هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران با معرفی برگزیدگان واهدا نشان ایسفا به خسرو سینایی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این مراسم که شامگاه سهشنبه ۱۶ شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد، کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران با بیان این که همه ما میدانیم که بزرگان سینما که به استاد و پیشکسوت تبدیل شدهاند همه روزی با فیلم کوتاه شروع کردند، گفت: این کلاس اول فیلمسازی است و هرکسی که به هنر سینما علاقه دارد با کار کوتاه شروع میکند و الفبای سینما با این فیلمها آموخته میشود. در کنار این آموزش وجه تجربی و جسارت و بیپروایی هم وجود دارد که این تجربههای خارقالعاده دریچهای تازه به دنیای سینما باز میکند.
این کارگردان سینما ادامه داد: به همین دلیل فیلمسازان این عرصه هرگز آن را رها نمیکنند و ساخت فیلم کوتاه میتواند تجربی، تاثیرگذار و متفاوت باشد و باید به آن متفاوت هم نگاه کرد. قواعد و محدودیتها و باید و نبایدهایی که برای فیلم بلند وجود دارد نباید برای فیلم کوتاه باشد و مسوولان هم باید اجازه دهند هنرمند در عین این که قدمهایی اولیهاش را برمیدارد کاری که فکر میکند درست است را انجام دهد.
تبریزی در ادامه درباره استقلال جشن فیلم کوتاه نیز اظهار کرد: واژه استقلال واقعا برازنده فیلم کوتاه است. در سال جاری جشن خانه سینما را کمی تغییر دادیم و امیدواریم این تغییرات را سال بعد به حداکثر برسانیم و آن را کاملا متفاوت کنیم. برگزارکنندگان جشن فیلم کوتاه هم باید به فکر تندیس و جشن مستقلی برای خودشان باشند و آن را به شکل مخصوص به خودشان برگزار کنند.
او ادامه داد: این تندیسها آخرین تندیسهایی است که با این شکل و شمایل اهدا میشود و سال بعد مانند کاری که جشن انیمیشن و مستند خواهند کرد، باید به فکر تندیس خودتان باشید. سال بعد در جشن خانه سینما ما یک یا دو جایزه برای انیمیشن و مستند و فیلم کوتاه خواهیم داشت و باقی جوایز تخصصی را خود انجمنها باید ترتیب بدهند.
نیما عباسپور، مدیر هماهنگی جشن فیلم کوتاه نیز با ارائه گزارشی از جشن هفتم فیلم کوتاه گفت: امسال ۵۱۶ فیلم به دست ما رسید که در ۱۲ روز توسط هیات انتخاب ۱۳ نفری، ۴۲ فیلم انتخاب شد که از آن میان ۷ فیلم توسط اعضای آکادمی فیلم کوتاه، برگزیده شدند.
عباسپور درباره آکادمی نیز توضیح داد: آکادمی فیلم کوتاه ۵ سال پیش تشکیل شده و امسال شاهد آن بودیم که جشن بزرگ سینما هم برای اولینبار به شکل آکادمی برگزار میشود. آکادمی ما شامل ۷۴ داور که ۱۵ عضو آن از چهرههای فرهنگی و هنری کشور در عرصههای مختلف بودند تشکیل شد که آنها در نهایت فیلمهای برگزیده را تعیین کردند.
در این مراسم امید روحانی، منتقد و بازیگر در سخنانی کوتاه درباره خسرو سینایی گفت: او فردی جامع الاطراف است که توانسته بین وجه هنرهای تجسمی و وجه ادبی سینما تعادل برقرار کند اما کمتر در مورد سینمای او و نقشی که در سینمای ایران داشته صحبت شده است که اعتراف میکنم این ایراد از جانب منتقدان است.
علی لقمانی نیز درباره این فیلمساز پیشکسوت گفت: جوانانی که درگیر فیلمسازی سریع امروز شدهاند این فرصت را نداشتند که بازگردند و به عقبه فیلم کوتاه نگاه کنند. سینایی از معدود فیلمسازانی است که در حوزه فیلم کوتاه پرکار بوده و حدود ۸۰ فیلم کوتاه حرفهیی تولید کرده و انرژی او در این زمینه ستودنی است.
مهدی احمدی، بازیگر که توسط خسرو سینایی به سینما معرفی شده نیز درباره او گفت: خسرو سینایی طی سالها علاوه بر کارهای حرفهیی در تربیت بسیاری از آدمها نیز نقش داشته و سینمای امروز وامدار او است اما به اندازه جایگاهی که در سینمای ما دارد از او قدردانی نشده است. دوستانی که الان فیلم کوتاه و بلند کار میکنند نباید از دستاوردهای او غافل باشند.
مهدی جعفری، فیلمبردار نیز که زمانی شاگرد خسرو سینایی بوده درباره او گفت: سال ۶۸ که وارد دانشگاه شدیم این شانس را داشتیم که با خسرو سینایی برخورد کنیم و او به ما درس کارگردانی بدهد. سینایی در حوزه آموزش فیلم یکی از نوادر است که در کنار تکنیک نگاه به سینما را نیز به ما آموخت و سینما را برای ما مقولهای جدی کرد. او فرم را به بهترین نحو به ما آموخت و یاد داد چگونه گوش و چشم و ذهن خودمان را تربیت کنیم. او در تمام این سالها هم کنار فیلمسازان فیلم کوتاه بوده و مهمتر از همه اینکه به ما یاد داده انسان بودن را به فیلمساز بودن ترجیح بدهیم.
خسرو سینایی نیز در میان تشویقهای ممتد و ایستاده حاضران در حالی که به شدت احساساتی شده بود روی صحنه آمد و گفت: دوستانی که سالها کنار من بودهاند تنها ثروتی بودهاند که من با اتکا به آنها توانستم کار کنم. وقتی احساس میکنم زیر بار مشکلات سینمای به اصطلاح حرفهای ممکن است به جایی برسم که دیگر فیلم نسازم و اگر بخواهم ارتباط عاشقانهام با فیلمسازی را حفظ کنم یک فیلم کوتاه میسازم و آنجا طراوت سینما را دوباره حس میکنم.
کارگردان “جزیره رنگین” با بیان این که ما فیلم ساختیم تا از آن لذت ببریم ادامه داد: اولین فیلم من سال ۴۵ ساخته شد و تا امروز در این ۵۰ سال حدود ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساختهام که اگر بپرسند کدام را دوست داری، چند فیلم کوتاه را اسم میبرم. چون آنجا ملاحظه سانسور و فروش را نداشتم بنابراین آنها را بیشتر دوست دارم.
سینایی با بیان این که در سینمای ما آدمهای بسیاری بودند که اثرگذار شدند و سهراب شهید ثالث یکی از آنهاست اظهار کرد: اوایل که او به ایران برگشته بود با هم ارتباط نزدیکی داشتیم و روزی به من گفت چرا زودتر فیلم بلند نمیسازی. به او گفتم میخواهم تمام چم و خمهای سینما را تجربه کنم و به اندازهای پخته شوم که مسائل را درست ببینم. اما بعدها شرایط اجتماعی ما به نحوی عوض شد که بسیاری از فیلمهایی که می خواستم بسازم نساختم. خیلی میدویدم اما وقتی به بودجه میرسیدم همه کیسهها خالی بود. خیلی به من احترام میگذاشتند اما میگفتند پول نیست. من همیشه به خودم میگفتم آن فیلمها را نخواهم ساخت اما فیلمساز خواهم ماند.
این کارگردان در پایان گفت: تنها یک حسرت دارم و آن این که وقتی چم و خم سینما را یاد گرفتم فرصت پیدا نکردم آنها را در فیلمهای بزرگتر به کار بگیرم. سینمای ما از ۵۰ سال پیش تا به حال خیلی شناخته شدهتر و محترمتر شده است. به خودتان شک نداشته باشید و به کارتان ادامه بدهید.
پس از سینایی، مسعود امینی تیرانی درباره اهدای نشان ایسفا به خسرو سینایی گفت: بر پایه یک سنت همیشگی هر سال کسی که سال قبل نشان ایسفا را دریافت کرده بود آن را به نفر بعدی اهدا میکرد. سال گذشته بهرام بیضایی به طور غیابی این نشان را گرفت و امسال هم متاسفانه حضور نداشت که آن را به خسرو سینایی اهدا کند.
در ادامه مراسم برگزیدههای ۸ رشته مختلف فیلم کوتاه به شرح زیر معرفی شدند:
جایزه بهترین فیلم کوتاه به مفهوم مطلق به کاوه مظاهری برای ساخت فیلم “روتوش” اهدا شد که او این جایزه را از منوچهر شاهسواری، کمال تبریزی، ابراهیم مختاری و مجید برزگر گرفت و به امیر نادری تقدیم کرد.
تندیس بهترین کارگردانی فیلم داستانی مشترکا به فرنوش صمدی و علی عسگری برای کارگردانی فیلم “سکوت” اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی نیز به مسعود حاتمی برای ساخت فیلم “تنازع” رسید.
تندیس بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به آرمان خوانساریان برای فیلمنامه فیلم “سبز کله غازی” اهدا شد.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز اسما ابراهیمزادگان برای فیلمنامه “حفره مشترک” برنده دیپلم افتخار شد.
دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری نیز به حامد حسینی کنگری برای تصویربرداری فیلم “والها” رسید.
دیپلم افتخار بهترین تدوین به امیر ادیبپرور برای تدوین فیلم “سگجون” اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین مهندسی صدا نیز به مرتضی محمدی و سلمان ابوذری برای صدای فیلم “سه سال و سه ماه و دو روز” اهدا شد.
همچنین در این مراسم که با حضور فیلمسازان فیلم کوتاه و مدیران سینمایی و با اجرای کورش سلیمانی برگزار شد کلیپی از فیلمهای عباس کیارستمی با روایتی از او برای یادبود این فیلمساز فقید پخش شد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش