تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۱۲:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 102285

مستند «فریاد رو به باد» روایت ایمان و تلاش نوجوانی برای رسیدن به آرزویش است که فیلمبرداری آن چهار سال طول کشیده است.

به گزارش سینماسینما، عصرگاه شنبه ۸ دی ماه فیلم مستند «فریاد رو به باد» ساخته مهراد عطا و سیاوش جمالی در تالار سیف‌الله داد خانه سینما به نمایش درآمد.

«فریاد رو به باد» مستند زندگی نوجوانی ١۶ ساله را به تصویر می‌کشد که با وجود موانع سر راهش برای رسیدن به «خواننده راک» شدن سخت تلاش می‌کند.

«میثم» در محله‌ی «دروازه غار» در خانواده‌ای متوسط زندگی می‌کند. «دروازه غار» محله‌ای پر از کارتن خواب‌هایی که هر روز درد را همراه مواد تزریق می‌کنند، محله‌ای که از نظر فرهنگی گرسنه است.

«میثم» با وجود مخالفت‌های خانواده‌اش برای خواننده راک شدن سخت تلاش می‌کند. در این مستند شعرهای میثم با صدای او نیز پخش می‌شود.

بعد از نمایش فیلم، نشستی با حضور کارگردانان مستند «فریاد رو به باد» برگزار شد.

سیاوش جمالی درباره این مستند گفت: این دومین ساخته مشترک من و عطا مهراد است که تصویربرداری آن ۵٠ جلسه طول کشید و از سال ٩٣ شروع کردیم و تا همین اواخر نیز کار ادامه داشت.

او با بیان اینکه “برای ما قصه‌ی تلاش میثم و ایمان او به تلاشش مهم بود”، در پاسخ به نقدی مبنی بر اینکه فیلم میان مستند و داستان درگیر است، گفت: نوع سینمایی که من به آن علاقه دارم، سینمای مستند قصه‌گوست و برای این فیلم با عطا به این نتیجه رسیدیم که مستندی قصه‌گو باشد.

وی درباره حال و روز میثم در این اواخر گفت: میثم بسیار خوب می‌خواند و دانشجو است. اما ما این موضوع را در فیلم نمایش ندادیم، چرا که همانطور که گفتم هدف ما نمایش قصه تلاش میثم بود.

عطا مهراد که در اواخر این نشست به جمع پیوست، درباره راوی داشتن این مستند گفت: در سینمای مستند و داستانی می‌توان به هر شکلی از راوی استفاده کرد و مرزها در این موضوع قابل تعریف نیست.

وی در پاسخ به سوالی که چرا رسیدن میثم به آرزویش به تصویر کشیده نشده است، گفت: وقتی ما درباره فیلم صحبت می‌کنیم، در واقع ذهنیت ما نیز در آن هست. زمانیکه تمام موفقیت ها را با رسیدن به هدف تعریف کنیم آدمها را بدون در نظر گرفتن موقعیت، شرایط و امکانات شان قضاوت می‌کنیم که این کار در سیستم آموزشی بسیار اتفاق می‌افتد. این در حالی است که تلاش در مسیر و تجربه مهم است. فاصله گرفتن از پایانی که نشان دهنده موفقیت باشد برای این است که از ارزشگذاری موفقیت با رسیدن به هدف دور شویم.

وی در ادامه درباره مستند «فریاد رو به باد» گفت: تلاش ما از ساخت این مستند این بوده است که نشان دهیم زندگی در محله‌هایی که آسیب‌های اجتماعی در آن زیاد است جریان دارد و جوان‌هایی در آنجا زندگی می‌کنند که نیازهای فرهنگی دارند.

مستند «فریاد رو به باد» چندی پیش در دو بخش مسابقه ملی و مسابقه بین‌الملل دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و موفق به کسب جایزه ۴۰۰۰ دلاری بهترین مستند نیمه‌بلند بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها