تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۵:۲۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 114666

تهیه‌کننده شناخته شده سینمای ایران، قاطعانه تضمین شدن فروش فیلم‌ها صرفا به واسطه ویترین جذاب و بازیگران ستاره را رد کرد و قصه و کارگردانی خوب را عامل موفقیت فیلم‌ها دانست، او همچنین درباره دلیل نفروختن آخرین فیلم شهاب حسینی و حضور نداشتن او در «متری شیش‌ونیم» سخن گفت.

به گزارش سینماسینما، سیدجمال ساداتیان امروز صبح مهمان برنامه «سلام صبح بخیر» بود و درباره تازه‌ترین فیلمی که تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است، «متری شیش و نیم» به گفت و گو پرداخت.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که چنددرصد هزینه تولید یک فیلم صرف دستمزد بازیگران می‌شود، گفت: معمولا بازیگران سینمای ما فیلمنامه‌ها را می‌سنجند اگر ببینند فیلم قصه اجتماعی جذابی دارد که بر جایگاه آنها اضافه می‌کند کار را قبول می‌کنند اما بعضی وقت‌ها که قصه‌ها جذاب نیست، بازیگر به ضرب و زور پول آورده می‌شود، بنابراین نمی‌شود درصد مشخصی برای همه فیلم‌ها گفت.

او در ادامه گفت: برخی بازیگران خوب در فیلم‌هایی بازی می‌کنند که با استقبال خوبی مواجه می‌شود و فکر می‌کنند به خاطر حضور آنها این استقبال صورت گرفته است اما گاهی همان بازیگر فیلمی بازی می‌کند که نمی‌گیرد. بنابراین لزوما همه فیلم‌هایی که ستاره‌ها در آن هستند گیشه موفقی ندارند.

تهیه‌کننده «متری شیش‌ونیم» درباره اینکه آیا بازیگر خوب می‌تواند فروش فیلم را تضمین کند، گفت: صرفا بازیگر نه بلکه قصه و کارگردانی خوب. فیلم خوب را قصه، قصه، قصه و بعد کارگردان تشکیل میدهد. در دهههایی شرایط تولید فیلم‌ها اعتمادسازی بیشتری می‌کرد و مردم چشم‌بسته به خاطر ستاره‌ها به سینما می‌آمدند. در چند سال گذشته روال به این شکل شده بود که فقط فیلم‌های طنز فروش گیشه داشته باشد به ویژه که این فیلم‌ها هزینه کمتر و ساخت راحتی دارند و دیالوگ‌محورتر هستند بنابراین همه سینما مجبور شده بودند اگر گیشه موفقی داشته باشند فیلم‌شان رگه‌هایی از طنز داشته باشد.
ساداتیان به تغییر این روند اشاره و تاکید کرد:  اکنون اگر فیلم قابل اعتماد باشد و موضوعی را مطرح کند که مردم به آن اعتماد کنند حتی اگر تلخ باشد و حتی اگر نوروز این فیلم تلخ اکران شود از آن استقبال می شود. فیلم «سرخ پوست» هم همینطور است و فیلم‌های اجتماعی دارد گوی سبقت را از آثار طنز می رباید.

او در پاسخ به این سوال صابری که آیا «متری شیش‌ونیم» با فروش خوب ۲۷میلیاردی به مرحله سوددهی رسیده یا خیر، گفت: از پارسال همه چیز در کشور سه برابر شده است. درباره همین فیلم اگر حساب کتاب کنیم، ۱۳میلیارد سهم صاحب فیلم می‌شود. آن هم برای فیلمی که ۵ماه فیلمبرداری داشته همه لوکیشن‌هایش را ساخته‌ایم هنروران زیادی داشته‌ایم و چند برابر معمول برای آن هزینه کرده‌ایم. پخش نیز هزینه سنگینی دارد و وقتی همه را حساب می‌کنید این است که اگر ۳۰میلیارد فروش داشته باشد بعد از دو سال سختی و مشقت توانستیم هزینه فیلم را دربیاوریم.

تهیه‌کننده «چهارشنبه سوری» در پاسخ به اینکه آیا درست است بالای ۵۰درصد هزینه فیلم‌ها صرف دستمزد بازیگر می‌شود، بیان کرد: فرمول ثابتی وجود ندارد. بعضی فیلم‌ها ممکن است اینگونه باشد و حجم زیادی از دستمزدها معطوف به چند بازیگر شود. اما درباره برخی فیلم‌ها هجمه‌ای از هزینه‌ها وجود دارد که بازیگری در آن گم است. «متری شیش‌و نیم» با آن همه ساخت و ساز و پیش تولید سنگین و هنروران زیاد اینگونه بود. البته برخی سعی می‌کنند فیلم‌ها را ارزان بسازند تا بازیگرانی بیاورند که ویترین کارشان جذاب باشد. اما مردم قصه می‌خواهند و دوست دارند سینما ببینند.

او در پاسخ به اینکه آیا بازیگران در ضرر فیلم سهیم هستند یا دستمزدشان تضمین شده است، افزود: معمولا دستمزدها را می‌گیرند مگر اینکه مطمئن باشند فیلم گیشه موفقی دارد که در این صورت خودشان سرمایه گذاری می‌کنند اما اگر تردید داشته باشند دستمزدشان را کامل می‌گیرند.

ساداتیان درباره برخی آثار خود توضیح داد: فیلم «شبانه‌روز» ضرر کرد و «جامه‌دران» به سختی شرایط را برای خود یر به یر کرد هزینه‌ای که شده بود را به سختی برگرداند اما درآمدی نداشت.

او درباره ساخت فیلم‌های بدون چهره گفت: این قضیه ممکن است ریسک داشته باشد، چون شاید تماشاچی وقتی می‌خواهد فیلم خوبی انتخاب کند به ویترین هم توجه می‌کند و بازیگران گمنام برای او تردید ایجاد کند اما اینجا قصه و کارگردانی خوب بازیگر خوب هم می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

این تهیه کننده درباره رویه کاری بازیگرانی چون رضا عطاران و نوید محمدزاده اظهار کرد: عطاران خودش را مدیریت کرده و سعی می‌کند در فیلم‌هایی که قصه‌هایش با عوام جامعه ارتباط می‌گیرد، بازی کند و موفق می‌شود. اما وقتی او در فیلم‌های غیرطنز بازی کرد خیلی اتفاق خوبی نیفتاد. انتظاری که مردم از نوید محمدزاده دارند هم این است که در فیلم‌های اجتماعی ابتکار داشته باشد، کار تاثیرگذاری انجام بدهد و مردم با او ارتباط بگیرند.

ساداتیان در پاسخ به اینکه فکر می‌کند چرا فیلم «نبات» با بازی شهاب حسینی که آخرین فیلم او یعنی «فروشنده» فروش بالایی داشته و خود نیز یک بازیگر معتبر و بین‌المللی است به فروش مناسبی دست پیدا نکرده، گفت: من آن فیلم را ندیدم اما تصورم این است که شاید قصه فیلم نتوانسته اعتماد مخاطب را جذب کند. هزار نفر اولی که به سینما می‌روند به بقیه توصیه می‌کنند آن را ببینند یا نبینند. من اینها را تعقیب می‌کنم و در شبکه‌های اجتماعی می‌بینم. کسی که راضی از سینما بیرون می‌آید ۴ نفر را هم ترغیب می‌کند آن فیلم را ببینند. درباره فیلم خود ما مردم از پیمان معادی، سعید روستایی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار خاطره خوشی با فیلم قبلی داشتند و این کارنامه‌های درخشان به فروش فیلم کمک کرد.

او در پایان درباره نقل قولی که از او درباره عدم حضور شهاب حسینی در «متری شیش‌و نیم» به خاطر پیشنهاد نقش منفی منتشر شده بود، توضیح داد: به هر حال کاندیدای اول کارگردان ما برای نقشی که نوید محمدزاده بازی کرد، شهاب حسینی بود. او هم آمد و رفت و به این نتیجه رسید که در این فیلم نباشد بهتر است. در مجموع صلاحشان این بود که در این فیلم بازی نکند. او تردید داشت و منجر به این شد که در خدمتش نباشیم. 

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها