لانتوری یک قصّه ی عاشقانه است. یک عاشقانه ی «مریض» که دهها قصّه و حرفِ دیگر نیز دربر دارد. لانتوری یک فریاد است، یا یک تلنگر، یا حتّی یک پسِ گردنیِ محکم… تا شاید از خواب بیدار شویم.
سینماسینما، پدرام عبهر:
«یک پسگردنی محکم»
«بچه ها شوخی شوخی به قورباغه ها سنگ میزنند… و قورباغه ها جدی جدی می میرند.»
شاید اگر بخواهیم «لانتوری» را در یک جمله خلاصه کنیم، این شعرِ اریش فرید، که آن را در طولِ فیلم از زبان یکی از کاراکترها میشنویم، بهترین گزینه باشد.
لانتوری یک قصّه ی عاشقانه است. یک عاشقانه ی «مریض» که دهها قصّه و حرفِ دیگر نیز دربر دارد. لانتوری یک فریاد است، یا یک تلنگر، یا حتّی یک پسِ گردنیِ محکم… تا شاید از خواب بیدار شویم.
لانتوری مشخّصاً شعار میدهد، از همان ابتدا، و ابایی هم از این قضیه ندارد. اصلاً درمیشیان فیلم را ساخته که با صدای بلند شعار بدهد؛ چون حس میکند که لازم است. رضا درمیشیان پیش از این در «بغض» و بهویژه در «عصبانی نیستم» نیز تقریباً به همین شیوه حرفهایش را فریاد زده بود، و حالا در لانتوری بغضها و عصبانیت ها و دغدغه های دیگری را در کنارِ برخی از همان قبلیها فریاد میزند.
با این حال، هرچند فیلم پر از شعار است امّا به یک فیلم شعاری یا شعارزده تبدیل نشده است. چرا؟ شاید مقایسهی «لانتوری» با «بادیگارد» ابراهیم حاتمیکیا در نحوهی شعار دادن، تفاوتها را برایمان روشن سازد. حاتمیکیا و درمیشیان، هردو، در بادیگارد و لانتوری شعار میدهند امّا درمیشیان برای روایتِ داستانِ لانتوری فرمی را انتخاب کرده که شعار دادن خللی در روندِ داستان ایجاد نمیکند. لانتوری قصّهای را تعریف میکند و لابلای معرّفی شخصیتها و روایتِ داستان، نظرِ افرادِ مختلف را دربارهی این قصّه ی «واقعی» جویا میشود. این آدمهای مختلف که روانششناس و جامعه شناس و شاعر و دانشجو و کارگر و پزشک و غیره و غیره هستند، هر کدام نظر خود را دربارهی واقعهی موردِ بحث فیلم میدهند و خب طبیعی است که لابلای حرفهایشان شعار هم بدهند؛ شعارهایی که گاه حرفِ خود درمیشیان است و گاه نظرِ مخالفِ او. امّا نکتهی مهم این است که درمیشیان دغدغه ها و حرفها و شعارهایش را در دهانِ کاراکترهای فیلم نمیگذارد که وسط اختلاط کردنشان شعار بدهند، و اجازه نمیدهد این دغدغه ها روندِ روایتِ فیلم را دچار اختلال کنند. امّا برعکس، دیالوگهای بادیگارد یک خط در میان شعار است، دغدغه های ایدئولوژیکِ کارگردان است، و این به فیلم ضربه میزند.
دیگر ویژگی مثبتِ لانتوری این است که رک و راست حرفش را میزند امّا دیدگاهها و رویکردهای مختلف و مخالف را هم سانسور نمیکند. هردو را نشانتان میدهد و به گوشتان میرساند و قضاوت را به خودتان واگذار میکند. با این حال سعی نمیکند حرفش را غیرِ مستقیم و در لفافه به مخاطب تزریق کند، بلکه خیلی شفّاف میگوید این دیدگاههای ضدّ و نقیض وجود دارد، امّا نظر من مشخّصاً این است.
امّا به اعتقاد من، مهمترین ویژگی لانتوری، از لحاظ محتوایی، این است که در مورد هیچ چیز قضاوت مطلقی ندارد و حکم قطعی صادر نمیکند. در واقع مخاطب را با این سؤالِ بزرگ روبرو میکند که در مورد جرایم و فجایعی که در اطراف ما رخ میدهد، هر یک از ما (یا به عبارتی «جامعه») چقدر مسئولیم؟: «تو وجود هر کدوم از ما یه “هیتلر” هست یه “ماندلا”! … جامعه است که باعث میشه کدومو بیرون بیاریم…» (بخشی از دیالوگ فیلم).
رضا درمیشیان بار دیگر در لانتوری نشان داد که چقدر کارگردانِ کاربلدی است، چقدر قصّه گوی خوبی است و چقدر جسورانه میتواند با فرم بازی (یا حتّی بازیگوشی) کند. بازی همه ی بازیگرانِ فیلم یکدست و عالی است و البتّه نوید محمّدزاده بار دیگر شگفت زده تان میکند، این بار در نقشی متفاوت – نوید که غالباً او را در نقشِ شخصیتهای برونگرا و عصبی و پرخاشگر به خاطر میآوریم، این بار شخصیتی درونگرا و دیوانه را بازی میکند که از درون آشفته ولی در ظاهر معمولاً آرام است.
لانتوری فیلمی است که قطعاً مخالف زیاد خواهد داشت. خیلی ها این فیلم را دوست نخواهند داشت. بسیاری آن را «سیاهنمایی» خواهند خواهند و خواهند کوبید. امّا شخصاً معتقدم که این فیلم را باید دید. البته اگر تا به حال به تماشایش نرفته اید، بدانید و آگاه باشید که قرار است با روح و روانتان بازی کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
نظرات شما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
با روح و روان که خوب بازی می کنه
دیدگاهتون خیلی عالی بود!
متاسفانه متن با غلط های ویرایشی فراوانی روی سایت قرار گرفته که خواندنش را سخت میکند. لطفا اصلاح بفرمایید.
خوب بود ممنون
نقدتون عالی بود .