در حالی که شامگاه گذشته موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره کن به خبری داغ و مسرتبخش در شبکههای اجتماعی و اغلب شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بدل شده بود و روزنامههای صبح امروز هم تلاش کردند تا با اعلام این موفقیت در صفحه نخست خود قافله را به رسانههای دیگر نبازند، تلویزیون ایران به پخش حداقلها در اعلام این موفقیت ملی بسنده کرد.
به گزارش سینماسینما، بیژن نفیسی – روزنامهنگار پیشکسوت – دربارهی بازتاب موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن در رسانههای داخلی، با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قبال اخباری که از آن به عنوان «موفقیت ملی» یاد میشود، تصریح کرد: این صداوسیما نیست که ارزش خبری رویدادها را تعیین میکند و نباید اینطور فکر کرد که با عدم پوشش رویدادی که قطعا برای مردم کشورمان ارزش خبری دارد، چیزی کم میشود.
این مدرس روزنامهنگاری درباره رقابت سازمان صداوسیما با شبکههای اجتماعی و ماهوارهای در پوشش رویدادهایی که برای مردممان دارای ارزش خبری بالا هستند، خاطرنشان کرد: خیلی بد است تلویزیون به جشنوارهای که هنرمندان خودمان در آن حضور دارند نپردازد. ما حتیالامکان باید سعی کنیم رویدادهای مهم دنیا را پوشش بدهیم. ما نمیتوانیم با عدم پوشش برخی اخبار و رویدادها مقابل آنها را بگیریم.
وی سپس به وظایفی اشاره کرد که رسانهها در قبال پوشش رویدادهای مهم دارند و یادآور شد: یکی از وظایف جدی رسانهها پوشش دادن و پرداختن به رویدادهایی است که دارای ارزش خبری هستند و اگر پوشش داده نشوند رسانههای دیگر آن را کار میکنند. وقتی کار ما جامعیت نداشته باشد قطعا در درازمدت روی مخاطبانمان هم تأثیر میگذارد. ما باید مجموعهای از رویدادها که در سطح ملی و بینالمللی اتفاق میافتد را پوشش بدهیم و اینطور نباشد که نسبت به رویدادهایی که برای مردم ارزش خبری دارند بیاهمیت باشیم.
این روزنامهنگار پیشکسوت بیان کرد: مردم ما به تماشای جشنوارهای مثل کن به دلیل اینکه هنرمندان ایرانی در آن حضور دارند، علاقه دارند و باید به آنها احترام بگذاریم. اینکه ما پوشش این جشنوارهها را کنار بگذاریم و بگوییم جشنواره کن برایمان مطرح نیست، یک اشتباه است و ما در پی آن مخاطبانمان را از دست میدهیم.
نفیسی در ادامه پیشنهاد کرد: ما برای یک عده خاص در تلویزیون برنامه پخش نمیکنیم، بلکه برای کل مملکت برنامه پخش میکنیم. ما حتی شاید خیلی از رویدادهای داخلیمان را هم پوشش ندهیم که به نظر من در پی این اتفاق اعتماد به منبع خبر دچار مشکل میشود و اگر این اتفاق بیفتد صد در صد مخاطبانمان هم کم میشود؛ به عنوان مثال ما جشنوارهای مثل جشنواره کن را میتوانستیم پوشش بدهیم و اگر نقطه نظری داشتیم یک منتقد میآوردیم و درباره آن اظهارنظر میکردیم نه اینکه اصلا به آن نپردازیم. این خیلی اشتباه است.
این مدرس روزنامهنگاری در پایان مجددا تأکید کرد: موفقیت کشور ما در جشنواره کن بازتاب وسیع بینالمللی داشت. ما به خوب و بد قضیه کار نداریم اما نمیتوانیم موفقیت ملیمان را نادیده بگیریم. من خودم شخصا اولین بار در «ایسنا» این خبر را مشاهده کردم. زمانی که در جشنوارههای خارجی، کشور ما حضور ندارد قضیه متفاوت است اما وقتی خودمان هم در این جشنواره حضور داریم حتما باید به آن پرداخته شود و اینطور نباشد که برایمان ارزش خبری نداشته باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- احتمال حضور چه فیلمهایی در جشنواره کن ۲۰۲۴ خواهد بود
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول