سینماسینما، محسن جعفری راد:
جشن امسال انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، به خاطر شیوه انتخاب و برگزیدگانش که به معنی دقیق کلمه،به شکل شایسته انتخاب شدند، باعث افتخار ما می شود،چون عضو آن هستیم. هر چند بیش از ۴۰۰ عضو دارد که فقط ۱۰۰ نفر نویسنده سینمایی و منتقد سینما هستند اما به هر حال با همین بضاعت از خیلی از جشنواره ها معتبرتر است.
ولی نکته ای که باعث می شود کیف ما از برگزاری جشن امسال ناکوک شود،تلاش بیهوده و نچسب برخی از افراد برای مطرح شدن و دیده شدن است. مصراق بارز این رویه، استفاده غلام عباس فاضلی از تریبون جشن برای برجسته کردن خودش است. در واقع اطلاعات عمومی ما را بالا برد! وقتی مستقیم و غیر مستقیم گفت که تحصیلات سینمایی دارد و منتقد سینماست و انتظامی ها به او زنگ می زدند. این کمبود اعتماد بنفس و استفاده از هر ابزاری برای دیده شدن،با روحیات کسانی متناسب است که قلم و نوشته هایشان دیده نمی شود و به هر شکل و قیمتی می خواهند خودشان را به عنوان منتقد به مخاطب تحمیل کنند. در صورتی که اتفاقا منتقد از دیده شدن خودش اجتناب می کند و به تاثیر متنش می اندیشد.
اگر عذر جمشید مشایخی برای تاختن به انتظامی، به خاطر کهولت سن موجه بود،هیچ توجیهی برای رفتار مبتنی بر بی احترامی فاضلی وجود ندارد. اگر قراربر تلافی باشد که از این رابطه ها خیلی از منتقدان با سینماگران داشته اند اما در شان و منزلت خودشان نمی بینند که در حال و هوای یک جشن ، انتقام خودشان را از زمین و زمان بگیرند. بلکه آداب حضور و احترام را رعایت می کنند. فاضلی کار را به جایی رساند که نوید محمدزاده که جزو کم حرف ترین بازیگران است در مواقعی که پشت میکروفن قرار بگیرد،این بار چند دقیقه و با عصبانیت حرف بزند .
نکته دیگر به نظرات فله ای فاضلی بر می گردد. به شکل فله ای و با کلی گویی می گوید که انتظامی طی سه دهه خودش را تکرار کرده در حالیکه بازی اش در گاو،ربطی به بانو ندارد و بازی اش در حکم ربطی به اجاره نشین ها ندارد. پیرمرد غرغرویی که فاضلی مثال زده، کجای گاو دیده می شود؟! رضا معروفی حکم به طور کامل فن بیانش با فیلم بانو فرق می کند و یا زبان بدنش و حرکات ظریف چشمانش در فیلم بانو که کاملا با فیلمی مثل روسری آبی تفاوت دارد. به اینها اضافه کنید بازی اش در هامون،مینای شهر خاموش، چهل سالگی و … که مصداق های فراوانی برای تنوع شخصیت ها و بازی ها قابل ذکر است اما فاضلی ها عادت کرده اند به نظرات فله ای.
گاهی یادمان می رود که یک نویسنده و منتقد، سر و کارش با کلمه ، معنی ، روشنگری و در کل خلق یک متن، مستقل از یک اثر هنری است و انتظار می رود برای تک تک حرف هایشان چه به طور مکتوب و چه به طور شفاهی ، به ضرورت و کارکرد حرف ها بنیندیشید اما متاسفانه،با جو گرفتگی و شتابزدگی باعث یک موقعیت غیر منطقی می شود؛ واقعا گله کردن از انتظامی کجا و اهدای جایزه به بهترین فیلمبردار سال کجا؟!
* سینماسینما حق پاسخگویی را برای جناب آقای غلامعباس فاضلی محفوظ می داند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- کلیپی از داریوش مهرجویی، به مناسبت زادروز این کارگردان + ویدئو
- برشی از مصاحبه با جمشید مشایخی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- لوکیشن مقدس/ درباره سقاخانهها در فیلمهای سینمایی
- یادگاریها، اسناد و تصاویر عزتالله انتظامی در موزه سینما/ گزارش تصویری
- خاطرهای که غزاله سلطانی از آخرین وداع عزتالله انتظامی با حمید سمندریان منتشر کرد + ویدئو
- گفتگوی فریدون جیرانی با مجید انتظامی/ ناگفتههای زندگی عزت الله انتظامی از زبان پسرش + ویدئو
- محمد متوسلانی از جمشید مشایخی میگوید/ خاطراتی از رودخانه و جکوزی
- برای اولین جشن تولد بدون جمشید مشایخی
- شکستی زیبا از ادبیات!/ نگاهی به فیلم «شازده احتجاب»
- آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی برگزار شد / همه عمر دیر رسیدیم
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری ۲
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری۱
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف






آقای جعفری راد، قربون شکل ماهت برم، «گاو» مال سه دهه ی پیشه؟!!! آخه عزیز دل من، اول فکر کن بعد مطلب بنویس! اینکه دیگه کاری نداره که. بعد جالبه میای غلامعباس فاضلی رو به فله ای حرف زدن متهم می کنی!!! الان خودت مثلاً خیلی فکر شده حرف زدی؟!