*محمدرضالطفی(منتقد و کارگردان سینما)
۱)اگرچه فیلمسازی و سریال سازی تا حد زیادی از ابزارهای مشترکی مثل نور،تصویر،بازیگری،ادبیات و… استفاده می کنند،اما دو مدیوم کاملا متفاوت هستند…اولین وظیفه یک سریال،برخلاف فیلم و سینما توانایی جذب مخاطب انبوه است…در این زمینه زخم کاری موفق عمل کرده است.
۲)بارها نوشتم و گفته ام…یک فیلمساز موفق الزاما سریال ساز موفقی هم نیست و برعکس…بر این عقیده ام که مهدویان(کسی که این حجم از خلاقیت را در ایستاده در غبار از خود نشان می دهد…به بقیه آثارش کاری ندارم،شیشلیک را هم اصلا ندیده ام) فیلمساز موفق تری است تا یک سریال ساز…هرچند که در زخم کاری نشان می دهد این مدیوم را هم می شناسد و در آن از استانداردهاکم نمی آورد،اما مدیوم او سینما است.
۳)این شوخی واژگان حیرت آور و بی نظیر و کم نظیر را کنار بگذارید…این واژگان نه برای این سریال،که برای هیچ فیلمی در یک نقد یا یادداشت جدی جایی ندارند…زخم کاری یک سریال استاندارد خوب است،بازی های سریال در کل تمیز هستند…جواد عزتی بسیار خوب است و بازی اش از ستون های سریال…دو کاراکترهای تین ایجر سریال ضعیف هستند و نمی فهمم چرا مرتضی امینی تبار در نقش میثم اینقدر اصرار به امیر جدیدی بودن دارد.
۴)زخم کاری تا قسمت پنجم یک سریال معمولی است،از قسمت ششم به بعد موتورش روشن می شود و فضای دیوانه ایی را خلق می کند که به شدت مخاطب را درگیر می کند…سریال هدف گیری بسیار هوشمندانه ایی دارد…جای مگسک را درست وسط سیبل نشانه رفته است…دست گذاشتن روی موضوعی به شدت جهان شمول…درون هیولا وار انسان ها…جنون طمع…حرص بیشتر خواهی…بیماری افزون خواهی
۵)در کمتر یادداشتی به عناصر فنی پرداخته می شود…از هنر سجاد پهلوان زاده به عنوان تدوینگر و تاثیرش در بالا رفتن سطح کیفی سریال نمی توان به سادگی گذشت…هرچقدر موسیقی حبیب خزایی فر در سه قسمت ابتدایی سریال عنصر منفی و بازدارنده سریال بود،اما از قسمت چهارم به بعد قدم به قدم در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین و موثرترین عناصر سریال است…نور و قاب و تصویر ها می توانست در راستای روند داستان سریال تبدیل به کاراکتر و شخصیت شوند،این اتفاق رخ نمی دهد…این یک انتخاب و سلیقه است و نه نمره ایی منفی،چرا که تمیز و قابل قبول هستند،اما می توانست وارد بافت جنون آمیز سریال شود،که نمی شود.
۶)زخم کاری یک سریال تر و تمیز،خوش روایت و پر مخاطب،مخصوصا از قسمت ششم به بعد است…با عیوبی مانند تمام آثار ساخته شده…نه شاهکار است و نه بی نظیر در تاریخ…که به نظرم رسیدن به همین عناصر نام برده شده کاری بسیار دشوار و به معنای موفقیت است…تمام شکست ها از جایی می آید که تصمیم می گیریم شاهکار خلق کنیم و دنیا را عوض کنیم…به نظرم مهدویان این موضوع را به خوبی درک کرده و به آن عمل نموده است.
منبع :پارسینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- محمدرضا لطفی : شاهد بزرگترین فیلمسوزی تاریخ هستیم
- خباثت و قساوتِ جامعهای با وجدانهای مصلحتاندیش/ نگاهی به سریال «زخم کاری»
- «زخم کاری»؛ وقتی روایت و شخصیتپردازی فدای جذب مخاطب میشود
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- هیولاهای درخشان
- رکورد تازه سریال «زخم کاری»/ استقبال مخاطبان از قسمت چهاردهم
- اقتباس؛ شبهِ رنسانسی در سینمای ایران
- زخم کاری در ۱۶ ساعت رکورد خودش را شکست / رکورد ۲۸ میلیونی برای قسمت سیزدهم «زخم کاری»
- رشکبرانگیز
- زخم کاریِ ممیزی
- اعتراض شش صنف سینمائی به سانسور در نمایش خانگی
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور