سینماسینما، محسن فرجادی:
کمتر فیلم سینمایی را می توان در تاریخ سینمای ایران یافت که با فاصله کمتر از ۱۰ سال از وقوع داستان واقعی بر پرده سینما نمایش داده شود.
“شبی که ماه کامل شد” اثری است که تقریبا با هیچ گونه وارونهگویی، بزرگنمایی غیرواقعی، دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی-عشیره ای ساخته شده است.
خرداد ۸۸ در اوج رقابت های انتخابات ریاست جمهوری وقتی گروهک عبدالمالک با انفجاری انتحاری در مسجد فاطمه الزهرا(س) زاهدان خون نمازگزاران را بر زمین ریخت، و یا شبی که جنایت تاسوکی را خلق کرد و مردم عادی را با بستن جاده از اتوبوس و خودروهای شخصی پیاده کرد و به رگبار بست فکر نمی کردم این وقایع را ۹ سال بعد روی پرده سینما ببینم. این اثر سینمایی آن وقت پسندیده تر می نماید که نه تصویری حقیر و کاریکاتوری از تروریستها نشان می دهد و نه بلندگوی حاکمیت می شود. روایت تلاش های اخلاقی نیروهای حافظ امنیت هرچند کوتاه است اما نشان دهنده ذکاوت تیم کارگردانی است که اثری غیر سفارشی خلق کرده اند.
این ویژگی اما وقتی در کنار تصویری بدون خط کشی های مذهبی قرار میگیرد بیشتر در خور تحسین است؛ اینگونه مخاطبانی که اطلاعات زیادی درباره جغرافیای وقوع حوادث ندارند شاهد اثری با سوگیری های ایدئولوژیک و مذهبی نیستند. این مساله شاید به گنگی روایت برای بخشی از مخاطبان منجر شود ولی کارگردان با کد گذاری های آگاهانه هم خط فاصله ای پر رنگ میان رویکرد تروریستی گروهک عبدالمالک با اسلام می گذارد و هم با نگاهی کلان نگر اسلام را در هیبت امت و نه قرائتی القاعده ای و تکفیری از اسلام راستین نمایش می دهد. بر این اساس جنایات گروهی تروریست را به خوبی تصویر کرده و در عین حال با روایت خود غباری بر اسلام نمی ریزد؛ چشم تماشاگر را تیره نکرده و با شک از سینما بدرقه نمی کند.
“شبی که ماه کامل شد” در بازسازی سینمایی کلیپ های جنایات گروهک عبدالمالک بدون کم و کاست عمل کرده و آنها را باورپذیر کرده است – به جز صحنه انفجاری که در حسینیه سیدالشهداء شیراز رخ داده- و در عین حال با پرداختی سینمایی نگذاشته قصه خانواده منصوری مختوم شود.
در این فیلم حتی به سیر تکوین شخصیت عبدالمالک نیز اشاره داشته و قابل تشخیص است. در “شبی که ماه کامل شد” فقط به یک گزارش شبکه العربیه از جنایات گروهک ریگی اشاره می شود ولی نقش این شبکه تلویزیونی و جریان های ضدانقلاب و ضد جمهوری اسلامی را در ایجاد توهم عبدالمالک نیز از نظر دور نکرده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- پیشنهادهایی لذتبخش
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- راهیابی «شبی که ماه کامل شد» به مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کاراسون فرانسه
- «شبی که ماه کامل شد» محبوب تماشاگران جشنواره شبهای سیاه تالین
- پشتِ پا زدن به راههای رستگاری در سینما/ درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی