تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۱۷:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 16549

اصغر فرهادی شهاب حسینیدر حالی که شامگاه گذشته موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره کن به خبری داغ و مسرت‌بخش در شبکه‌های اجتماعی و اغلب شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بدل شده بود و روزنامه‌های صبح امروز هم تلاش کردند تا با اعلام این موفقیت در صفحه نخست خود قافله را به رسانه‌های دیگر نبازند، تلویزیون ایران به پخش حداقل‌ها در اعلام این موفقیت ملی بسنده کرد.

به گزارش سینماسینما، بیژن نفیسی – روزنامه‌نگار پیشکسوت – درباره‌ی بازتاب موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن در رسانه‌های داخلی، با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قبال اخباری که از آن به عنوان «موفقیت ملی» یاد می‌شود، تصریح کرد: این صداوسیما نیست که ارزش خبری رویدادها را تعیین می‌کند و نباید این‌طور فکر کرد که با عدم پوشش رویدادی که قطعا برای مردم کشورمان ارزش خبری دارد، چیزی کم می‌شود.

این مدرس روزنامه‌نگاری درباره رقابت سازمان صداوسیما با شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای در پوشش رویدادهایی که برای مردممان دارای ارزش خبری بالا هستند، خاطرنشان کرد: خیلی بد است تلویزیون به جشنواره‌ای که هنرمندان خودمان در آن حضور دارند نپردازد. ما حتی‌الامکان باید سعی کنیم رویدادهای مهم دنیا را پوشش بدهیم. ما نمی‌توانیم با عدم پوشش برخی اخبار و رویدادها مقابل آنها را بگیریم.

وی سپس به وظایفی اشاره کرد که رسانه‌ها  در قبال پوشش رویدادهای مهم دارند و یادآور شد: یکی از وظایف جدی رسانه‌ها پوشش‌ دادن و پرداختن به رویدادهایی است که دارای ارزش خبری هستند و اگر پوشش داده نشوند رسانه‌های دیگر آن را کار می‌کنند. وقتی کار ما جامعیت نداشته باشد قطعا در درازمدت روی مخاطبان‌مان هم تأثیر می‌گذارد. ما باید مجموعه‌ای از رویدادها که در سطح ملی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد را پوشش بدهیم و این‌طور نباشد که نسبت به رویدادهایی که برای مردم ارزش خبری دارند بی‌اهمیت باشیم.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت بیان کرد: مردم ما به تماشای جشنواره‌ای مثل کن به دلیل اینکه هنرمندان ایرانی در آن حضور دارند، علاقه دارند و باید به آن‌ها احترام بگذاریم. اینکه ما پوشش این جشنواره‌ها را کنار بگذاریم و بگوییم جشنواره کن برایمان مطرح نیست، یک اشتباه است و ما در پی آن مخاطبان‌مان را از دست می‌دهیم.

نفیسی در ادامه پیشنهاد کرد: ما برای یک عده خاص در تلویزیون برنامه پخش نمی‌کنیم، بلکه برای کل مملکت برنامه پخش می‌کنیم. ما حتی شاید خیلی از رویدادهای داخلی‌مان را هم پوشش ندهیم که به نظر من در پی این اتفاق اعتماد به منبع خبر دچار مشکل می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد صد در صد مخاطبان‌مان هم کم می‌شود؛ به عنوان مثال ما جشنواره‌ای مثل جشنواره کن را می‌توانستیم پوشش بدهیم و اگر نقطه نظری داشتیم یک منتقد می‌آوردیم و درباره آن اظهارنظر می‌کردیم نه اینکه اصلا به آن نپردازیم. این خیلی اشتباه است.

این مدرس روزنامه‌نگاری در پایان مجددا تأکید کرد: موفقیت کشور ما در جشنواره کن بازتاب وسیع بین‌المللی داشت. ما به خوب و بد قضیه کار نداریم اما نمی‌توانیم موفقیت ملی‌مان را نادیده بگیریم. من خودم شخصا اولین بار در «ایسنا» این خبر را مشاهده کردم. زمانی که در جشنواره‌های خارجی، کشور ما حضور ندارد قضیه متفاوت است اما وقتی خودمان هم در این جشنواره حضور داریم حتما باید به آن پرداخته شود و این‌طور نباشد که برایمان ارزش خبری نداشته باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها