در آستانه برگزاری جشنواره ویدئویی فیلم یاس، جشنوارهای که به تولیدات شبکه نمایش خانگی اختصاص دارد و امسال با برگزاری چهارمین دوره خود، به نظر جانی تازه گرفته و خبرساز شده، سیعد راد و حسن فتحی از چندوچون ساخت سریال، بازار شبکه نمایش خانگی و اهمیت برگزاری جشنواره ویدئویی فیلم یاس گفته اند.
به گزارش سینماسینما، حسن فتحی که سال گذشته سریال شهرزاد را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرد، به اهمیت توجه به ذائقه مخاطب اشاره میکند و میگوید: مخاطب به جدیدترین آثار نمایشی جهان دسترسی دارد و ما هم در سریالسازی، برای جلب نظر مخاطب باید توانایی خود را در زمینههای مختلف افزایش دهیم. کارگردان سریال «میوه ممنوعه» درباره اهمیت کسب دانش مخاطبشناسی برای رونق شبکه نمایش خانگی، گفت: مخاطب امروز مشکلپسند است و ما نباید بیاعتنا به ذائقه نمایشی مخاطب ایرانی اثری را خلق کنیم.
او ادامه داد: در وهله اول باید درباره مخاطب امروز مطالعه کنیم. مشکل این است که گاه در مخاطبشناسی دچار اشتباه میشویم و فراموش میکنیم با مخاطبی سروکار داریم که با ۲۰ سال پیش فرق کرده است. کارگردان سریال «پهلوانان نمیمیرند» با اشاره به تغییر ذائقه مردم در استقبال از آثار نمایشی، گفت: مثلا ۲۰ سال پیش من «پهلوانان نمیمیرند» را ساختم که طرفداران زیادی داشت و موقع پخش آن شهر خالی میشد، اما من بهعنوان یک کارگردان نباید مسیر ۲۰ سال پیش را بروم. در آن دوران تلویزیون دو شبکه داشت و شبکه ۳ در حال راهاندازی بود. اگر این تصور به من دست دهد که هرچه بسازم مردم میبینند، اشتباه است.
فتحی درباره جدیگرفتن خواستههای روز مخاطب، افزود: هنرمند باید هرروز دانش و توانایی خود را در حوزههای فیلمسازی، کارگردانی و بازیگری بالا ببرد.
مخاطب، بهترین سریالهای روز جهان را نگاه میکند، آخرین فیلمها و سریالهایی را که در آمریکا یا کشورهای اروپایی تولید میشود میبیند. همچنین قدرت انتخاب رایگان مردم بیش از گذشته شده است.
او ادامه داد: مثلا در یک خیابان که یک یا دو گلفروشی وجود داشت و حالا مجموعهای از فروشگاههای گل را با جدیدترین متدهای گلسازی باز کردهاند، در این موقعیت جدید ما نمیتوانیم به سبک قدیم گلفروشی کنیم.
کارگردان سریال «مدار صفردرجه» درباره شبکه نمایش خانگی گفت: این رسانه بستر خوبی است و پتانسیل خوبی دارد، اما آسیب دیده است. زمانی که تصمیم گرفتیم شهرزاد را بسازیم، با موانع و دشواریهای آن آشنا بودیم، میدانستیم به اعتماد مردم در شبکه رسانه خانگی خدشه وارد شده است.
فتحی با بیان راهکارهای جلوگیری از کاهش اعتماد مردم نسبت به شبکه نمایش خانگی، گفت: باید همه احساس مسئولیت کنیم. آن همکار محترم که یک اثر در دست میگیرد، فقط نباید به این فکر کند که قرار است از این کاری که میسازد، پول درآورد. باید به جذابیت اثرش و رونقبخشی شبکه نمایش خانگی هم فکر کند.
او ادامه داد: اگر من و تهیهکننده در یک مجموعه کارمان را خوب انجام دهیم و فیلمنامه خوب، تولید مناسب و کیفیت بالا باشد، اولین احساسی که به مردم دست میدهد، احترام است. مردم احساس میکنند این کار به آنها احترام گذاشته و برای اینکه یک اثر جذاب ببینند، هزینه شده است.
این کارگردان و نویسنده با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در رونق شبکه خانگی گفت: کشور ما امروز از نظر اقتصادی در شرایطی است که باید حضور بخش خصوصی را در سینما، سریالسازی و شبکه خانگی مغتنم بشماریم.
فتحی افزود: بخش خصوصی در تولید اثر تلویزیونی و سینمایی، فقط در حرف جدی گرفته میشود. همه در سینما و تلویزیون توافق دارند که بخش خصوصی باید وارد میدان شود. باید از بخش خصوصی حمایت شود. در حرف، همه متفقالقول هستیم، اما پای عمل که به میان میآید، پراکندگی میبینیم.
سعید راد شبکه نمایش خانگی را رسانهای جذاب میداند و اعلام کرده اگر فرصتی فراهم شود، دوست دارد در قالب یک سریال برای این رسانه نقشآفرینی کند.
بازیگر فیلم سینمایی «دوئل»، جشنواره فیلم یاس را در تقویت روحیه هنرمندان مؤثر برشمرد و گفت: بهادادن به این جشنواره باعث رشد و ارتقای سطح شبکه نمایش خانگی خواهد شد.
او در ادامه به محاسن برگزاری جشنواره هم اشارهای داشت: «کلمه جشنواره از شادی و جشن میآید، همه جشنوارههای هنری این خاصیت را دارند».
بازیگر سریال تلویزیونی «در چشم باد»، با تأکید بر اهمیت تشویق هنرمندان، توضیح داد: کار هنری با تشویق زنده میشود. اگر میخواهیم هنرمندان، شبکه نمایش خانگی را پویا و فعال کنند، باید جشنواره یاس را با شور و هیجان بیشتری برگزار و هنرمندان موفق را حسابی تشویق کنیم.
بازیگر سریال سرزمین کهن همچنین با تأکید بر اینکه در سالهای اخیر فیلمسازان مطرح به شبکه نمایش خانگی اعتبار بخشیدهاند و با تشویق این هنرمندان میتوان باقی فیلمسازان صاحبنام را هم به این رسانه دعوت کرد، خواستار توجه بیشتر مدیران و هنرمندان به این حوزه برای افزایش رضایت مردم شد.
بازیگر فیلم سینمایی «چ»، با مقایسه فیلمسازی در شبکه نمایش خانگی و سینما گفت: این رسانه مکمل سینماست و نباید احساس رقابت بین این دو رسانه ایجاد شود. شبکه نمایش خانگی جایگاه خود را دارد و حتی از نظر فروش میتواند به سینما کمک کند.
راد با اشاره به تولید آثار باکیفیت در شبکه نمایش خانگی، گفت: مخاطب امروز به دنبال آثار خوشساخت است و اگر شبکه نمایش خانگی تولیداتش را در سطح استاندارد حفظ کند، بدونشک مخاطبان از آن استقبال میکنند.
چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم یاس به دبیری سیدمصطفی ابطحی، ۲۲ تا ۲۶ آذر در شهر رامسر برگزار میشود.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- سعید راد درگذشت
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید