۱۲ صنف هنری خانهی هنرمندان ایران طی نامهای سرگشاده به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار توقف روند اخراج اساتید، لغو احکام محرومیت دانشجویان، توقف رفتارهای خشونتبار، رفع فضای امنیتی و ایجاد فضای امن برای اعتراض در دانشگاهها شدند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی خانهی هنرمندان ایران، در این نامه که به امضای تمامی صنوف هنری رسیده، آمده است:
«به نام خدا
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی گل
با سلام و احترام،
خانه هنرمندان ایران متشکل از ۱۲ انجمن هنری وظیفه و رسالت اصلی خود را صیانت از حقوق جامعه هنری تلقی نموده و ضمن اعلام مجدد مواضع خود در قبال اتفاقات یکسال اخیر در فضای دانشگاهی، هم اکنون و در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ خواستار تحقق آن است.
پس از پیگیریهای تشکلهای هنری و بازگشت ۲ رشته سینما و مجسمهسازی دانشگاه هنر به دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۲، و در آستانه سال تحصیلی جدید فرصت را مغتنم شمرده و بار دیگر مطالبات خود را تکرار میکنیم.
۱- توقف روند اخراج استادان و بازگشت آنان به دانشگاهها
استادان هنر، ثمره یک جامعه هستند. نامآوران و سرآمدان هنر که علاوه بر معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهان، وظیفه دشوار تعلیم و تربیت هنرجویان را به عهده گرفتهاند. با امکانات محدود دانشگاه و دریافتی ناچیز، عاشقانه به تدریس پرداخته و به کلاسهای خاکستری و صندلیهای فرسوده، اعتبار بخشیدهاند.
استاد هنر، محصول سالها مطالعه و پژوهش، تجربهاندوزی و همچنین زیست هنرمندانه است، یکشبه، با سهمیه و رانت و سفارش ساخته نمیشود. استادان فرهنگ و هنر، جایگزین و بدل ندارند و فقدان هرکدام خاموشی ستارهای است که آسمان هنر را از وجودش محروم میسازد. استادان تاثیرگذارترین و مهمترین اعضای جامعه هنری بوده و صیانت از حقوق آنان رسالت اصلی تشکلهای هنری است.
۲- لغو احکام تعلیق، تبعید و محرومیت از تحصیل دانشجویان
دانشجوی هنر، خلاق، شجاع و پرسشگر است. آمده است تا به حساسترین عضو جامعه یعنی هنرمند تبدیل شود. آمده است تا در بازترین فضای ممکن یعنی هنر فعالیت نماید. بدیهیات را به پرسش گرفته و از نو کشف کند. “جهان را سقف بشکافد و طرحی نو دراندازد.” آگاهانه، درد جامعه خود را درک نموده و احساسات و عواطف انسانی را مهمترین دغدغه خود شمارد. دانشجویان ترسیمگر آینده و تحقق بخش چشمانداز هنر ایران هستند. جامعه هنری مطالبهگر حقوق دانشجویان است و مراقبت از فرزندانش را بدیهیترین وظیفه خود تلقی مینماید.
۳- ایجاد فضای امن گفتگو، انتقاد و اعتراض در دانشگاهها
دانشگاه بنیادیترین نهاد یک جامعه مدنی و دانشگاههای هنر عرصه ظهور حداکثری آزادیهای مدنی هستند. تشویق به آزاداندیشی، احترام به کثرتگرایی و به رسمیت شناختن عقاید گوناگون، حقطلبی، آزادی بیان و امکان اعتراض مدنی از جمله لوازم بدیهی فضای دانشگاهی است. آنچه دانشگاه را از سایر مراکز آموزشی متمایز میکند شکل بنا و ساختمان و حتی ورودی و عنوان درج شده بر سردر آن نیست بلکه ساختاری است منعطف، که مواجهه و همنشینی استاد و دانشجو را جهت ایجاد فرصت و امکان تجربه و رشد در فضایی امن فراهم میسازد. دانشگاهها فانوس راه و نگهبان تاریخ هنر این سرزمیناند و صیانت از آن مسئولیت همه ماست.
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
انتقاد و اعتراض دانشجویان از طریق گفتگو، تحصن، خلق آثار هنری، موسیقی، سرود و … در محیط دانشگاه مصادیق بارز و متعالی اعتراض مدنی است که نه تنها مستحق مجازات و عتاب نیست بلکه شایسته تمجید و تشویق است. در نحوه اداره دانشگاهها تجدید نظر کنید چرا که گشایش فضای امن گفتگو، تنها و تنها راه جلوگیری از خشونت است.
ما خانهها و انجمنهای عضو خانه هنرمندان ایران، به جد خواستار رفع فضای امنیتی در دانشگاهها، توقف رفتارهای خشونتبار، لغو تمامی احکام ناعادلانه و رفع محرومیتهای استادان و بازگشت آنان به دانشگاه و همچنین رفع تمامی محدودیتها، محرومیتها و جریمهها علیه دانشجویان هنر هستیم.
خانه تئاتر * خانه سینما * خانه موسیقی ایران * انجمن خوشنویسان ایران * انجمن شاعران ایران * انجمن هنرمندان نقاش ایران * انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران * انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران * جامعه مهندسان معمار ایران * انجمن عکاسان ایران * انجمن هنرمندان سفالگر * انجمن تصویرگران ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- «شب، خانه، بخارا»؛ تاریخ نگار و مبتنی بر رسالت فرهنگی
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب وقایعنگاری بخارا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





