کامبیز حضرتی: نشست نقدو بررسی فیلم «زمانی دیگر» ساخته ناهید حسنزاده روز یکشنبه چهاردهم مرداد در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست علاوه بر ناهید حسنزاده، مجید پتکی و فریبا خادمی بازیگران فیلم و سحرعصر آزاد منتقد سینما حضور داشت.
سحرعصر آزاد نشست را با تاکید بر اهمیت سینمای هنروتجربه آغاز کرد: «خوشحالم که فیلم«زمانی دیگر» را دوباره و با این استقبال خوب دیدم. درست است که فیلمهای هنروتجربه در گروههای سینمایی کمتر امکان اکران دارند اما عامل جذابیت و کشف در این آثار اهمیت دارد. «زمانی دیگر» برای من این خاص بودن و کشف جدید را به همراه داشت.»
او درباره داستان فیلم«زمانی دیگر» اشاره کرد: «فیلمنامه پرچالش و پیچیده است و حتی از اجرای آن جلوتر است و مخاطب را درگیر انسانهای در دل بحران میکند. شاید ایدهآل فیلمساز در زمان ساخت فراهم نشده است اما از آن جایی که کارگردان فیلم تخصص مامایی دارد، انتخاب خوبی داشته که به سراغ سوژهای رفته که با آن آشنا است. در فیلمنامهنویسی میگویند در ابتدا سراغ سوژههایی بروید که با آن آشنا هستید و به آن تسلط دارید. تولد نوزاد، بهتزده بودن دختر و انکار مادر شروع خوبی برای یک درام اجتماعی است.»
ناهید حسنزاده: سرنوشت «زمانی دیگر» مانند نوزاد داخل فیلم است
ناهید حسنزاده در این نشست درباره ساخته شدن این فیلم عنوان کرد: «سرنوشت «زمانی دیگر» مانند نوزاد داخل فیلم است که با بدبختی از یک خانواده به خانواده دیگر میرود. برای این فیلم بسیار سختی کشیدم. بعد از این فیلمنامههایی نمینویسم که چنین بلایایی را برای من پیش بیاورد. البته بسیار پای تولید «زمانی دیگر» و در واقع پای خودم ایستادم تا بتوانیم این ایده را به درستی انتقال بدهم. دوره خیلی سختی داشتم اما باوجود مشکلات تولید فیلم، از تصورات و افکارم کوتاه نیامدم و به صورت تکهتکه هزینه جمع کردم و با تمام نواقص این فیلم ساخته شد.»
او درباره فعالیتهای خود در سینما و رسیدن به سوژه «زمانی دیگر» توضیح داد: « قبل از آنکه در انجمن سینمای جوانان دوره فیلمسازی ببینم ماما هستم و سالها در این حوزه کار کردم و همچنان هم درگیر این شغل هستم. به خاطر این قضیه طبیعی است که با این آدمها بسیار در ارتباط بودم. من در مطب به خاطر شغلم با این جور دخترها و خانوادهها ارتباط داشتم. خانم دکتری که در فیلم میبینیم که به خانهها میرود تجربهای نزدیک به خودم داشته است. فریبا خادمی دیالوگهارا حفظ میکرد و معمولا در یک برداشت کارمان انجام می شد و اذیت نشدیم.»
حسنزاده ادامه داد: «خیلی وقتها برای ویزیت به منزل خانمهایی میرفتم که نمیتوانستند از خانه خارج شوند.برای همین خیلی از این مسائل را با چشم خودم دیدهام البته نمیخواهم بگویم عین این داستان در واقعیت اتفاق افتاده بود،اما مشابه این شخصیتها را بارها و بارها دیده بودم.»
او در ادامه درباره تولید فیلم عنوان کرد:«در دورانی که فیلم کوتاه میساختم، اعتقاد داشتم این ایده است که فیلم را میسازد اما امروز میدانم بودجه خیلی مهم است و نبود پول به فیلم لطمه میزند. همین الان هم فکر میکنم اگر به اندازهای پول داشتیم که میتوانستیم ده روز در لوکیشن بمانیم، فرصت بیشتری برای کارکردن با بچههای نابازیگر فراهم میشد و زندگی فیلم بیشتر و بهتر درمیآمد. اگر این فیلم یکدست و رئال است به دلیل گرایشم به سینمای مستند است. من معتقدم اگر بخواهید فضای سوررئال هم کار بکنید باید رئالیسم را بشناسید.»
این کارگردان درباره بازیگری در این فیلم بیان کرد: «من بازیگران زیادی را دیدم تا برای نقش قدیر به مجیدپتکی رسیدم. قدیر کاراکتری است که از پیرامون خودش متفاوت است. او به خاطر یک اعتراض کارگری وارد زندان شده و به خاطر یک بیعدالتی و حرکتی اجتماعی به زندان رفته و کسانی را دیده که در یک دنیای روبه زوال زندگی میکنند اما قدیر از این فضا رد شده است. برای همین کاراکتری متفاوت از سایر افراد جامعه دارد و دست به کشتن دخترش نمیزند. علاوه بر این از لحاظ روانشناسی مردهایی که بلوغ فکری رسیدهاند در تنهایی به موضوعات مختلف فکر میکنند.مجید پتکی بازیگر باهوشی است و بعد از من بیش از همه فیلمنامه را خوانده است.»
این کارگردان درباره اکران فیلمش اشاره داشت: «اگر هنروتجربه «زمانی دیگر» را اکران نمیکرد، فیلم داخل کمد میماند. اما پخش در سینما بسیار سخت و مانند یک هیولای بیشاخ و دم است. ما پخش گسترده و تبلیغات چندانی نداریم.»
مجید پتکی: با نقش حسی برخورد کردم
در بخش دیگری از این نشست مجید پتکی هم درباره همکاری با این فیلم بیان کرد: « در ابتدا فیلمنامه را از زبان کارگردان شنیدم و صحبت ایشان کاراکتر قدیر را به من شناسند. پس از آن فیلمنامه را خواندم. مدام از کارگردان درباره روحیات قدیر میپرسیدم و خودم را در آن شرایط تصور میکردم.روش من این است که با کارگردان حرف میزنم. من با این نقش حسی برخورد کردم و او را با خودم قیاس کردم.»
او درباره مخاطبان فیلم گفت: «من این فیلم را در جاهای مختلف یا مخاطبان مختلف دیدهام ولی فیلم را باید پدرها و دختران نوجوان ببینند. چرا از حضور آنها در سینماه پرهیز میکنیم؟ دوست دارم این آثار توسط چنین افرادی بیشتر دیده شود. داستان فیلم باید کاربردی شود. وقتی مردم و مسئولان جسارت روبهرو شدن با این مسائل را پیدا نکنند، مشکل همچنان ادامه پیدا میکند.»
فریبا خادمی: مصر بودم این نقش را بازی نکنم
فریبا خادمی در ادامه این نشست درباره سابقه هنری خود عنوان کرد: « بازیگر هستم و در تئاتر بیشتر نقشهایی که به من پیشنهاد میشود، خانم دکتر و وکیل است. زمانی که فیلمنامه«زمانی دیگر» را خواندم، باوجود آن که فیلم را دوست داشتم و دغدغه مشترک من هم بود اما مصر بودم آن را بازی نکنم. از ان جایی که کارگردان تمایل داشت، نقش این خانم دکتر را بازی کنم که برآمده از کاراکتر خودش بود به این مجموعه پیوستم و از ابتدا همراه فیلم بودم.»
او درباره فضای فیلم بیان کرد: «این فیلم مطابق علاقه من است و جهان فیلم را زنانه نمیبینم بلکه قدیر با بازی تحسین شده مجید پتکی رسیدن به باور درست را نشان میدهد. قدیر فیلمنامه به زمانی دیگر موکول شده و به جلو حرکت کرده است و در واقع اولین کاراکتری که نور را به آن خانواده میتاباند، کاراکتر دکتر است.»
او درباره اکران فیلم اشاره داشت: «متاسفانه شرایط اکران مناسب در سینمای ایران فراهم نیست و این فیلم را باید خانوادهها ببینند. فیلم ادعای زیادی ندارد. قصه آن سررراست است اما باید این کلیشه آموزنده ساخته و دیده شود. فیلم ساخته شده و در خارج از کشور جایزه گرفته است اما باید چنین فیلمی تدریس شود تا تابوی این مسائل از بین برود.»
اخبار مرتبط

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- نگاهی به فیلم «زمانی دیگر»/ وقتی که اعتماد من از ریسمان سست عدالت آویزان بود*
- نگاهی به فیلم «زمانی دیگر» / برهوت تعصب
- ناهید حسن زاده کارگردان فیلم زمانی دیگر :تلاشهای زیادی می شود که کل هنروتجربه از هم بپاشد
- فیلمی که توصیه میشود دختران با پدرانشان ببینند
- انتشار تیزر «زمانی دیگر» + فیلم
- نگاهی به فیلم «زمانی دیگر»/ کورسوی امید در انتهای دالان تاریک
- جایزه بازیگر ایرانی از «مانهایم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟