تاریخ انتشار:1397/06/04 - 15:20 تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 94923

نشست رسانه‌ای برنامه «خندوانه» روز گذشته یکشنبه چهارم شهریور در محل استودیوی این برنامه برگزار شد و رامبد جوان به‌عنوان طراح، مجری و کارگردان و سیدعلی احمدی در مقام تهیه‌کننده توضیحاتی درباره حواشی این برنامه ارائه کردند.

به گزارش سینماسینما، رامبد جوان در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه نظارتی کلی بر همه شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد، گفت: در این زمینه قوانینی کلی حاکم است و شاید برخی شبکه‌ها مانند شبکه یک و سه کارکردهای مشخص‌تری داشته باشند اما کارکرد شبکه «نسیم» سرگرمی است.

مجری و کارگردان «خندوانه» ادامه داد: قرار بر این بوده که در این شبکه شوخی‌های زیادی وجود داشته باشد چه در قالب برنامه‌های تأمینی و چه تولیدی. فصل پنجم برنامه «خندوانه» هم در همین راستا با تمرکز روی خلق کمدی و خنداندن مخاطب تولید شده و در این مسیر به تعریف جامع‌تری هم رسیده‌ایم.

جوان تأکید کرد: شبکه نسیم، یک شبکه کمدی است و باید در آن ظرفیت‌هایی ایجاد شود. «خندوانه» یکی از این ظرفیت‌ها است که معتقدم بعد از ۵ فصل به گرامر مشخصی برای حضور کمدین‌ها و ارتباط با تماشاگر رسیده است.

 

ناآشنایی «خنداننده‌ها» با خطوط قرمز تلویزیون

طراح و کارگردان «خندوانه» درباره اینکه گاهی از خط قرمزها در این برنامه عبور شده است، عنوان کرد: بچه‌هایی که به‌عنوان کمدین در برنامه حضور دارند، مکانیزم تلویزیون را نمی‌شناسند و بیشتر آنها در فضای مجازی کار کرده‌اند که شکل و شمایل آن با تلویزیون فرق می‌کند و شاید حتی شوخی‌های رکیک هم در آن فضا وجود داشته باشد. در تلویزیون اما باید مراقبت بیشتری شود که این مراقبت‌ها توسط ما و ناظران انجام شده است.

سید علی احمدی در توضیح کوتاهی در این بخش درباره رعایت خطوط قرمز در رقابت‌های «خنداننده شو» گفت: غیر از اینکه این عزیزان با خط قرمزهای تلویزیون آشنا نیستند، فضای رقابتی برنامه هم باعث تشدید برخی حواشی می‌شود. البته خیلی از خط قرمزها را جامعه مشخص می‌کند و حتی تغییر می‌دهد.

جوان هم در راستای همین توضیح بیان کرد: یکی از عناصر مهم در این موضوع خود شما هستید، که واکنش‌تان سبب می‌شود یک شوخی وقیح به نظر بیاید یا نه. همه ما باید دایره خط قرمز خود را گسترده‌تر کنیم؛ چه در سیاست و چه مسائل اجتماعی.

وی درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به شوخی بیش از اندازه خنداننده‌ها با نزدیکان و خانواده‌شان هم توضیح داد: اینکه می‌دیدیم این بچه‌ها مدام با خودشان و عمه و پدرشان شوخی می‌کردند به این دلیل بود که پیش‌تر سراغ هر صنفی می‌رفتند با انتقاد مواجه می‌شدند و این‌ها ناگزیر سراغ خودشان و نزدیکان‌شان رفتند.

 

واکنش احمدی به اتهامات فرح‌بخش

در بخش دیگری از این نشست خبرنگاری درباره اظهارات اخیر حسین فرح‌بخش درباره ابهام در گردش مالی برنامه «خندوانه» و نیز برخی شنیده‌ها درباره سهم سپاه در تولید این برنامه پرسید که احمدی در مقام تهیه‌کننده در پاسخ گفت: اینکه در متن سوال‌تان از پول‌های سپاه صحبت می‌کنید یعنی فضای مجازی بسیار گسترده شده و توقع ما این است که خود رسانه‌ها به این موارد که سندی هم ندارد، نپردازند و حتی برخوردی هم با آن داشته باشیم.

وی افزود: درباره این مسائل اگر هم سندی در فصای مجازی منتشر شده، مخدوش بوده است. مثل سندی که مدعی شده بود با دستور آقای عبدالحسینی از طرف شهرداری و به دستور آقای اوحدی مبلغی به این برنامه پرداخت شده است.

احمدی توضیح داد: ما در زمینه تأمین بودجه یک برنامه، چیزی به نام برآورد داریم که برای یک برنامه تلویزیونی مبلغی پیشنهاد داده می‌شود. براساس همین برآورد سقف بودجه در نظر گرفته می‌شود و ما در مقام یک پیمانکار فرهنگی ملزم به رعایت این سقف بودجه هستیم. روی این مبالغ هم نظارت صورت می‌گیرد و این مکانیزم آنقدر دقیق است که راهکاری برای تخطی از آن وجود ندارد.

 

بحث حمایت مالی سپاه از خندوانه شوخی است!

جوان نیز در واکنش به این پرسش عنوان کرد: مگر «خندوانه» بودجه ندارد پس چرا سپاه باید بیاید بودجه بدهد. اینقدر برخی از مسائل مسخره است که نیازی نیست به آنها پاسخ گفت.

وی افزود: ما گانگستر نیستیم، برنامه‌سازیم. مکانیزم هزینه کردن و درآمدزایی در حرفه ما کاملا معین است. من اگر بتوانم پولی دربیاورم با همان دوباره فیلم می‌سازم. من با همکاری شریکانم امسال توانستم با سه گروه، سه فیلم بسازم. به نظرم شایعه پول دادن سپاه اینقدر شوخی است که نیاز به جواب ندارد چراکه در صورت پرداخت چنین مبلغی احتمالا ما هم می‌بایست تعهدی به سپاه می‌داشتیم این درحالی است که ما خودمان اسپانسر داریم.

جوان تصریح کرد: ما از روز اول تا الان با یک هدف جلو آمده‌ایم و پای آن هم ایستاده‌ایم‌. افراد تازه‌ای به این حوزه اضافه شده‌اند اما مگر چند نفر داریم که در این سطح برنامه‌سازی کنند. قطعاً برای ما راحت‌تر بود که سریال شبکه نمایش خانگی بسازیم و پول راحت‌تری هم درمی‌آوردیم. زمان هم کمتر می‌گذاشتیم چراکه با این انرژی و این تیم به‌ راحتی می‌شود فیلم سینمایی ساخت. الان تصوری در جامعه به‌وجود آمده است که انگار همه در حال پول خوردن هستند!

وی ادامه داد: اگر مروری کنیم، برنامه‌ای توانسته در پنج فصل کمپین‌های بسیاری به راه‌بیاندازد، می‌توان به این برنامه حسودی کرد. مثلا فکر کنید یک برنامه‌ساز نمی‌تواند اسپانسر داشته باشد و ناگزیر از تلویزیون که شرایط سختی هم دارد بودجه می‌گیرد. بعد که برنامه را می‌سازد و دیده نمی‌شود، او را بازخواست می‌کنند. چنین فردی ممکن است برایش این سوال پیش بیاید که «خندوانه» که هزینه‌ای برای تلویزیون ندارد، لابد روی پول می‌خوابد و عواملش هم پول خوبی می‌خورند!

جوان در بخش دیگری از نشست ضمن اشاره به ادامه فصل پنجم «خندوانه» تا نوروز ۹۸ گفت: در ادامه این فصل و پس از پایان «خنداننده‌شو» رقابت «ادا بازی» را داریم. قرار است جشنواره‌ای هم از تئاترهای کمدی راه بیندازیم و باید ببینیم می‌توانیم این گروه را جذب کنیم یا خیر.

 

«خندوانه» در بدترین شکل بالای ۷۰ درصد مخاطب داشته است

احمدی در این بخش بار دیگر به بحث نظارت تلویزیون بر برنامه پرداخت و تصریح کرد: تطبیق خروجی برنامه با قوانین نظارتی تلویزیون به صورت روتین انجام می‌شود اما ما هم خودمان باید به مرزی برسیم و ظرفیت نقدپذیری خود را افزایش دهیم. در این ایام بعضاً نقدها را دیده‌ایم که فارغ از نقد بیشتر جوسازی بوده است. من معتقدم چند رسانه مشخص جوسازی کردند چون ما نقدها را می‌خوانیم و ساعت‌ها درباره آنها حرف می‌زنیم. با این حال «خندوانه» برنامه‌ای است که در بدترین شکل ممکن زیر ۷۰ درصد مخاطب نداشته است. پس نمی‌تواند بدون توجه به منتقدان به وضع مثبتی برسد. نظارت‌ها وجود دارد و ما هم از آنها استقبال می‌کنیم و تعامل ما با شبکه خیلی جدی و فارغ از قواعد کاری بوده است. سعی می‌کنیم اگر هم اختلاف نظری داریم با تکیه بر فضای مثبت برطرفش کنیم.

جوان هم درباره جنس شوخی‌ هایی که با «خندوانه» وارد تلویزیون شده است، گفت: مطمئناً در تلویزیون برخی از این شوخی‌ها وجود نداشت و با برنامه «خندوانه» وارد شده است، تماشاگر هم استقبال می‌کند چون استندآپ خیلی تازه است و همه باید در آن آزمون و خطا کنیم تا به شکل درست‌تر آن برسیم. شرکت‌کنندگان در این برنامه همه جوان و کم‌تجربه هستند. من در طول این سال‌ها استنداپ‌های زیادی تماشا کرده‌ام و برای خودمان هم مهم بوده که این سبک اجرا را ایرانیزه کنیم و هرجا این اتفاق نیفتاده زور ما زیاد نبوده است.

احمدی هم درباره دورنمای برنامه گفت: خندوانه یک سرمایه ملی است و تا زمانیکه تیم ما محتوای لازم را داشته باشد برنامه را تولید می‌کنیم.

احمدی در بخش دیگری درباره درآمدهای «خندوانه» توضیح داد: اسپانسرها وارد تلویزیون می‌شوند و با خود شبکه قرارداد می‌بندند و در شورایی این وجوه مشخص شده و بعد به خزانه پرداخت می‌شود. براساس برآورد مصوب هیچ اتفاقی خارج از نطارت تلویزیون برای ما رخ نداده است و حتی هدیه ما به مهمان برنامه روی آنتن پرداخت می‌شود که گفته می‌شود از طرف اسپانسر است.

تهیه‌کننده «خندوانه» افزود: نمی‌دانم بحث مراوده داشتن با اسپانسر از کجا می‌آید. حتی گاهی همکاران خودمان هم فکر می‌کنند وضع ما بسیار خوب است. خندوانه اما نسبت به پروژه‌های دیگر زودتر قسط‌های خود را دریافت می‌کند. خندوانه مستقیم با اسپانسر و غیرمستقیم با پیام‌های بازرگانی درآمد دارد.

رامبد جوان نیز عنوان کرد: ما ارتباط مستقیم با اسپانسر نداریم و اجازه این کار را هم نداریم.

وی در بخش دیگری درباره درآمد خود از «خندوانه» هم گفت: اصلا چرا باید توضیح داده شود؟ زمانی چیزی منتشر شد که من از اپلیکیشن آپ پول گرفته‌ام اما این چه ربطی به خندوانه دارد؟ من سال‌ها کار تبلیغاتی کرده‌ام و اینها را بلد هستم. دستمزد من در فصل یک به عنوان طراح، کارگردان، سرپرست گروه اتاق فکر، مجری سه میلیون و در فصل دوم پنج میلیون بود و همینطور اضافه شد. دستمزد، یک مسئله خصوصی است ما با تلویزیون در یک شرایط سخت مالی هستیم اما چرا باید بگوییم. ما در خندوانه قرض کرده‌ایم و خیلی کارها را از جیب خود هزینه کرده‌ایم. ما از جیب خود به کمدین‌ها دستمزد داده‌ایم و هزینه ان پرداخت نشده است.

 

در جایگاه رسانه نمی‌توانید درباره دستمزد سوال کنید!

احمدی نیز عنوان کرد: گفتن دستمزد و درآمد شرایطی دارد که به طور مثال قاضی باشید و یا خواستگاری آمده باشیم و شما درآمد را بپرسید وگرنه در جایگاه رسانه نمی‌توانید این سوال را بپرسید.

جوان اضافه کرد: فکر می‌کنم چون شرایط اقتصادی سخت شده، عده‌ای بپرسند اصلا فلانی چرا دارد کار می‌کند. درآمدزایی در حرفه ما کاملا مشخص است. مشخص کار می‌کنیم و درآمد کسب می‌کنیم خدا را شکر از بودجه تلویزیون و بیت المال پول نمی‌گیریم بلکه پول هم می‌دهیم. ولی به هرحال خندوانه نسبت به سایر پروژه‌ها گران‌تر است.

وی افزود: این مرسوم است که وقتی اسپانسر می‌آوردید درصدی را به‌عنوان «آورده» اسپانسر دریافت کنید اما ما همین را هم نگرفتیم با این برخی از همین اسپانسرها را ما آوردیم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها