سینماسینما، محسن فرجادی:
کمتر فیلم سینمایی را می توان در تاریخ سینمای ایران یافت که با فاصله کمتر از ۱۰ سال از وقوع داستان واقعی بر پرده سینما نمایش داده شود.
“شبی که ماه کامل شد” اثری است که تقریبا با هیچ گونه وارونهگویی، بزرگنمایی غیرواقعی، دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی-عشیره ای ساخته شده است.
خرداد ۸۸ در اوج رقابت های انتخابات ریاست جمهوری وقتی گروهک عبدالمالک با انفجاری انتحاری در مسجد فاطمه الزهرا(س) زاهدان خون نمازگزاران را بر زمین ریخت، و یا شبی که جنایت تاسوکی را خلق کرد و مردم عادی را با بستن جاده از اتوبوس و خودروهای شخصی پیاده کرد و به رگبار بست فکر نمی کردم این وقایع را ۹ سال بعد روی پرده سینما ببینم. این اثر سینمایی آن وقت پسندیده تر می نماید که نه تصویری حقیر و کاریکاتوری از تروریستها نشان می دهد و نه بلندگوی حاکمیت می شود. روایت تلاش های اخلاقی نیروهای حافظ امنیت هرچند کوتاه است اما نشان دهنده ذکاوت تیم کارگردانی است که اثری غیر سفارشی خلق کرده اند.
این ویژگی اما وقتی در کنار تصویری بدون خط کشی های مذهبی قرار میگیرد بیشتر در خور تحسین است؛ اینگونه مخاطبانی که اطلاعات زیادی درباره جغرافیای وقوع حوادث ندارند شاهد اثری با سوگیری های ایدئولوژیک و مذهبی نیستند. این مساله شاید به گنگی روایت برای بخشی از مخاطبان منجر شود ولی کارگردان با کد گذاری های آگاهانه هم خط فاصله ای پر رنگ میان رویکرد تروریستی گروهک عبدالمالک با اسلام می گذارد و هم با نگاهی کلان نگر اسلام را در هیبت امت و نه قرائتی القاعده ای و تکفیری از اسلام راستین نمایش می دهد. بر این اساس جنایات گروهی تروریست را به خوبی تصویر کرده و در عین حال با روایت خود غباری بر اسلام نمی ریزد؛ چشم تماشاگر را تیره نکرده و با شک از سینما بدرقه نمی کند.
“شبی که ماه کامل شد” در بازسازی سینمایی کلیپ های جنایات گروهک عبدالمالک بدون کم و کاست عمل کرده و آنها را باورپذیر کرده است – به جز صحنه انفجاری که در حسینیه سیدالشهداء شیراز رخ داده- و در عین حال با پرداختی سینمایی نگذاشته قصه خانواده منصوری مختوم شود.
در این فیلم حتی به سیر تکوین شخصیت عبدالمالک نیز اشاره داشته و قابل تشخیص است. در “شبی که ماه کامل شد” فقط به یک گزارش شبکه العربیه از جنایات گروهک ریگی اشاره می شود ولی نقش این شبکه تلویزیونی و جریان های ضدانقلاب و ضد جمهوری اسلامی را در ایجاد توهم عبدالمالک نیز از نظر دور نکرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- پیشنهادهایی لذتبخش
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- راهیابی «شبی که ماه کامل شد» به مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کاراسون فرانسه
- «شبی که ماه کامل شد» محبوب تماشاگران جشنواره شبهای سیاه تالین
- پشتِ پا زدن به راههای رستگاری در سینما/ درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری