سینماسینما، سارا کنعانی:
فیلم مونا زندی حقیقی تا اینجای کار شاید شریفترین فیلم جشنواره سی و هفتم باشد و شرافت مگر چیزی غیر از انسانیت و اخلاق است؟ «بنفشه آفریقایی» داستان مرد سالخورده تنهایی است که دختر و پسرش توانایی نگهداریاش را ندارند و دو سال است او را به خانه سالمندان سپردهاند اما همسر سابق او که حالا ازدواج هم کرده بعد از کسب رضایت از همسر فعلیاش تصمیم میگیرد پیرمرد را چند روزی در خانه میزبانی کند تا بعد بتواند بچهها را راضی کند که نوبتی از پدرشان نگهداری کنند. ایده به قدری درخشان است که وقتی در تیتراژ آغازین میفهمی یک زمینه واقعی هم دارد، بیشتر برای تماشا ذوقزده میشوی و پرداخت زندی در کارگردانی هم با این اشتیاق همقدم میشود و این حال خوش با ریتمی که به مدد طراحی صحنه و لباس بینظیر تا پایان کار نمیافتد، تو را تا آخرین دقیقه همراهی میکند.
شکوه، زن رنگرز ساکن در روستای شمال، یک فرد بومی نیست و هم از سبک زندگی و هم از لهجه و هم از نوع پوشش او معلوم است که یک هنرمند مهاجر از تهران است و احسنت به کارگردان، که هنرمند بودن دستاندکاران نخ فرشبافی (خامه) را شاید برای اولین بار در سینما، یادآوری کرد. این انتخاب شغل و مکان زندگی، یک گام بزرگ در شخصیتپردازی شکوه است و به ما میفهماند زنی که یک زندگی ۱۵ ساله را با دو بچه به هر دلیلی که مهم نیست و دغدغه فیلم هم نیست رها میکند چه نوع جهانبینی و تفکری دارد و چقدر جسور است و آن وقت دیگر برای مخاطب اهمیت ندارد که بداند چه بر سر زندگی سابق او آمده، بلکه میخواهد بداند این زن سرشار از انرژی و حس خوب زندگی، با چالش دراماتیک تازه امروز خود چه میکند.
«بنفشه آفریقایی» یک قهرمان دارد و این قهرمان یک مادر دلسوز و فداکار نیست، کما این که خود او هم در دیالوگی اشاره میکند که مادر خوبی برای بچههایش نبوده است. این قهرمان، قبل از زن خوب زندگی و قبل از مادر مهربان بودن، یک انسان به تمام معناست که وقتی مردی را در رنج میبیند، گذشته و امروز خود را کنار میزند تا به او کمک کند و این میل به کمکرسانی آنقدر در او زیاد است که امین برادرزاده عصیانگر خود هم میشود و حتی وقتی چوب این امانتداری را میخورد و به خاطر شکایت نا به جای همسربرادرش یک شب را در بازداشتگاه میماند هم به فکر همبندی خود است و هم تلاش ناکافی شوهرش را برای آزاد کردنش در آن یک شب، از یاد میبرد، زیرا فکرهای مهمتری در سر دارد. فیلم جدید مونا زندی تصویر جدیدی از زن قهرمان را به ما نشان داده که بیش و پیش از هر چیز وجوه انسانی اوست که مورد تأکید قرار گرفته است و این تفاوت در قهرمانسازی، به حق که جای تحسین و تشکر دارد، دست مریزاد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





