سمیرامیس محمدی در روزنامه هنرمند نوشت :
فیلم سینمایی «شنای پروانه» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی محمد کارت مستندساز دغدغهمندی است که در سالهای اخیر با ساخت مستندهای چون «بختک»، «آوانتاژ» به شهرت رسیده است. فیلم کوتاه «بچه خور» این کارگردان نیز بسیار موردتوجه منتقدان و علاقهمندان سینما قرار گرفت. این نویسنده و کارگردان جوان که اهل شیراز است سالها با ساخت مستند از جنوب شهر تهران ضمن توجه به این جغرافیا بافرهنگ و آداب زندگی مردم این مناطق تهران آشنا است. شاید اگر محمد کارت چندین سال زودتر این فیلم را که نگارش فیلمنامه آن چندین سال به طول انجامید، میساخت شباهتهای احتمالی آن به فیلمهای چون؛ «مغزهای کوچک زنگزده » کاملاً از بین میرفت. بهزعم نگارنده فیلم «شنای پروانه» اثری مستقل است که در ادامه آثار خود کارت درزمینهٔ مستند و فیلم کوتاه ساختهشده است و داستان اهالی جنوب شهر در همه مناطق ایران است. زیرا نمونه شخصیتهای این اثر بهخصوص شخصیت «هاشم» و «مصیب» در بسیاری از شهرهای ایران یافت میشنود و اگر نگاه جامعتری به اثر داشته باشیم میتوانیم آن را تعمیم بهکل جامعه ایران دهیم. اینکه قدرتطلبی و داشتن قدرت مطلقه پایدار نیست و زورگویان خشونتطلب در آتش خشمی که برای دیگران درست کردهاند خود نیز میسوزند.
فیلم «شنای پروانه» به دلیل فیلمنامه درست و شخصیتپردازی مناسب، ریتم درست و تندی را از دقایق ابتدایی اثر دارد. به همین دلیل مهم، ریتم کلی اثر حتی در بخش سهچهارم نهایی کار که معمولاً آثار دچار افت میشنود، حفظ میشود. البته کم کردن کلوزآپهای جواد عزتی «حجت» به ریتم بهتر اثر کمک شایانی میکند. فیلم با یک اتفاق شروع میشود و ده دقیقه ابتدایی اثر با نمایش فضای ملتهب، داستان بهسرعت و نفسگیر پیش میرود تا جایی که تماشاگر از کار «هاشم» (امیر آقایی) دچار بهت میشود.
محمد کارت در«شنای پروانه» به شکل محسوس و البته بسیار ظریفی سعی در نمایش چهره مظلوم و مورد خشونت واقعشده زنان داستان توسط مردان زورگو دارد، اکثر شخصیتهای زن این داستان بهنوعی قربانی خشونت مردان قدرتطلب و زورگویی هستند که برای رسیدن به هدف خود از هیچچیزی فروگذاری نمیکنند تا جایی که مانند «قابیل» حتی بروی زندگی برادر همخون خود نیز معامله میکنند.
فیلم با نمایش شخصیت مظلومی از «حجت» شروع میشود و در ادامه با ایجاد یک حادثه این شخصیت گامبهگام تبدیل به قهرمان اصلی داستان زندگی خود میشود. شخصیتی که در دیالوگی بهصراحت بیان میکند که چندین بار در زندگی شکستخورده اما با ایجاد موقعیت و تعلیقهای مناسب و کاملاً بهجا در اثر روی دیگری از او را بهعنوان یک انسان مشاهده میکنیم و درنهایت نیز با یک پایانبندی مناسب و هوشمندانه تبدیل به قهرمان زندگی خود میشود. این شخصیت بهجای انتقام و تعصب کورکورانه قدمبهقدم به حقیقت میرسد و عدالت را اجرا میکند.
«شنای پروانه» با قهرمان محور قرار دادن «حجت» و ایجاد یک حادثه در دقایق ابتدایی اثر، ذهن تماشاگر را به تعصب کورکورانه و بیمنطق لاتهای شهر جلب میکند اما در ادامه با ایجاد موقعیتهای بسیار مناسب بعدهای دیگری از این شخصیت را به نمایش میگذارد که درعینحال که خط داستانی را حفظ میکنند، سعی در آشکار کردن حقیقتی دارند که قهرمان داستان ما را ناگزیر به انتخاب میکند. محمد کارت نیز با تفکر، پایان داستان خود را باز نگذاشته و با ایجاد یک پایان درست تماشاگر را راضی میکند.
این فیلم که نخستین تجربه محمد کارت در ساخت فیلم بلند است از وجوه مختلف قابلبررسی است که در حوصله این متن نیست اما یکدستی نقشها و بازی بازیگران چهره در کنار بازیگرانی باتجربه کمتر از نکات مهمی است که نشان از کارگردانی درست اثر دارد. تمامی نقشهای هرچند کوتاه این فیلم با توجه به موقعیتی که در آن قرار میگیرند به شکل درست و هماهنگی بازی میشوند. تا جایی که نقشهای کوتاه همگی بازیگران در یاد ببینده باقی میمانند.
فیلم «شنای پروانه» هرچند سعی داشته تا با نمایش صحنهها و موقعیتهای بسیار خشن بهنقد خشونت بپردازد و آن را مذموم کند. اما به دلیل نمایش صحنههای بسیار خشن و ملتهب بهتر است که در زمان اکران برای افراد زیر ۱۶ سال و بیماران قلبی به نمایش گذاشته نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز