سینماسینما، سارا کنعانی:
فیلم مونا زندی حقیقی تا اینجای کار شاید شریفترین فیلم جشنواره سی و هفتم باشد و شرافت مگر چیزی غیر از انسانیت و اخلاق است؟ «بنفشه آفریقایی» داستان مرد سالخورده تنهایی است که دختر و پسرش توانایی نگهداریاش را ندارند و دو سال است او را به خانه سالمندان سپردهاند اما همسر سابق او که حالا ازدواج هم کرده بعد از کسب رضایت از همسر فعلیاش تصمیم میگیرد پیرمرد را چند روزی در خانه میزبانی کند تا بعد بتواند بچهها را راضی کند که نوبتی از پدرشان نگهداری کنند. ایده به قدری درخشان است که وقتی در تیتراژ آغازین میفهمی یک زمینه واقعی هم دارد، بیشتر برای تماشا ذوقزده میشوی و پرداخت زندی در کارگردانی هم با این اشتیاق همقدم میشود و این حال خوش با ریتمی که به مدد طراحی صحنه و لباس بینظیر تا پایان کار نمیافتد، تو را تا آخرین دقیقه همراهی میکند.
شکوه، زن رنگرز ساکن در روستای شمال، یک فرد بومی نیست و هم از سبک زندگی و هم از لهجه و هم از نوع پوشش او معلوم است که یک هنرمند مهاجر از تهران است و احسنت به کارگردان، که هنرمند بودن دستاندکاران نخ فرشبافی (خامه) را شاید برای اولین بار در سینما، یادآوری کرد. این انتخاب شغل و مکان زندگی، یک گام بزرگ در شخصیتپردازی شکوه است و به ما میفهماند زنی که یک زندگی ۱۵ ساله را با دو بچه به هر دلیلی که مهم نیست و دغدغه فیلم هم نیست رها میکند چه نوع جهانبینی و تفکری دارد و چقدر جسور است و آن وقت دیگر برای مخاطب اهمیت ندارد که بداند چه بر سر زندگی سابق او آمده، بلکه میخواهد بداند این زن سرشار از انرژی و حس خوب زندگی، با چالش دراماتیک تازه امروز خود چه میکند.
«بنفشه آفریقایی» یک قهرمان دارد و این قهرمان یک مادر دلسوز و فداکار نیست، کما این که خود او هم در دیالوگی اشاره میکند که مادر خوبی برای بچههایش نبوده است. این قهرمان، قبل از زن خوب زندگی و قبل از مادر مهربان بودن، یک انسان به تمام معناست که وقتی مردی را در رنج میبیند، گذشته و امروز خود را کنار میزند تا به او کمک کند و این میل به کمکرسانی آنقدر در او زیاد است که امین برادرزاده عصیانگر خود هم میشود و حتی وقتی چوب این امانتداری را میخورد و به خاطر شکایت نا به جای همسربرادرش یک شب را در بازداشتگاه میماند هم به فکر همبندی خود است و هم تلاش ناکافی شوهرش را برای آزاد کردنش در آن یک شب، از یاد میبرد، زیرا فکرهای مهمتری در سر دارد. فیلم جدید مونا زندی تصویر جدیدی از زن قهرمان را به ما نشان داده که بیش و پیش از هر چیز وجوه انسانی اوست که مورد تأکید قرار گرفته است و این تفاوت در قهرمانسازی، به حق که جای تحسین و تشکر دارد، دست مریزاد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





