فرزانه متین-«تنها مردی که توی زندگی ازش ترسیدم،یه زن بود به اسم گریسلدا بلانکو»این جمله از پابلو اسکوبار،پادشاه کوکائین است این در حالی است که جماعتی از خود پابلو می ترسیدند و پابلو از یک زن.
پس ما با سریالی بیوگرافی محور حول شخصیت زنی به نام گریسلدا بلانکو روبه رو هستیم.این سریال تقریبا خوش ساخت در نیمه اول سال ۲۰۲۴ از شبکه ی نتفلیکس به کارگردانی آندری بایز و نویسندگی کارلو برناردپخش شد.در ابتدای پخش،بازخوردها عالی بود و در اولین هفته پس از انتشار در ۸۹ کشور،رتبه ی اول نمایش را به دست آورد.
سوفیا وراگا،آبارتون گوئرا،جولیانا آیدن مارتینز،مارتین رودریگز و خوزه واسکز در این مینی سریال به ایفای نقش پرداختند. این مجموعه تلویزیونی،به داستان زندگی یک قاچاقی بزرگ مواد مخدر به نام گریسلدا بلانکو که برای تامین نیازهای مالی خود یک کسب و کار بزرگ ایجاد کرد و یکی از پرسودترین کارتل های تاریخ را به وجود آورد،می پردازد.
قبل از هر چیز باید گفت بایز در این سریال ۶ قسمتی با ریتمی تند به کلیت داستان گریسلدا پرداخته اما در زمینه دستگیری و یکسری جزئیات با واقعیت فاصله دارد.
این فیلم که درشروع ،حال و هوای کلمبیا را تداعی می کند ،درصحنه ی ابتدایی با گریسلدا با بازی سوفیا وراگا با گریمی متفاوت روبه رو می شویم که با عجله به خانه خود در مِدِلئین بر می گردد و زخم بسیار بدی برداشته است که ناشی از درگیری با آبارتون براوو (همسر دومش) است او به سرعت در حال جمع آوری وسایل است و همراه با سه پسر نوجوانش به میامی فرار می کند و به طور موقت در یکی از اتاق های آپارتمان دوست قدیمی اش،کارمن می ماند تا بعدا جایی برای سکونت پیدا کند.اولین قدم او برای این کار ،فروش یک کیلو کوکائین است که از همسرش دزدیده بود و مخاطب متوجه می شود که گریسلدا ،شوهرش را کشته است و او به زودی در مسیری قرار می گیرد که به بزرگترین کارتل مواد مخدر در میامی تبدیل می شود و ما حالا با تصویری مسحورکننده و شرارت آمیز و حتی گاهی ضعیف پشت نقاب قدرتمنداین سلطان با عظمت در دنیای مواد مخدر هستیم.او به تدریج ملقب به لامادرینا(مادرخوانده) و ملکه کوکائین می شود.او مجنون ترین ملکه ی مواد مخدر در تاریخ جنگ با کوکائین در میامی بود.
از این رو داستان این مینی سریال یک خطی است و هر اپیزود آن بسیار سریع و پر حادثه پیش می رود.این حجم ار تبادل و معامله با سایر دلال ها،کارتل ها و زندگی شخصی اش در ۵ اپیزود با ریتمی تند به نمایش گذاشته می شود تا اینکه در اپیزود آخر وی در دام پلیس می افتد ولی همچنان ریتم در قسمت آخر نیز حفظ می شود.
گریسلدا تنها ملکه ی یک کارتل بزرگ مواد مخدر محسوب نمی شد او دستور قتل های فجیع و وحشتناکی را می داد بر اساس واقعیت وی دستور کشتن ۲۰۰ نفر را داده بود.او برای اینکه قدرتش را حفظ کند از خیلی چیزها گذشت حتی از جان همسر سومش ،زمانی که در زندان بود.وی بعد از ملکه شدنش با ریوی با بازی مارتین رودریگز که نقش بادیگار و قاتل را داشت ،ازدواج کرد که ثمره اش یک فرزند پسر بود.از آنجا که گریسلدا به شدت علاقمند به فیلم پدرخوانده بود،نام پسر آخرش را مایکل کورولئونه از روی اسم آل پاچینو در فیلم گذاشت.او به دلیل مصرف بیش از اندازه کوکائین،دچار پارانوئید شده بود و به هرکسی که شک می کرد که خبرچین است بلافاصله دستور قتلش را صادر می کرد.
بلانکو که در سریال مغز متفکر،باهوش و بی رحم است گفته می شود در واقعیت خیلی هولناک تر از آنچه بود که در سریال به ما نشان داده شد.مضامینی که اغلب در درام مرتبط با مواد مخدر در همه جا وجود دارد،خیانت و خشونت است اما این زن شرور از منطق حفاظت از خانواده اش استفاده می کرد.در فیلم صحنه های خشن به شدت زیاد است که البته اغراقی صورت نگرفته است.
داستان پیگیری گریسلدا بلانکو با داستان جون هاوکینز یک افسر واقعی در میامی که از روز اول رد پای یک زن را در این کارتل می دید،عجین شده بود و حتی در انتهای قصه ما با رو در رو شدن این دو در زندان و خبر دادن قتل سه فرزندش از سوی افسر مواجهه هستیم؛پایانی دراماتیک
مشکل سریال این است موضوع در سطح باقی می ماند و تیم سازنده ی آن ،به عمق ماجرا نفوذ نمی کنند.
باید اظهار داشت سریال بر پاشنه ی بازی قابل باور سوفیا وراگا می چرخد.کاریزمای چشمگیر و تسلطی که ما به ندرت در آثار نمایشی از اودیده بودیم.وراگا هنوز در ذهن ما بازیگر شوخ طبع و نشاط آور سریال خانواده مدرن را تداعی می کند اما او نشان داد قابلیت و استعداد هایش بیش از آن است.کمتر پیش می آید که بازی یک هنرپیشه از صحنه نمایش فراتر رود و قلب را لمس کند.از طریق تصویر او،بینندگان می توانند ابعاد چندوجهی گریسلدا را درک کنند از غریزه شدید مادرانه او تا جنبه های تیره تر و آسیب پذیرش.توسعه شخصیت وی در این سریال ،تحسین برانگیز است.
یکی از جنبه های برجسته ی فیلم،بازنمایی واقعی شخصیت های اسپانیایی زبان بود.
آنچه در سریال گریسلدا با واقعیت در تضاد بود:
همانطور که گفته شد کلیت داستان شبیه زندگی بلانکو است اما به بسیاری از جزئیات پرداخته نشده است.قد واقعی گریسلدا ۱۵۰ cm بود در حالی که گریسلدا سریال قدش ۱۷۰cm بود .از لحاظ ظاهر هیچ شباهتی به هم نداشتند و از زندگی وی در دوران نوجوانی اش به ما هیچ فکتی داده نمی شود،در حالی که وی از ۱۱ سالگی دست به قتل زده بود.
او پیش از دستگیری به کلمبیا گریخت و درسال ۱۹۸۵ در کالیفرنیا به اتهام توطئه برای تولید،واردات و توزیع کوکائین توسط اداره مبارزه با مواد مخدر دستگیر شد این در حالیست که در سریال ،ما می بینیم که وی از میامی به لس آنجلس فرار می کند ودر آنجا دستگیر می شود.گفته می شود گریسلدا به دلیل مصرف زیاد مواد مخدر ،صورتش کاملا تغییر کرده بود از طرفی برای اینکه به دام پلیس نیفتد به سلطان تغییر چهره معروف بود او برای سردر گم کردن دشمنان خود و پنهان کردن ظاهرش در انظار عمومی،اغلب وزن خود را به طور چشمگیری بالا یا پایین می برد اما گریسلدا سریال ،هیچ تغییری به چهره اش نمی داد و در طول سال ها ما در ظاهرش تغییری ندیدیم فقط در زندان،موهایش سفید شده بود.
او همیشه می گفت اگر کسی را کشتید برای من قسمتی از اعضای بدنش را بیاورید که در سریال به این موضوع اشاره نشده بود و بسیاری جزئیات دیگر که در این یادداشت نمی گنجد.
سرانجام این ملکه ی مخوف در سال ۲۰۱۲ در کلمبیا زمانی که از یک قصابی خارج شد به ضرب دو گلوله توسط یک موتورسوار کشته می شود و پرونده ی نخستین و آخرین مادرخوانده جهان بسته می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما