تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۵ - ۱۶:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89501

احسان_محمدی در عصر ایران نوشت :

۱️⃣ جایی از #بهاالدین_خرمشاهی قرآن پژوه و ادیب محترم می خواندم که گفته بود من دوستانی دارم که اگر آنها را به قرن چهارم هجری ببرید بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند!

این نکته را فراموش نکنید که احتمالاً «دوستان» مورد نظر آقای خرمشاهی از تصمیم گیران و تصمیم سازان این کشور هستند.

۲️⃣ حکومت در ایران خود را آنقدر در قبال شهروندان مسئول می داند که پستان های گُرگ را سانسور می کند تا یک وقت مردم #تحریک نشوند. اما وقتی قرار است آب و نان و رفاه مردم تامین شود بازی کی بود؟ کی بود؟ من نبودم راه می اندازند و هر کس، دیگری را مسئول می داند و در نهایت ماییم و شکم های گرسنه و ناامیدی و بیکاری و …

احتمالاً گاهی در خلوت خودشان آرزو می کنند که کاش می توانستند شکم ها و سایر اندام های لذت جوی دنیوی مان را هم سانسور کنند! از اساس.

۳️⃣ بنری در میدان ولیعصر تهران در حمایت از تیم ملی نصب کردند که در آن هیچ زنی وجود نداشت. انگار طراحان و اتاق فکر این بنر از این که یک #زن آنها را به دنیا آورده آزرده خاطرند.

جریان اجتماعی پرشوری شکل گرفت، بنر را بدون توضیح و عذرخواهی عوض کردند و حالا مشخص شده که برخلاف عکس اصلی، به جای #مسعود_شجاعی، عکس #مهدی_طارمی را نشانده اند!

یک سانسور جدید. چرا؟ چون از شجاعی و مواضع اجتماعی اش خوششان نمی آید، حتی اگر کاپیتان تیم ملی باشد! سانسور می کنند، چرا؟ چون قدرت دارند و می توانند!

۴️⃣ بخش هایی از سریال #پایتخت سانسور می شود، مسابقه فوتبال سانسور می شود، فیلم های سینمایی سانسور می شود، کتاب سانسور می شود، موی زنان از عکس ها سانسور می شود، لغتنامه #دهخدا سانسور می شود، روزنامه سانسور می شود …

سانسورهای غیرضروری و هزینه زا. انگار عمدی برای خشمگین کردن مردم وجود دارد.

۵️⃣ کاری کرده اید که ما هم در رفتارمان دست به خودسانسوری می زنیم. حقیقت را از ترس نمی گوییم، بخش بزرگی از جامعه دست به ریاکاری می زند که خود سانسوری عظیم است و اندک اندک خو گرفته ایم به #زیست_چندگانه.

بچه های ما یاد می گیرند در خانه، در مدرسه، در خیابان و … برای بقا در این سرزمین، برای نمره انضباط، برای تایید مافوق قدرتمند؛ دست به سانسور اندیشه، باور و اعتقاداتشان بزنند و خودشان نباشند.

۶️⃣ می دانم برایتان مهم نیست. اگر اهمیتی داشت که دست به این همه سانسور نمی زدید ولی جامعه ای که در سطح دست به سانسور می زند اندک اندک شهروندان را به سمت #زیست_پنهان در اعماق و پشت دیوارها هل می دهد. در دراز مدت آنچنان آنها را نخواهید شناخت که غافلگیرتان می کنند و قادر به پیش بینی رفتارشان نخواهید بود.

✍️ من هم در این نوشتار دست به #سانسور زده ام. وقتی حرف حق را سانسور کنیم، دروغ جایش را می گیرد. دروغ، سانسور حقیقت است. خداوندا! این کشور را از دشمن، از خشکسالی و از دروغ در امان بدار!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها