ نخست جهانی مقتدر، جهان پسر بزرگش شاپور که نمیگذارد پدرش فریدون سالهای آخر عمرش را به آسودگی بگذراند و تا میفهمد او به خانه مادرش شکوه برده شده، او را با سلطهگری و بیرحمی به آسایشگاه بازمیگرداند و جان پیرمرد را میگیرد، اما سوی دیگر قصه مردی دیگر ایستاده است؛ رضا که میپذیرد شکوه از شوهر سابقش در خانه او پذیرایی کند و حتی خودش با نگاهی کاملا انسانی او را همراهی میکند، مردی که برخلاف کلیشه مرد ایرانی، کاملا همراه است و همسر است و رفیق است. در لحظاتی از فیلم عاشقانههایی را از شکوه و رضا که اتفاقا در میانسالی هم هستند، میبینیم که نمونهاش را در سینمای ایران کمتر دیدهایم. این فیلم نمونه درخشانی از آن گونه نگاه در سینماست که انسانیت را والا میشمارد و به ستایشش برمیآید. مونا زندی حقیقی در دومین گام سینمایی خود توانسته است نگاهی انسانی را از لنز چشمان خود مهمان چشم مخاطبش کند؛ او دو جهان را در تقابل با هم نشان میدهد. فارغ از جنسیت، او دو جهانِ سلطهگر و آزاداندیش را نشان میدهد و شما را با طعم گس فیلم خودش که با صحنه سوگواری فریدون پایان میپذیرد، تنها میگذارد و آن وقت شمایید که انتخاب میکنید جای کدام بنشینید؟ شاپور مستبد باشید یا رضای همراه و رفیق؟ و در این میانه حتی میتوان به شکوه نگریست و بر او غبطه خورد و شبیه او بود، که زنی است که جهان مردانه اطرافش را منقلب میکند از انسانیت و مهر و مادری و زنانگی و دوستی. او زنی است که پس از سالها حتی به شوهر سابقش مهر میورزد و این مهرورزی او را از دیگران سوا میکند
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- «چتر گُلی، کفش گِلی، عصر جمعه و سیگار»/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد