هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران با معرفی برگزیدگان واهدا نشان ایسفا به خسرو سینایی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این مراسم که شامگاه سهشنبه ۱۶ شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد، کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران با بیان این که همه ما میدانیم که بزرگان سینما که به استاد و پیشکسوت تبدیل شدهاند همه روزی با فیلم کوتاه شروع کردند، گفت: این کلاس اول فیلمسازی است و هرکسی که به هنر سینما علاقه دارد با کار کوتاه شروع میکند و الفبای سینما با این فیلمها آموخته میشود. در کنار این آموزش وجه تجربی و جسارت و بیپروایی هم وجود دارد که این تجربههای خارقالعاده دریچهای تازه به دنیای سینما باز میکند.
این کارگردان سینما ادامه داد: به همین دلیل فیلمسازان این عرصه هرگز آن را رها نمیکنند و ساخت فیلم کوتاه میتواند تجربی، تاثیرگذار و متفاوت باشد و باید به آن متفاوت هم نگاه کرد. قواعد و محدودیتها و باید و نبایدهایی که برای فیلم بلند وجود دارد نباید برای فیلم کوتاه باشد و مسوولان هم باید اجازه دهند هنرمند در عین این که قدمهایی اولیهاش را برمیدارد کاری که فکر میکند درست است را انجام دهد.
تبریزی در ادامه درباره استقلال جشن فیلم کوتاه نیز اظهار کرد: واژه استقلال واقعا برازنده فیلم کوتاه است. در سال جاری جشن خانه سینما را کمی تغییر دادیم و امیدواریم این تغییرات را سال بعد به حداکثر برسانیم و آن را کاملا متفاوت کنیم. برگزارکنندگان جشن فیلم کوتاه هم باید به فکر تندیس و جشن مستقلی برای خودشان باشند و آن را به شکل مخصوص به خودشان برگزار کنند.
او ادامه داد: این تندیسها آخرین تندیسهایی است که با این شکل و شمایل اهدا میشود و سال بعد مانند کاری که جشن انیمیشن و مستند خواهند کرد، باید به فکر تندیس خودتان باشید. سال بعد در جشن خانه سینما ما یک یا دو جایزه برای انیمیشن و مستند و فیلم کوتاه خواهیم داشت و باقی جوایز تخصصی را خود انجمنها باید ترتیب بدهند.
نیما عباسپور، مدیر هماهنگی جشن فیلم کوتاه نیز با ارائه گزارشی از جشن هفتم فیلم کوتاه گفت: امسال ۵۱۶ فیلم به دست ما رسید که در ۱۲ روز توسط هیات انتخاب ۱۳ نفری، ۴۲ فیلم انتخاب شد که از آن میان ۷ فیلم توسط اعضای آکادمی فیلم کوتاه، برگزیده شدند.
عباسپور درباره آکادمی نیز توضیح داد: آکادمی فیلم کوتاه ۵ سال پیش تشکیل شده و امسال شاهد آن بودیم که جشن بزرگ سینما هم برای اولینبار به شکل آکادمی برگزار میشود. آکادمی ما شامل ۷۴ داور که ۱۵ عضو آن از چهرههای فرهنگی و هنری کشور در عرصههای مختلف بودند تشکیل شد که آنها در نهایت فیلمهای برگزیده را تعیین کردند.
در این مراسم امید روحانی، منتقد و بازیگر در سخنانی کوتاه درباره خسرو سینایی گفت: او فردی جامع الاطراف است که توانسته بین وجه هنرهای تجسمی و وجه ادبی سینما تعادل برقرار کند اما کمتر در مورد سینمای او و نقشی که در سینمای ایران داشته صحبت شده است که اعتراف میکنم این ایراد از جانب منتقدان است.
علی لقمانی نیز درباره این فیلمساز پیشکسوت گفت: جوانانی که درگیر فیلمسازی سریع امروز شدهاند این فرصت را نداشتند که بازگردند و به عقبه فیلم کوتاه نگاه کنند. سینایی از معدود فیلمسازانی است که در حوزه فیلم کوتاه پرکار بوده و حدود ۸۰ فیلم کوتاه حرفهیی تولید کرده و انرژی او در این زمینه ستودنی است.
مهدی احمدی، بازیگر که توسط خسرو سینایی به سینما معرفی شده نیز درباره او گفت: خسرو سینایی طی سالها علاوه بر کارهای حرفهیی در تربیت بسیاری از آدمها نیز نقش داشته و سینمای امروز وامدار او است اما به اندازه جایگاهی که در سینمای ما دارد از او قدردانی نشده است. دوستانی که الان فیلم کوتاه و بلند کار میکنند نباید از دستاوردهای او غافل باشند.
مهدی جعفری، فیلمبردار نیز که زمانی شاگرد خسرو سینایی بوده درباره او گفت: سال ۶۸ که وارد دانشگاه شدیم این شانس را داشتیم که با خسرو سینایی برخورد کنیم و او به ما درس کارگردانی بدهد. سینایی در حوزه آموزش فیلم یکی از نوادر است که در کنار تکنیک نگاه به سینما را نیز به ما آموخت و سینما را برای ما مقولهای جدی کرد. او فرم را به بهترین نحو به ما آموخت و یاد داد چگونه گوش و چشم و ذهن خودمان را تربیت کنیم. او در تمام این سالها هم کنار فیلمسازان فیلم کوتاه بوده و مهمتر از همه اینکه به ما یاد داده انسان بودن را به فیلمساز بودن ترجیح بدهیم.
خسرو سینایی نیز در میان تشویقهای ممتد و ایستاده حاضران در حالی که به شدت احساساتی شده بود روی صحنه آمد و گفت: دوستانی که سالها کنار من بودهاند تنها ثروتی بودهاند که من با اتکا به آنها توانستم کار کنم. وقتی احساس میکنم زیر بار مشکلات سینمای به اصطلاح حرفهای ممکن است به جایی برسم که دیگر فیلم نسازم و اگر بخواهم ارتباط عاشقانهام با فیلمسازی را حفظ کنم یک فیلم کوتاه میسازم و آنجا طراوت سینما را دوباره حس میکنم.
کارگردان “جزیره رنگین” با بیان این که ما فیلم ساختیم تا از آن لذت ببریم ادامه داد: اولین فیلم من سال ۴۵ ساخته شد و تا امروز در این ۵۰ سال حدود ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساختهام که اگر بپرسند کدام را دوست داری، چند فیلم کوتاه را اسم میبرم. چون آنجا ملاحظه سانسور و فروش را نداشتم بنابراین آنها را بیشتر دوست دارم.
سینایی با بیان این که در سینمای ما آدمهای بسیاری بودند که اثرگذار شدند و سهراب شهید ثالث یکی از آنهاست اظهار کرد: اوایل که او به ایران برگشته بود با هم ارتباط نزدیکی داشتیم و روزی به من گفت چرا زودتر فیلم بلند نمیسازی. به او گفتم میخواهم تمام چم و خمهای سینما را تجربه کنم و به اندازهای پخته شوم که مسائل را درست ببینم. اما بعدها شرایط اجتماعی ما به نحوی عوض شد که بسیاری از فیلمهایی که می خواستم بسازم نساختم. خیلی میدویدم اما وقتی به بودجه میرسیدم همه کیسهها خالی بود. خیلی به من احترام میگذاشتند اما میگفتند پول نیست. من همیشه به خودم میگفتم آن فیلمها را نخواهم ساخت اما فیلمساز خواهم ماند.
این کارگردان در پایان گفت: تنها یک حسرت دارم و آن این که وقتی چم و خم سینما را یاد گرفتم فرصت پیدا نکردم آنها را در فیلمهای بزرگتر به کار بگیرم. سینمای ما از ۵۰ سال پیش تا به حال خیلی شناخته شدهتر و محترمتر شده است. به خودتان شک نداشته باشید و به کارتان ادامه بدهید.
پس از سینایی، مسعود امینی تیرانی درباره اهدای نشان ایسفا به خسرو سینایی گفت: بر پایه یک سنت همیشگی هر سال کسی که سال قبل نشان ایسفا را دریافت کرده بود آن را به نفر بعدی اهدا میکرد. سال گذشته بهرام بیضایی به طور غیابی این نشان را گرفت و امسال هم متاسفانه حضور نداشت که آن را به خسرو سینایی اهدا کند.
در ادامه مراسم برگزیدههای ۸ رشته مختلف فیلم کوتاه به شرح زیر معرفی شدند:
جایزه بهترین فیلم کوتاه به مفهوم مطلق به کاوه مظاهری برای ساخت فیلم “روتوش” اهدا شد که او این جایزه را از منوچهر شاهسواری، کمال تبریزی، ابراهیم مختاری و مجید برزگر گرفت و به امیر نادری تقدیم کرد.
تندیس بهترین کارگردانی فیلم داستانی مشترکا به فرنوش صمدی و علی عسگری برای کارگردانی فیلم “سکوت” اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی نیز به مسعود حاتمی برای ساخت فیلم “تنازع” رسید.
تندیس بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به آرمان خوانساریان برای فیلمنامه فیلم “سبز کله غازی” اهدا شد.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز اسما ابراهیمزادگان برای فیلمنامه “حفره مشترک” برنده دیپلم افتخار شد.
دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری نیز به حامد حسینی کنگری برای تصویربرداری فیلم “والها” رسید.
دیپلم افتخار بهترین تدوین به امیر ادیبپرور برای تدوین فیلم “سگجون” اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین مهندسی صدا نیز به مرتضی محمدی و سلمان ابوذری برای صدای فیلم “سه سال و سه ماه و دو روز” اهدا شد.
همچنین در این مراسم که با حضور فیلمسازان فیلم کوتاه و مدیران سینمایی و با اجرای کورش سلیمانی برگزار شد کلیپی از فیلمهای عباس کیارستمی با روایتی از او برای یادبود این فیلمساز فقید پخش شد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴