جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کار کثیف» با حضور خسرو معصومی؛ کارگردان، نویسنده و تهیه کننده فیلم، حسین زندباف؛ تدوینگر، بهروز شهامت؛ صداگذار، غزل معصومی؛ دستیار کارگردان و برنامه ریز، سیامک نیازی؛ صدابردار، پدرام شریفی، پیام احمدی نیا، مهران نائل، سام ولی پور، الهام نامی؛ بازیگران فیلم و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز شنبه ۲۱ بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزارشد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای نشست گروه سازنده فیلم در مورد نحوه همکاری با خسرو معصومی نکاتی را توضیح دادند.
پدرام شریفی گفت: کار کردن با خسرو معصومی برایم تجربه بسیار درجه یکی بود و من تازه کارم ولی خیلی از همکاری با این کارگردان لذت بردم و امیدوارم ادامه داشته باشد.
الهام نامی هم گفت: بازیگری که تجربه همکاری با خسرو معصومی را نداشته باشد، چیز بزرگی را از دست داده است. این یک شانس برای من بود که در این کار حضور داشتم و مدتها قبلتر فیلمنامه را خواندم و با آن هم ذاتپنداری کردم.
خبرنگار شبکه تی وی پلاس در مورد دیالوگی در فیلم که میگوید از زمانی که روحانی روی کار آمده فشارها کمتر شده، آیا این متلک بود؟ سوال دوم دیالوگها زیاد بود و تدوین کند، آیا این مسئله سبب نشده بود که فیلم خسته کننده به نظر بیاید؟
معصومی در پاسخ گفت: من دوران احمدینژاد و روحانی را مقایسه کردم. احمدینژاد برای جمهوری اسلامی فاجعه است. از دوست جوانی که از هر نظر شرایط دارد میپرسم چرا ازدواج نمی کنی؟ او شرایط اجتماع را دلیل این اتفاق میداند. بازنشستهها هم درگیر هستند. نمیدانم چرا کانون کارگردانان برای ما هنرمندان کاری نمیکند؟ پس همه ما گرفتاریم و با سختی فیلم میسازیم و به این فشارها باید در فیلمهایمان به این مشکلات اشاره کنیم
زمانی که فیلمنامه را مینوشتم و داستانش را تعریف کردم، میگفتند بیخیال شو. داستان پسری که عرق میفروشد ممیزی است. من گفتم اسم فیلم را «کار کثیف» میگذارم و میدانم میتوان نمایشاش داد.
زندباف در مورد ریتم تدوین گفت: ریتم در فیلمنامه شکل میگیرد و در تدوین فقط آنچه نوشته شده ارائه میشود. کارگردانی دو صفحه دیالوگ را با یک پلان میگیرد، یکی دیگر با چند پلان. این کات شدنها میتواند ریتم دیگری به کار بدهد.
گبرلو در مورد زمان فیلم پرسید و معصومی پاسخ داد: من در ایام جشنواره این روزها در خانه بودم و دخترم کارها را دید. بعد با زندباف حرف زدیم و یک ربع از فیلم را کم کردیم و بخشهایی را که به فیلم ضربه نمیزند، حذف کردیم. فکر کنم به این صورت دیگر خسته کننده نباشد. الان فیلم را به ۱۱۲ دقیقه رساندهایم.
خبرنگار دیگری در ادامه پرسید: شما با پیمان یزدانیان موسیقی کار میکردید و چرا این بار این اتفاق نیفتاد؟ سوال دوم در کار قبلی به الهام نامی اطمینان کردید و اینجا نقش پررنگتری به او دادید. چرا به بهارکاشانی اعتماد نکردید که نقش پررنگتری بدید؟ معصومی گفت: بهار خودش موافق نبود و سرمایهگذارم. الهام نامی هم عالی بود و من در کار او را تحت استرس گذاشتم ولی نتیجه داد و همه میگویند او در کار عالی ظاهر شده است. در مورد موسیقی هم به نظرم پیمان یزدانیان از بهترینهای سازندگان موسیقی متن است. در شانگهای کسی از من حتی شماره پیمان یزدانیان را گرفت و بعد از آن کلی با خارجیها کار کرد. او از حرفهای ترین موسیقی دانان کشور است.
خبرنگار دیگری گفت: ظاهر و لباس پدرام شریفی شبیه کارهای قبلی او است آیا فکر نمیکنید میتوانستید تغییری ایجاد کنید؟ سوال دوم: فکر نمیکنید با همین تایم جدید باز هم کار خسته کننده باشد؟
معصومی گفت: این سینمای ما است. من «سالوادور…»ساز نیستم. سینماگران خارجی دیگر هم سینمای خودشان را دارند. تماشاگر با تماشاگر فرق دارد و وظیفه ما فقط پول در آوردن نیست و باید تماشاگر تربیت کنیم.
پدرام شریفی گفت: شبیه فیلم بادیگارد که نیستم. من قطعا شبیه آن فیلم نیستم. آنجا بادیگارد بودم و اینجا عرق میفروشم و کلا نقشهایم فرق دارد!
خبرنگار دیگری در ادامه پرسید: در مورد پایان فیلم توضیح دهید که چرا این طور تمامش کردید؟ سوال دوم: خرس چرا اکران نمیشود؟
معصومی گفت: من دوست دارم روحانی با دین فیلم من عذاب وجدان بگیرد! نمیخواهم در مورد موضوعات حاشیهای حرف بزنم ولی باید بدانیم بیکاری ساده نیست. و من می خواستم با این فیلم و این پایان در مورد این فاجعه اجتماعی حرف بزنم. در مورد فیلم خرس هم اولین باری که شورای نمایش فیلم را دید پروانه گرفت که به جشنواره امد. آقای سجادی چوب لای چرخ گذاشت و اجازه نداد کارم پیش برود. طلاب حتی خرس را دیدند و آنها هم گفتند هرکس مخالف است بگویید ما با آنها حرف بزنیم. از من میپرسند فیلم ضد جنگ است و من می گویم مگر شما طرفدار جنگ هستید؟ من حق دارم از تنفر خودم از جنگ صحبت کنم. امام فرمودند جنگ نعمت است. ایثار و فداکاری بود که امام گفتند جنگ، فرهنگ مقدسی است. وگرنه آدمکشی در هیچ دینی پسندیده نیست… خرس در خارج اکران شد و در جشنوارههای زیادی جایزه برد ولی واقعیت این است نمیدانم چرا برای «خرس» کسی قدمی برنمیدارد. از منتقدان میخواهم که در نقدهایشان در مورد این مسئله صحبت کنند تا کمی به فکر فیلم من هم باشند. خبرنگار دیگری در ادامه گفت: چرا در فیلم هیچکس لهجه شمالی نداشت؟ معصومی گفت: در مورد لهجه هم من بدم میآید که در فیلم کسی با لهجه حرف بزند. ادای لهجه جایی را در آوردن اصلا دوست ندارم. رضا ناجی جایزههای که گرفت، برای لهجهاش که نبود، او خوب بازی کرد. این اهمیت دادن به لهجهها مربوط به سینمای ما بود و آن طرف دنیا کسی به این مسائل کاری ندارد. معصومی در مورد تمام شدن فیلم با یک حادثه هم توضیح داد: یک فیلمساز ترکی در آلمان است به اسم آتارکین فیلمی به اسم المیرا دارد که کل فیلم عنصرش براساس تصادف است. با این حال فیلمش را که دیدم کاملا برایم قابل باور بود. در مجموع این نوع نگاه من است و من غافلگیری آخر فیلم را دوست دارم.
آنتونیا شرکا در ادامه گفت: من فیلم را دوست داشتم و بااینکه طولانی بود همه چیزش متعادل بود و البته اگر آخرش با حادثه تمام نمیشد، تاثیرگذاری بیشتری داشت. اگر این حادثه رخ نمیداد و شوکی وارد نمیشد و ختم کلامی نبود، بهتر میشد. در این باره توضیح دهید.
معصومی گفت: من باید خیلی ابله باشم که بگویم این حادثه نتیجه کار مرد خانواده بوده است. من میگویم همه چیز به دلیل شرایط جامعه است. ما در جامعه اخلاقمدار زندگی میکنیم و باید بدانیم همسایه بغل ما گرسنه است. عدهای در جامعه میدزدند و عده دیگری سختی میکشند. من میخواستم تاثیر این مشکل بر زندگی ها را نشان دهم. به هرحال باید روزی مشکلات ما حل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- در آیین رونمایی از کتاب «سه گانه برف» مطرح شد؛ فیلمسازی که به تلخی زندگی متعهد است/ عدالتخواهی به سبک خسرو معصومی
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- توضیحات داریوش باباییان درباره انتشار فیلم «خرس» در کانال یوتیوب شکوفا فیلم
- سینماسینما/ گزارشی از آن چه طی دو روز گذشته بر فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی رفت
- واکنش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به انتشار غیرقانونی فیلم «خرس» در فضای مجازی
- هیس! کارگردانها جنجال نمیکنند/ گزارش روزنامه جامجم از حواشی اخیر در کانون کارگردانان
- اعتراض سه عضو کانون کارگردانان به تصمیمات و رفتارهای این کانون صنفی
- مراسم شب کانون کارگردانان سینمای ایران با تقدیر از خسرو معصومی برگزار شد/ صعود به قله با فیلم خرس
- آخرین وضعیت توقیف «خرس» به روایت کارگردانش
- روایت خسرو معصومی از نگاه مثبت حوزه های علمیه به فیلم خرس
- «نمای نزدیک»/ نگاهی به «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی؛ سیاه چالهی مکافاتِ یک جنایتِ ناخواسته!
- خسرو معصومی: من از کنار سینمایی که “زهرمار” پخش میکند رد نمیشوم/ جواد رضویان فیلمساز نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش