به گزارش سینماسینما، علی خورشیدپور درباره ویژگی هایی که برای خلق این پوستر درنظر گرفته است، گفت: آنچه که در طراحی این پوستر مدنظر ما بود، این بود که نگاهی تاریخی و اشاره ای به دوران ورود سینما به ایران داشته باشیم از همین رو برایمان بسیار اهمیت داشت که از عنصری تصویری استفاده کنیم که بتواند این موضوع را نشان بدهد.
وی افزود: این عکس برای من فضای خاصی را تداعی می کرد به این صورت که وقتی من به این عکس نگاه می کردم، فکر می کردم این دو کودک در یک لوکیشن شبیه لوکیشن فیلمبرداری قرار گرفته اند و حالتشان به گونه ای است که انگار آماده فرمان کارگردان هستند تا نقش خود را بازی کنند. پس من این عکس را یک نوع اشاره به سینما میدانستم از طرفی اشارهای به آمادگی برای میزبانی و یک انتظار برای شروع جشنواره جهانی.
خورشیدپور با اشاره به اینکه عکس موجود در این پوستر را با جستجو در بین عکسهای مختلف پیدا و انتخاب کرده است، اظهار کرد: به نظرم چهره این دو کودک اخمو نیست بلکه آنها جدی هستند. در مواجهه با کودکان هنگام عکاسی متوجه می شویم آنها مقداری دستپاچه می شوند و شاید علت جدی بودن چهره آنها همین امر بوده باشد. از طرف دیگر حضور یک پسر و یک دختر ویژگی انسانی و غیرجنسیتی به عکس بخشیده که این برای ما جذاب است.
این طراح پوستر با اشار به ترکیب رنگ پوستر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: سیاه و سفید بودن این پوستر به این دلیل است که ارجاع تاریخی دارد زیرا در آن زمان هنوز امکان گرفتن عکس رنگی وجود نداشت و این موضوع هم باز اشارهای به قدمت تاریخ سینمای ایران دارد و اینکه سینما از تصاویر سیاه و سفید شروع شد.
خورشیدپور که طراحی لوگوی کتابخانه ملی را در کارنامه دارد، بیان کرد: ما به صورت مکتوب به زبان فارسی و انگلیسی در پوستر نوشته ایم «در آستانه ۱۲۰ سالگی سینمای ایران» که همین موضوع به قدمت سینمای کشورمان اشاره دارد در عین حال حضور آن دو کودک در این پوستر تمثیلی از کودکیِ سینمای ایران در زمان قاجار است چون سینما در این دوران به تازگی وارد ایران شده بود و سالهای ابتدایی خود را سپری می کرد و حالا که به ۱۲۰ سالگی سینمای ایران نزدیک میشویم در این پوستر به این موضوع اشاره کردهایم.
او گفت: به خواست سفارش دهنده، ما تمرکز بر مردم عادی برایمان اهمیت داشت و گرنه اکثر عکسهای آن دوران عکسهای درباری بود و ما همه آنها را کنار گذاشتیم و به این عکس رسیدیم.
این طراح و گرافیست در پایان اظهار کرد: یکی از چند اِلمان ما در طراحی این پوستر اشاره به هویت ایرانی بود و می خواستیم به این موضوع توجه کنیم از همین رو این اتفاق به چند شکل رخ داد برای مثال فرشی که در عکس زیر پای کودکان است اشاره به فرهنگ ایرانی دارد از سوی دیگر لغات فارسی هم یک عنصر فارسی کامل مشهود است که فرهنگ ایرانی را در پوستر نشان میدهد و برای مخاطب گویا است و با توجه به اینکه ما در جشنواره ای با رویکرد جهانی حضور داریم لازم دیدیم که چند فاکتور از فرهنگ ایرانی و همچنین نشانه ای از قدمت سینما در ایران را به نمایش بگذاریم.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت۱۳۹۷) به دبیری سید رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند