
ملیکا مومنی راد در روزنامه صبا نوشت : فیلم سینمایی «زمانی دیگر» به نویسندگی و کارگردانی ناهید حسنزاده و تهیهکنندگی فری ملکمدنی چند وقتی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است. این فیلم که اولین تجربه ناهید حسنزاده در زمینه ساخت فیلم بلند داستانی به حساب میآید تاکنون توانسته در بسیاری از جشنوارههای خارجی خوش بدرخشد و جوایزی چون جایزه ویژه هیاتداوران جشنواره بینالمللی فیلم «آتن»، جایزه «ببر طلایی رویال بنگال» برای بهترین فیلم از بیستودومین جشنواره بینالمللی فیلم «کلکته» در هندوستان، جایزه دستاورد ویژه هنری بهترین بازیگر مرد برای مجید پتکی بازیگر این فیلم را از شصتوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم «مانهایم» در آلمان را دریافت کرده است.
شما فارغ از اینکه بهعنوان فیلمساز فعالیت دارید ظاهرا ماما نیز هستید، باتوجه به سوژه فیلم، چقدر مشاهداتتان در واقعیت در شکلگیری قصه فیلم «زمانی دیگر» تاثیر گذاشت؟
به موازات اینکه بهعنوان یک ماما فعالیت داشتم، فیلمهای مستند و کوتاه نیز میساختم. به نظرم مسیری که در زندگی طی میکنیم بهطور ناخودآگاه بر آثارمان تاثیر میگذارد. در طول زمانی که مطب داشتم با دختران زیادی که درگیر چنین معضلاتی بودند برخورد می کردم، دخترانی که در سنین کم مورد تجاوز و تعرض قرار گرفته و یا حتی باردار شده بودند. البته نه به این شکلی که در فیلم وجود دارد به هر حال سینما زبان خودش را دارد و طبیعتا قصههایی که من با آن مواجهه عینی داشتم کاملا شبیه داستان فیلم زمانی دیگر نبوده است. وقتی با مسائل پیچیده زنان آن هم در جایی مثل جنوب تهران درگیر باشی مسلما تاثیر میگیری و این داستان نیز از دل ماجراهایی که میان آن مردم وجود داشت بیرون آمده است.
چطور شد که با فری ملکمدنی به توافق رسیدید و او تهیهکنندگی فیلم را پذیرفت؟
سوژه فیلم زنانه است چقدر به این قائل هستید که نگاهتان در پرداخت به آن نیز رنگ و بویی زنانه دارد؟
درست است که این فیلم یک قصه زنانه دارد و کارکترهای چالشبرانگیز آن زنان هستند اما دغدغه من و فیلم صرفا مشکلات زنان نبود. در جامعهای که فقر روزبهروز وسعت بیشتری پیدا میکند ما دیگر نمیتوانیم جلوی فروپاشی اخلاق را بگیریم. نمیخواهم بگویم که این پیام فیلم بوده ولی این دیدگاهی است که در نگارش فیلمنامه وجود داشت. ما ملتی هستیم که اگر هیچ چیز نداشتیم حیا داشتیم اما روزبهروز به سمتی سوق پیدا میکنیم که این فروپاشی اخلاقی شدت بیشتری پیدا میکند. از طرفی یکی از دغدغهها و مسائل فیلم وضعیت اقتصادی خانواده های آسیب پذیر است. خانواده فیلم «زمانی دیگر» درگیر یک ناعدالتی اجتماعی میشوند و بهدنبال آن مشکلاتی دیگر برای آنها به وجود میآید. دغدغه فیلم فقط مشکلات زنان نیست یکی از مسائل مهم فیلم به زعم من همین مسئله اقتصادی است. خیلی تلاش کردم طرح معضلات در فیلم شکل شعاری پیدا نکند اما نمیدانم چقدر در این زمینه موفق بوده ام.
در مرحله نگارش و یا ساخت و اکران فیلم دچار ممیزی نشدید و اینکه مجبور شوید نگاه فیلترشدهای به موضوع تعرض در فیلم داشته باشید؟
این مسئله بهخاطر شرایط حاکم بر سینماست. به هر حال قصه «زمانی دیگر» شبیه فیلمنامههای دیگر نیست و همین پیروی نکردن از فرمولهای مرسوم سینما باعث میشود یک تهیهکننده این ریسک را نکند و به نظرش فیلمنامه شما حساسیتبرانگیز بیاید!
فیلم، برخلاف ایران در خارج از کشور خیلی دیده شده است فکر میکنید چرا در ایران مهجور مانده و خیلی وضعیت اکران جالبی هم در گروه هنر و تجربه ندارد؟
همه این مسائل بهخاطر این است که کسی من را نمیشناسد. من درگیر این گروه و باندبازیهای رایج در سینما نیستم. معتقدم وقتی زمان آن نرسیده که یک جامعه چیزی را بشنود و بفهمد، تو اگر فریاد هم بزنی فایدهای ندارد چون وقت آن نرسیده است. مسئولان فرهنگی ما گوشهایشان را گرفتند و حتی نمیگذارند صدای ما به گوش مخاطب برسد. چرا تلویزیون امکان پخش تیزر فیلم زمانی دیگر را نمیدهد؟ وزارت ارشاد بیست فیلمساز دارد که مثل کارمندهای آن میمانند. چرا فقط بیست فیلمساز در همه دورهها در سینما میتوانند بیدغدغه و راحت فعالیت کنند؟ این یک تحلیل طنز ولی تلخ است که ما از نسل کوپن هستیم ما در دهه۶۰ بزرگ شدیم و مثل همان دوران در حال حاضر هم، همه چیز را به ما کوپنی می دهند و ما حق نداریم بیشتر از یک حدی مطالبه کنیم. هنر و تجربه سهم کوپنی ماست. ما در این حد از سینمای ایران سهم داریم. تازه تلاشهای زیادی هم میشود که انرا هم از ما دریغ کنند یا شرایطی پیش بیاورندکه کل هنروتجربه از هم بپاشد، این چه قانون نانوشتهای است که سینمادار میگوید چون فیلم بازیگر چهره ندارد آن را اکران نمیکنم. مگر فیلم درخشان «بچههای آسمان» بازیگر چهره داشت؟ در همه چیز به تکرار افتادیم قصه، بازیگران، فرم و… همه چیز تکراری شده و این مسئله فقط به ضرر نسل جوان و در جهت تخریب رشد فرهنگی متناسب با تغییرات زمانه است.
ملیکا مومنیراد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- ناهید حسن زاده: اگر هنروتجربه «زمانی دیگر» را اکران نمیکرد، فیلم داخل کمد میماند/ پخش در سینما بسیار سخت و مانند یک هیولای بیشاخ و دم است
- نگاهی به فیلم «زمانی دیگر»/ وقتی که اعتماد من از ریسمان سست عدالت آویزان بود*
- نگاهی به فیلم «زمانی دیگر» / برهوت تعصب
- فیلمی که توصیه میشود دختران با پدرانشان ببینند
- انتشار تیزر «زمانی دیگر» + فیلم
- نگاهی به فیلم «زمانی دیگر»/ کورسوی امید در انتهای دالان تاریک
- جایزه بازیگر ایرانی از «مانهایم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





