تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۱۲:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 87864

ناظر کیفی «هیات مدیره» با اشاره به اهمیت نقش ناظر کیفی در تولید سریال‌ها گفت: ناظر کیفی باید بتواند با پیش‌بینی بازخوردهای مختلف سریال، به تهیه‌کننده و کارگردان کمک کند تا اثری با کیفیت مطلوب تولید کنند.

به گزارش سینماسینما، علیرضا دباغ به نقش ناظر کیفی در سریال‌های تلویزیون اشاره و بیان کرد: ناظر کیفی باید از چند وجه به موضوع اشراف داشته باشد؛ یکی جنبه هنری کار، یعنی کیفیت هنری و فنی کارِ تمامی عوامل را مورد توجه قرار دهد. از طرف دیگر خطوط قرمز رسانه و نکاتی که باید در رسانه لحاظ شود را مد نظر داشته باشد. جامعه با حساسیت و مسائلی مواجه است که گاهی امکان دارد عدم توجه به آن‌ها در ساخت یک فیلم و سریال مسائلی را ایجاد کند؛ بنابراین ناظر کیفی ضمن اینکه همراه جامعه و سریال پیش می‌رود باید بتواند مواردی را که ممکن است در سریال باعث رنجش برخی از اقشار جامعه شود پیش‌بینی کند و به کمک تهیه‌کننده و کارگردان به رشد کیفیت کار مبادرت ورزد.

او در ادامه به وظایف ناظر کیفی اشاره کرد و ادامه داد: همچنین ناظر کیفی مسوول است که به رشد فکری و فرهنگی جامعه هم توجه کند؛ برای مثال برخی از محصولات فرهنگی با بی‌دقتی یا کم‌توجهی به لایه‌های پنهان پیام به جای طنز از هزل و هجو استفاده می‌کنند یا اینکه به غلیان احساسات بدون تفکر و تأمل می‌پردازند که ممکن است اثرات مخرب فرهنگی آن را کسی نتواند جبران کند. اما ناظر کیفی می‌تواند بر کیفیت نظارت کند و تلاشی برای ارتقای فرهنگ جامعه داشته باشد. نکته‌ای که در کار ناظر کیفی مهم است همراهی و همدلی او با تیم سازنده  است که بسیار اهمیت دارد؛ یعنی ناظر کیفی باید از کیفیت پروژه دفاع و در حفظ حیثیت حرفه‌ای اثر در کنار سایر عوامل برنامه به وظیفه خویش عمل کند.

ناظر کیفی سریال «هیات مدیره» با اشاره به وجود فردی به عنوان ناظر کیفی در سریال‌های تلویزیون گفت: با توجه به رویکردهای کیفی‌گرایانه در معاونت سیمای جمهوری اسلامی، سیما فیلم به عنوان متولی کارهای نمایشی، نقش ناظر کیفی را در پروژه‌ها با حساسیت و دقت دنبال می‌کند. از سوی دیگر پذیرش این نقش در گروه سازنده اثر هم اهمیت دارد. به هر حال صاحب اثر هنری، کارگردان و مسوول نهایی، تهیه‌کننده کار هستند و باید پیوند مناسبی میان ناظر کیفی و این عوامل وجود داشته باشد تا خلق اثر هنری دچار خدشه نشود.

مشاور فیلمنامه سریال «هیات مدیره» درباره کیفیت و موضوع این سریال اظهار کرد: عوامل سریال «هیات مدیره» تمام توان خود را گذاشتند تا بتوانند یک کار با کیفیت و در طراز الگوی خانواده ایرانی ارائه کنند و نوع متفاوتی از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها را در محیطی پر تنش نشان دهند. این فیلمنامه از زخم خوردن جوان پرتلاش ایرانی از ژن برتری‌ها صحبت می‌کند و به توجه به محیط زیست و لزوم همکاری برای حل مشکلات زندگی توسط تمام اقشار جامعه اشاره می‌کند و با یادآوری مسوولیت اجتماعی افراد جامعه نشان می‌دهد که چگونه یک زن مسلمان می‌تواند در خانواده و جامعه نقش درستی ایفا کند.

او با اشاره به تلاش عوامل «هیات مدیره» ادامه داد: آقای میری، کارگردان سریال تلاش زیادی کردند تا متن خوب آقای خودسیانی را با کیفیت مناسبی به تصویر درآورند. ایشان از کارگردان‌های مطرح سینمای ایران هستند که تحصیلاتشان را در دانشگاه صداوسیما انجام داده‌اند و با مدیوم تلویزیون آشنا هستند. ایشان انتخاب بازیگران را با دقت انجام دادند و آن‌ها را به خوبی جلوی دوربین بردند. آقای رسام هم که از تهیه‌کنندگان خوشنام تلویزیون هستند و با همه مشکلات غیرمترقبه به خوبی تیم را هماهنگ کردند.

ناظر کیفی سریال «هیات مدیره» به بازیگران این سریال اشاره کرد و گفت: آنچه لازم است به آن تاکید کنم بازی‌های خوب بازیگران این سریال است؛ از پیشکسوتانی مانند خانم ثریا قاسمی و آقایان کرامتی و سجادی حسینی گرفته تا جوانان هنرمندی که به خوبی ایفای نقش کردند. البته به نظرم آقای احسان کرمی در اولین تجربه بازیگری خود در یک سریال تلویزیونی آنقدر خوب ایفای نقش کردند که دیگر حیف است به مجری‌گری برگردند ایشان بسیار با استعداد هستند و علاوه بر بازی قابل اعتنایشان صدای زیبایشان هم در تیتراژ سریال خوب از کار درآمده است. همچنین خانم میرامینی که بار بزرگی از داستان سریال بر دوش ایشان بود و در موقعیت‌های مختلفی که در فیلمنامه برایشان نوشته شده بود و در صحنه‌های مختلف به درستی نقششان را ایفا کردند. بقیه بازیگران سریال هم هر کدام در نقش‌هایشان خوب جا افتاده‌اند به خصوص امیررضا دلاوری که خیلی خوب نقش سالار را ایفا کردند و اگر فرصت بود از تک تک عزیزان نام می‌بردم اما در یک جمله این سریال با بازی‌های خوب بازیگرانش در خاطره‌ها خواهد ماند.

علیرضا دباغ به زمان پخش نامناسب «هیات مدیره» اشاره کرد و گفت: پخش «هیات مدیره» با سریال‌های دیگر و برنامه «دورهمی» در نوروز هم زمان شد و این مساله بر تعداد مخاطبان ما تأثیر داشته که بهتر است مسوولان سیما دقت بیشتری در تنظیم جدول پخش برنامه‌ها داشته باشند تا این همه تلاش هنرمندان به خوبی دیده شود.

او در پایان اضافه کرد: وظیفه خود می‌دانم که در کنار تشکر از تلاش مدیران سیما فیلم به خصوص آقای دکتر کرمی و آقای حمیدی، قائم مقام ایشان و آقای زین‌العابدین، مدیریت شبکه تهران و گروه فیلم وسریال این شبکه، آقای الماسی و همکارانشان و از کل عوامل تولید این سریال از تصویربردار و طراح صحنه گرفته تا تدوین‌گر سریال و دوستان تدارکات و ترابری؛ به خصوص آقای مجبد پرکار که درکنار اقای رسام تمام تلاششان را کردند تا کار مناسبی را به مردم خوبمان ارائه کنند، تشکر و قدردانی کنم. هیچ کاری بی نقص نیست و باید تلاش کنیم کارهای بهتری را به خانه‌های مردم کشورمان بیاوریم و میزان رضایت و خشنودی آن‌ها را از برنامه های تلویزیونی افزایش دهیم و امیدواریم در این کار موفق عمل کنیم.

سریال هیات مدیره

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها