دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم حقیقت با اعلام تغییر زمان برگزاری جشنواره، جزئیات پخش و اکران آثار این دوره را در سامانههای اینترنتی توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدی مقدم ظهر چهارشنبه، ۱۲ آذر در نشست خبری جشنواره سینما حقیقت که به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد: برنامهریزی ما این بود که ۱۵ تا ۲۵ آذر جشنواره را برگزار کنیم، ولی با توجه به تعطیلی تهران و وقفهای که در برخی کارها پیش آمده جشنواره را هشت روز دیرتر برگزار میکنیم تا خللی در کارها نباشد. به این ترتیب از ۲۵ آذر تا دوم دی جشنواره برگزار میشود و دوم دی روز اعلام نتایج و اختتامیه خواهد بود.
او در پاسخ به سوالی درباره جزئیات بلیت فروشی گفت:چهار سامانه فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوال مسئول اکران و پخش برنامههای مرتبط با این دوره از جشنواره را برعهده دارند و سایت هاشور درواقع جایگزین پردیس چارسو برای اهالی رسانه و مستند در سالهای پیش خواهد شد.
وی ادامه داد: نمایش عمومی فیلمها و بلیتفروشی در دو سامانه فیلیمو و نماوا خواهد بود که جدول پخش فیلمها در این دو سامانه گردشی و با محدودیت زمانی پس از خریداری بلیت است. بلیتها تک سانس و با قیمت احتمالا بین پنج تا ۱۰ هزار تومان خواهد بود که هنوز قطعی نشده و به دلیل برنامهریزیهایی که برخی صاحبان فیلمها دارند عدهای متقاضی بودند که فیلمهایشان بیش از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تماشاگر نداشته باشد. در سامانه هاشور نیز اکران عمومی برقرار خواهد بود. بنا به حقوق فیلمها و تقاضاهایی که در حال بررسی است، بعضی متقاضی هستند که آثارشان فقط داوری شود و برای اهالی رسانه و مستند به نمایش درآید. فیلمهای خارجی هم در دو نمایش با ظرفیت ۳۰۰ نفر امکان پخش دارند.
حمیدی مقدم هیات انتخاب جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد: الهام اسدی، امیر اصانلو و فخرالدین سیدی (کوتاه)، امیر حسین نوروزی، بهروز ملبوسباف و مینا مشهدیمهدی (نیمه بلند) و رایا نصیری، مهدی بخشی مقدم و سیدحسین حقگو (بلند).
دبیر جشنواره در سخنانی درباره برگزاری آنلاین رویداد بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا بسیاری از رویدادها دچار تأخیر زمانی شدند، اما به مرور بسیاری از دستاندرکاران جشنوارههای دنیا تصمیم گرفتند برای مقابله و ایجاد ساختارهای اجتماعی جشنوارهها را برپا کنند چون زندگی باید ادامه پیدا کند و بر ای جامعه شوق به وجود بیاید. به این ترتیب چند جشنواره در ابتدای راه موفق شدند فرمت آنلاین را آغاز کنند. ما هم با بررسی انجام شده بر آن شدیم که با همفکری شورای سیاستگذاری جشنواره چهاردهم را به طور کامل به صورت آنلاین برگزار کنیم و این دوره از جشنواره سینما حقیقت، اولین جشنواره برخط سینمایی کشور خواهد بود.
او ادامه داد: انتظار داشتیم که امسال با توجه به شرایط سخت تولید، آثار زیادی به دبیرخانه ارسال نشود اما بعد از ارسال فراخوان با رشد ۳ تا ۴ درصدی ثبت آثار مواجه شدیم. برای این دوره حدود ۸۹۴ فیلم به دبیرخانه رسید و این باعث شگفتی بود با توجه به شرایط حادی که داشتیم. به طور مثال در بخش مسابقه ملی ۶۷ اثر پذیرفته شدند، در بخش شهید آوینی ۳۱ فیلم و در بخش روایت کرونا که امسال اضافه شد ۲۵ فیلم انتخاب شدند. در بخش خارج از مسابقه و نمایش ویژه هم تعدادی فیلم داریم که با توجه به متوقف شدن سفرها، با خریداری حقوق آثار برنامهریزی شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت سختی که بخاطر شیوع کرونا داریم، امکان برخورد و حضور فیزیکی فیلمسازان با یکدیگر وجود ندارد، اما امکان گفتوگو و تعامل حتی در کارگاههای آموزشی که با حضور اساتید مطرح خواهد بود که به صورت زنده و برخط شکل میگیرد.
به گفته او بزرگداشت برای زندهیادان خسرو سینایی، اکبر عالمی و منوچهر طیاب از برنامههای جشنواره است و نیز روزی برای پاسداشت و یادآوری آثار مستندسازهایی همچون کامران شیردل، مهوش شیخالاسلامی و فرشاد فداییان تدارک دیده میشود.
دبیر جشنواره همچنین با اشاره به برخی حوادث سال گذشته و نیز ترور شهید فخریزاده اعلام کرد: برای بهترین فیلم در حوزه فرهنگ مقاومت و تبیین شخصیت حاج قاسم سلیمانی جایزهای ویژه خواهیم داشت ولی درباره شهید فخری زاده در اتاق فکر باید بررسی شود.
در پایان پوستر جشنواره سینما حقیقت با طراحی رضا عابدینی رونمایی شد.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: سینمای ایران همواره وامدار مستندسازان بوده است
- محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد
- ۱۰ مستند ایرانی بخش مسابقه بینالملل جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره «سینماحقیقت»/ تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- سخنان دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره تحریم جشنواره
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





