سپیده ابرآویز
۱٫ برادرم خسرو یک ملودرام خانوادگی سر راست است .قصه اش را بی هیچ پیچ و تابی می گوید و تمام.
۲٫ ناصر عاقل است و موفق ، خانواده دارد ، خودش و همسرش پزشک اند و حالا محبور است برای مدتی از برادر نیمه روانی اش خسرو نگه داری کند.
۳٫ اما فیلم حرفی فراتر از این دارد.اگر بیماری روانی به طور ژنتیک و در ادامه اکتسابی در این خانواده وجود دارد به مرور در می یابیم کسی که علایم بارز تری از عقده های حقارت ، خشم های نهفته و وسواس فکری دارد ناصر است.
۴٫خسرو یک بیمار دو قطبی است در دوران سرخوشی دوست دارد فضای سرد و افسرده خانه ناصر را بشکند، دوست دارد به حال خودش باشد و زندگی را چنان که تعریف کرده ، احساس کند .
۵٫ تعارض و تضاد این دو شخصیت بیمار نقطه عطف فیلم برادرم خسرو است . ناصر هاشمی با چهره سرد و فیزیک عصا قورت داده اش نقش ناصر را باور پذیر می کند. شهاب حسینی هم خسرو می شود و در حد یک ملودرام خانوادگی مایه می گذارد که بد نیست اما می توانست بهتر باشد.
۶٫ احسان بیگلری کارگردانی قابل قبولی ارایه می دهد .تلاشش را در بازی گیری می کند و در این بین هنگامه قاضیانی در نقش همسر ناصر خوب در می اید.اگرچه انگار یواش یواش قرار پیدا و پنهانی برای تکرار این آرامش لیدی وار در تمام نقش های قاضیانی از پیش گذاشته شده است.
۷٫برادرم خسرو گاهی به مجید اقای حوبچی سوته دلان شبیه می شود. حسادت و کینه های برادر دیگر را به همان شیوه نمایش می دهد و گاهی شبیه مرد بارانی .خسرو شبیه داستین هافمن می شود .معصوم و دوست داشتنی .انگار خسروی پایان فیلم مجید اقای جوبچی بارانی با امضای جدید احسان بیگلری است.
۸٫ فیلم لحظاتی (مثل تکرار پی در پی رفتارهای عصیانی خسرو و واکنش های مشابه ناصر ) در جا می زند .اما خوشبختانه به آزاردهندگی نزدیک نمی شود.
۹٫ سکانس مکالمه ناهید و ناصر در خانه ناصر و تبادل اطلاعات تکراری کمکی نمی کند و هیچ تاثیر دراماتیکی ندارد .
۱۰٫می شد که فیلم در همان اتاق ای سی یو و نمای پشت شیشه تمام شود.شاید این پایان باز به فضای حسی و تاثربرانگیز فیلم کمک بیشتری می کرد.چون از اینجا به بعد فیلم عملا هیچ حرف و اتفاق تازه ای ندارد جز خبر خوش بهبودی خسرو (که به شکل سلیقه ای می شد باشد یا نباشد )
۱۱٫ همین که برادرم خسرو یک فیلم سرراست و بی ادعاست و دنبال حرف های عجیب غریب نمی گردد برای کشاندن یک خانواده به سینما کافی است.حتی اگر یک اتفاق خارق العاده نیفتاده باشد
برچسبها: برادرم خسرو, شهاب حسینی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





