سینماسینما، سام بهشتی:
تولد یک کارگردان خلاق و خوش فکر در دل سینمای اجتماعی ما یک اتفاق ویژه ای محسوب می شود و در زمانی که فیلمسازان قدیمی ما نمی توانند انتظارات را برآورده کنند، متولد شدن فیلمسازان خوش فکر اتفاق فرخنده ای است اما در دل ماجرا باید منتظر فروپاشی و انحطاط نسل های گذشته باشیم که دیگر تاثیرگذاری و کارکرد خود را از دست داده اند و توانایی جذب مخاطب را ندارند. همیشه به این معتقد بودم که فیلمساز جسور کسی است که انعکاس دهنده معضلات و مشکلات جامعه خود باشد و به نوعی آینه تمام نمای جامعه، مساله مهمی که در آثار فیلمسازهای قدیمی نمی بینیم و جوانان با طرح ایده های ناب و تبدیل آن به یک اثر درخشان از این فرصت استفاده می کنند و جایگاه خود را تثبیت می کنند.
جشنواره فیلم فجر فرصتی است که تا این فیلم ها دیده شوند و در مورد آن ها بحث شود، یکی از پدیده های امسال در جشنواره فیلم، نخستین ساخته ابراهیم ایرج زاد است که در هیاهوی سوژه های نخ نما شده فیلمسازان قدیمی، با قصه ای مواجه می شویم که از دل اجتماع بیرون آمده و به شدت تاثیرگذار است و به یک اثر درخور توجه بدل می شود.
“تابستان داغ” فیلمی دغدغه مند است که در لایه های زیرین فیلمنامه نقد جدی به شرایط اجتماعی، امروز جامعه دارد و شخصیت های خود را قربانی شرایط حال حاضر می داند.
فیلم به لحاظ ساختار و پرداخت سینمایی بی نفص است و نمی توان ایرادی را به آن وارد کرد، تمامی اجزا و چفت و بست های فیلمنامه به خوبی کنار هم جفت شده و در منطق روایی آن با نکته ای مواجه نمی شویم که ذهن مخاطب را بهم بریزد و درگیر کند، قصه به صورت خطی و با شیوه درست و منسجم روایت می شود و همین مساله گواه این است که فیلمنامه نویس به جزئیات توجه ویژه ای داشته تا حفره ای ایجاد نشود و بحثی در شیوه روایی، ابتر بماند.
هومن بهمنش در مقام فیلمبردار با خلق قاب های فوق العاده در شیوه روایت بی تاثیر نیست و بار هیجانی این ملودرام زجر آور را تاثیر گذارتر می کند.
از سوی دیگر با بازیگرانی مواجه هستیم که هرکدام به سهم خود حضور متفاوتی دارند اما ویژه ترین و نقطه مثبت این فیلم حضور مینا ساداتی بازیگر خلاق و خوش قریحه سینما در فیلم تابستان داغ است که با تکنیک های منحصر به فرد، نقش مکمل زن این فیلم را به نام خود کرده است و در نقش مادری داغدیده، هنرمندانه حاضر شده، دور از ذهن نیست که امسال این طلسم بشکند و سیمرغ نقش مکمل زن فجر ۳۵ ام به این بازیگر برسد، اگر اسیر کج سلیقگی ها نشویم. جدا از هرنگاه سلیقه ای نقش مکمل زن این فیلم، در فیلمنامه دارای شناسنامه و هویت خاصی در شکل گیری این ملودرام اجتماعی است و اگر هر بازیگر دیگری آن را ایفا می کرد ممکن بود خود نقش دیده شود، اما ساداتی در این فیلم به بهترین شکل ممکن از عهده نقش بیرون آمده است و امضا خود را پای آن ثبت کرده است.
صابر ابر هم حضور کوتاهی دارد اما یکی از نقش های اساسی را در روندِ روایت داستان ایفا می کند.
یکی از نکات مهم دراین فیلم حضور دو بازیگر کودک در کنار هم است که به اندازه بازیگران اصلی، حضورشان حائز اهمیت است و نباید فراموش کنیم که کارگردان چه توانایی خوبی داشته و چه انرژی گذاشته تا از آن ها این جنس بازی خاص را بگیرد.
تابستان داغ یکی از فیلم های مهم فجر سی و پنجم است و شاید جدی ترین فیلم، که نباید ساده از کنار آن عبور کرد چون باید خوشحال باشیم که فیلمسازی همانند ابراهیم ایرج زاد و فیلمنامه نویسی مثل پیام کرمی در سینمای ایران متولد شدند که در اولین گام فیلمی خلق کرده اند به شدت تاثیرگذار است.
کامنت ام را در خصوص این فیلم تکمیل می کنم و در یک جمله می نویسم : بعد از مدت ها یک ملودرام جسورانه و به شدت فوق العاده و درخشان دیدم، همانند میم مثل مادر.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
- راهیابی «عنکبوت» به سیزدهمین جشنواره بینالمللی بنگلور هند
- عنکبوت و چالشهای ساخت و اکران/ ایرجزاد: حدود دو سال گرفتن پروانه ساخت فیلم زمان برد
- ابراهیم ایرجزاد از ممیزی تازه «عنکبوت» نوشت
- هومن بهمنش اولین سریال خود را میسازد/ «سواره نظام کوچک» وارد پیشتولید شد
- نمایش آنلاین «تابستان داغ» در سوئد
- عنکبوت روی میز تدوین
- «عنکبوت» کلید خورد
- سعید روستایی، هومن بهمنش و عادل فردوسیپور پس از یک جلسه کاری + عکس
- جواد عزتی جلوی دوربین هومن بهمنش در «جاندار» رفت
- انتقاد شدید مینا ساداتی از پوستر فیلم تابستان داغ
- پنج جایزه جشنواره داکا برای سینمای ایران
- بازگشت کارگردان «ملبورن» با «سرخپوست» به سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛