در قصر ملفی، زمان، همان درِ از لولادرآمدهای است که دولوز میگوید، و قصر، نه مجالی برای ملکه شدن، که زندانِ دوشس است؛ میراثِ شوهرِ پیشینش، که حالا مگسانی را گردِ شیرینی جمع کرده و طُعمه برادرانی شده که دوشس را وادار می کنند تا اقرار کند:«اگر در همسایگی دیوانگان می زیستم، بیشتر حرفشان را می فهمیدم.» باران کوثری که در سالهای اخیر در نقشهای مختلفی در سینما و تئاتر درخشیده، این بار در قامتِ «دوشس ملفی» و بر اساس او، روی صحنه آمده و قهرمانی را که محمد رضایی راد و نغمه ثمینی بر اساس متن جان وبستر بازنویسی کرده اند هر شب در سالن تئاتر مستقل تهران جان می بخشد.
سینماسینما – قصر ملفی، نه مجالی برای ملکهشدن، که زندانِ دوشس است؛ میراثِ شوهرِ پیشینش، که حالا مگسانی را گردِ شیرینی جمع کرده و طُعمه برادرانی شده که دوشس را وادار میکنند تا اقرار کند: «اگر در همسایگی دیوانگان میزیستم، بیشتر حرفشان را میفهمیدم». باران کوثری که در سالهای اخیر در نقشهای مختلفی در سینما و تئاتر درخشیده و همین چند روز پیش هم تندیس جشن هجدهم خانه سینما را برای بازی در «کوچه بینام» گرفته، اینبار در قامتِ «دوشس ملفی» و براساس او، روی صحنه آمده و قهرمانی را که محمد رضاییراد و نغمه ثمینی براساس متن جان و بستر بازسازی کردهاند هر شب در سالن تئاتر مستقل تهران جان میبخشد. او تهیهکننده این نمایش نیز هست و در این اجرا احمد ساعتچیان، رضا بهبودی، میلاد شجره، میلاد رحیمی، فربد فرهنگ، سیما مبارکشاهی، محسن نوری، سینا کرمی، روجا جعفری، فرنوش نیکاندیش، سمانه حسینی، مژده امینی، پدرام صمدی، امین اسلامی، اکبر حیاتی، مجتبی جمشیدی، شایان براری، حدیث حسنی، شهرزاد شکیبا، بهار اعتماد، فرید شهریاری، فرید اخباری، امین بنیهاشمی، علی بهمنی و امید رضایی همراه با باران هر شب در مدتزمانی بیش از ۱۸۰ دقیقه «براساس دوشس ملفی» روی صحنه زندگی میکنند و نهایتا روی همان صحنه جان میبازند. دوشس، زنی است که به طَمَع برادرانش کاردینال و فردیناند، در قصری که از همسر سابقش به او رسیده محبوس شده و نمیتواند معشوقی طلب کند اما آنچه نهایتا در هزارتوی دالانهای کاخ ملفی اتفاق میافتد، اسطورهزدایی از مفهوم عشق است… دوشس، سرانجام به بولونیا (میلاد رحیمی) دل میبازد و بولونیا از ترس برادران دوشس، از این عشق فرار میکند، اما او با تهورِ عشق ناگزیرِ دوشس روبهروست، که حاصل منعشدن است: «شما (بولونیا) میگویید بهشت یا دوزخ؟ راه سومی ندارد و من (دوشس) میگویم بهشت یا بهشت؟ راه دومی ندارد». رضاییراد با میزانسنی که برای تصویرکردن این لحظات ساخته، تماشاگر را مبهوت و متحیر میکند: در خفا، جایی که بدنها سایهاند و عشق انگار پردهای از نور است که این سایهها را در هم میشکند، دوشس و بولونیا شعله عشق برمیفروزند و حاصل این عشق، نوزادیست که باید مخفی بماند. اما دیری نمیپاید که مردسالاری چمبرهزده بر ملفی، مردسالاری معشوق و برادر و مباشر و…، دوشس را از زندگی تهی میکند و اینجاست که از مفهوم عشق اسطورهزدایی میشود: فرزندی که حاصل عشق پنهان است را از دوشس میگیرند و شقاوتمندانه میکشند. نهفقط فرزندش، که لقبش را، عشقش را، قصرش را، روابطش را، سلامتش را و در یک کلام، عقل و هشیاریاش را از او میربایند. او را آواره دیوانهخانه میکنند؛ دیوانهخانهای که همان دوزخیست که پیشتر در آن بود. نقابها و نقشها بر صورت ساکنان قصر/ دیوانهخانه ملفی، چنان پررنگند که هر لحظه بالماسکهای تازه راه میافتد اما در پسِ همه نقابها، نقاب اهریمنی «مفیستو»ست که بر چهرهها نقش بسته، بی که ما آن را بر صورت دلیو، کاردینال، فردیناند، بولونیا یا دیگران ببینیم، سیرت خونخواهشان، این نقاب را بر ما هویدا میکند. اما چهچیز محمد رضاییراد را بر آن داشته تا از پسِ هفت ماه تمرین سخت و طولانی که در جوّ زغالی و سهلالوصولِ امروز تئاتر ایران، خاصیتی ناب و الماسگونه دارد و حاصلش بر صحنه نیز خوش میدرخشد، این سوگنمایشِ چندساعته را روی صحنه بیاورد؟ پاسخ رضاییراد چنین است: «هفت ماه زندگیم شب و روز شد همین. و همهچیز با یک جمله دوشس در نمایشنامه آغاز شد: «نه ملالآور نخواهم مُرد» دوشس حق داشت. ما همهجور مرگی را بر صحنه و بر پرده دیدهایم. حتی مرگها هم ملالآور شدهاند و دوشس مرگی میخواست که ملالآور نباشد. همان لحظه که این جمله را خواندم – درست همان لحظه – سودای جانبخشیدن به این تصویر در من آغاز شد. با خود اندیشیدم چطور میشود مرگی را بر صحنه نشان داد که ملالآور نباشد و چونان لحظهای ناب از زندگی – درست همان لحظهای که زندگی فرو میپاشد – برای ابد در ذهن بماند و آدم با دیدنش دلش بخواهد اگر که ملالآور زیسته است کاش ملالآور نمیرد. سودای ترسیم چنین لحظهای بود که ماهها زندگیم را به اسارت خودش درآورد. و حالا تمام شد. لحظات ناب و جادویی آفرینش این لحظه و نقاشیکردن با بدنهایی که دیگران به تو قرض دادهاند و صداهایی که دیگران به تو بخشیدهاند تمام شده است. عاقبت این لحظهها بر صحنه جان گرفتهاند و من کاش اندکی – تنها اندکی – از پس این سودا برآمده باشم». او خوب از پسِ این سودا برآمده است. چنان که از تماشای هنر او بغض گلویت را خواهد فشرد و زانوانت به رعشه خواهند افتاد از هیبت جهانی که او در مقابل دیدگانت پدیدار میکند. آنچه در بازنویسی ثمینی و رضاییراد اهمیتی ویژه دارد، مدرنیزاسیونیست که نه در لحن و زبان آرکائیکِ نمایشنامه جان وبستر، بلکه در زیرلایه روابط اتفاق افتاده و «دوشس ملفی» را از ویرانههای قصری در قرن شانزده، به اینجا و اکنون احضار میکند. اما دوشسِ اینجا و اکنون «بزرگمنشانه اندوهگین است و به اندوهش خو کرده. زیباییاش نه در لبخندش، که در اشکهایش دیده میشود». مثلِ ما آدمهای امروز که میتوانیم در اقیانوسی که کارگردان و گروهش (اهالی گروه تئاتر «خانه») ما را در آن غرق میکنند با زورقی که معین رضاییراد با موسیقیاش ساخته و بهرنگ بابایی، مهران محمدی و رها رضاییراد نیز با او همراهند، نجات یابیم. آنها بلدند با اصواتشان ما را از جهانِ دروغها و نقابها و تزویرها بیرون کشند و لحظاتی بر فرازِ بدبختیهای روزمرهمان بنشانند تا دوباره زندگی را تماشا کنیم، از پسِ کاتارسیسی که «براساس دوشس ملفی» برایمان رخ داده است.
توضیح: «براساس دوشس ملفی» آخرین محصول «گروه تئاتر خانه»، هر شب ساعت ۲۰ در سالن تازهتأسیس «تئاتر مستقل تهران» واقع در خیابان حافظ، بعد از چهارراه کالج، خیابان نوفللوشاتو، خیابان رازی، (پشت تئاتر شهر) جنب بنبست زندوکیل روی صحنه میرود و بلیتهای آن در سایت tik۸ در دسترس است.
منبع: شرق، عسل عباسیان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
آخرین ها
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج