تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۱۳:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 129498

دبیر جشنواره فیلم فجر با اعلام اینکه شعار امسال جشنواره «با سینما کنار هم باشیم» است، از سینماگران درخواست کرد که با رسالت رسانه‌ای خود صدای مردم ایران در دنیا باشند.

به‌ گزارش سینماسینما، صبح پنجشنبه (۱۰ بهمن ماه) نشست خبری سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت با حضور جمعی از مدیران جشنواره و نیز شهرداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران با تاکید براینکه شهرداری حامی جشنواره است، به توضیح درباره اسپانسری شهرداری در این دوره از جشنواره که حاشیه ساز هم شده بود پرداخت و گفت: حمایت از جشنواره فجر وظیفه شهرداری است‌ و البته از بقیه جشنواره‌ها هم در حد وسع خود حمایت می‌کند و ممکن است به صورت دیگری باشد. بنای ما در این دوره مشارکت بود نه فقط حمایت؛ و تلاش کردیم آموزش‌های شهروندی را پیش از شروع اکران فیلم‌ها ارائه کنیم و اگر این نکات مورد توجه اهالی فیلم و رسانه به عنوان گروه‌های مرجع قرار گیرد به کم‌شدن بخشی از مشکلات کمک کند.

او سپس پوستری را با نوشته «تهران شهری برای همه» رونمایی کرد.

در ادامه، محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سیمرغ طراحی شده توسط صنعتگران داخلی که به برگزیدگان جشنواره اهداء می‌شود، رونمایی کرد.

او اشاره کرد که در سال رونق تولید اتفاق خوبی با همراهی جشنواره فجر رخ داده است.

سپس پوستر اصلی جشنواره نیز توسط ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

داروغه‌زاده در سخنانی به شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و رشادت‌های این سردار و نیز جان باختن مسافران در حادثه هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: عده‌ای با توجه به این اتفاق‌ها دوست نداشتند در جشنواره شرکت کنند و تا الان همه سینماگران و فیلم ها در جشنواره شرکت دارند و امیدوارم سینما بتواند کمک کند تا مردم کنار هم باشند. این شعار جشنواره امسال است تا سینماگران هم با رسالت رسانه‌ای خود صدای مردم در دنیا باشند.

داروغه‌زاده در بخش پرسش و پاسخ این نشست سوالی درباره شرکت کردن هر ساله محسن امیریوسفی در جشنواره فجر گفت: ما طبق آیین‌نامه نمی‌توانستیم پاسخگوی درخواست ایشان باشیم چون فیلمی که نمایش داده شده را نمی‌توان دوباره در جشنواره شرکت داد.

او همچنین درباره اظهارنظرهایی از سوی برخی اعضای هیات انتخاب و تاثیر آن بر داوران گفت: ما قرار داشتیم که این اظهار نظرها نباشد و دوستان هم قبول می‌کنند اما بعد صبحت‌هایی درباره فیلم‌ها مطرح می‌شود که کار خوبی نیست.

دبیر جشنواره درباره تحریم جشنواره نیز گفت: این تحریم بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای بود و ما که در جشنواره بودیم تحریمی ندیدیم. یکی دو نفر از هنرمندان تاکید کردند که در جشنی شرکت نمی‌کنند ولی ما هم قرار نیست در جشنی باشیم.‌

داروغه‌زاده درباره افزایش تعداد داوران نیز توضیح داد: می‌خواستیم داوری‌ها فنی و تخصصی‌تر باشد و وقتی یکی اضافه شد و به هشت نفر رسیدیم باید ۹ داور را انتخاب می‌کردیم. البته این ناخواسته نشانه‌ای شد بر درست نبودن گفته‌های رسانه‌های خارج از کشور که هیچ هنرمندی داوری جشنواره را نمی‌پذیرد.

او درباره حضور مسعود کیمیایی نیز گفت: ایشان فیلم‌های خاطره سازی در سینما داشته و طبق گفته تهیه‌کننده فیلم‌شان امسال در جشنواره حاضر خواهند شد.

وی درباره دو تابعیتی برخی داوران گفت: موقع انتخاب از کسی نمی‌پرسیم که دوتابعیتی است یا خیر؟ ضمن اینکه به نظرم بیشتر، داشتن پاسپورت مثلاً آمریکایی در این موضوع مسئله است.

داروغه‌زاده درباره پیمان معادی و اینکه با توجه به انصرافش از  جشنواره آیا اثرش در جشنواره داوری می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: ایشان نگفتند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند و با صحبتی هم که شده احتمالا برای نمایش فیلم به جشنواره می‌رسند اما با این حال از آنجا که صاحب حقوقی فیلم تهیه‌کننده است نمی‌توان فیلمی را از داوری در هیچ بخشی تحریم کرد مگر اینکه از طرف تهیه‌کننده نامه کتبی داده شود.

دبیر جشنواره در ادامه درباره اشکال آیین نامه‌ای برای وضعیت فیلم‌های اول در جشنواره ابراز امیدواری ‌کرد که این مسئله در سازمان سینمایی بررسی شود چون در خانه سینما و سازمان هم این مسئله مشخص نشده است.

او در بخشی دیگر درباره فیلم «مجبوریم» رضا درمیشیان گفت: نمی‌شود تک‌تک درباره همه فیلم‌ها صحبت کرد. تمام فیلم‌ها بازبینی شده و بهترین‌ها به جشنواره راه یافته‌اند.‌ این فیلم هم احتمالا بدون مشکل در اکران عمومی حاضر می‌شود.

داروغه زاده هم‌چنین از پیگیری پیروز حناچی، شهردار تهران برای شروع به فراهم کردن مجموعه‌ای به عنوان کاخ اهالی رسانه برای جشنواره خبر داد.
به گفته وی، روز ۱۲ بهمن کاروانی از سینماگران برای اهدای کمک‌ به سیل زدگان سیستان و بلوچستان حرکت خواهد کرد. این کار جایگزین مراسم افتتاحیه خواهد بود و اهدای جوایز و تنها بزرگداشت نیز که متعلق به فریدون جیرانی است در اختتامیه دنبال می‌شود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها