«ترومای سرخ» خوش ساخت و نجیب است.
سینماسینما، امیرحسین جلالی:
اسماعیل میهندوست در دومین اثر سینمایی خود، «ترومای سرخ»، چون اولین فیلمش، «برخورد خیلی نزدیک»، زن را محور درام خود قرار داده. کارگردان کوشیده سفری اودیسهوار در دل تهران برای زنی میانسال رقم زند. نگار که در روز سالگرد آشنایی عاشقانهاش با ایرج به نظر میرسد با او قهر است و پاسخ تماسها و پیامهای او را نمیدهد، قرار است به شکلی غافلگیرکننده شبهنگام او را در منزل دوستانی ببیند. نگار رازی دارد که البته بیش از آنکه او میاندیشد، هزارتو دارد. زن عشقی نوستالژیک را در دل شهری که عشق و وفاداری در آن پوچ و سطحی شده، در حال تجربه است. داستان یاقوت، زن سرخپوشی که دیوانهوار و روانپریشانه ۳۰ سال با لباس قرمز در میدان فردوسی معشوق را چشمانتظار بود، در پیرنگِ روایت کارگردان وجود دارد، اما نگار و یاقوت که وفادارانه عشق را مراقبت میکنند، نظارهگر مردمان شهری هستند که در بیخیالی و نیرنگ و دورویی تنها چیزی را که دغدغه ندارند، عشق است و وفاداری.
شیوه روایی کارگردان نسبتا مبتکرانه است، بیشتر داستان را در پیامکها، مکالمههای تلفنی و چت صوتی و تصویری نگار و دیگر شخصیتهای پرشمار فیلم پی میگیریم. چیزی که نشانگر شیوه و روح روابط زمانه ماست. هر چند این شیوه، گاهی پیگیری قصه را سخت می کند و برای تماشاچی، کلافه کننده و عصبیکننده است.
از سویی به نظر میرسد کارگردان تمایل داشته دغدغههای زیاد خود را در بافت داستان وارد کند و تصویری تمام و کمال از جامعه نشان دهد. از اینرو بسیاری از خردهروایتها یا در بافت داستان بهخوبی پیوند نمیخورد و زاید به نظر میآید، یا بهخوبی پرداخت نشده. فیلمساز کلافه از زمانهای که در آن رنگ سرخ عشق و تمنا با زردی کاسبکاری و سطحینگری تاخت زده شده، بیتاب است که همه دریافتهای خود را از جامعه در اثر اودیسهوارش نشان دهد و سیلی واقعیت را به تمامی بر گوشِ نگار/ مخاطب بنوازد. از اینرو ایدههایی پرشمار در جای جای سفر چند ساعته نگار در تهران سال۹۵ بر او عارض میشود که همه دلگیریهای فیلمساز است، اما برای یک اثر ۹۰ دقیقهای زیاد است.
فیلم با جمعبندی بدیعی به آخر میرسد که از زبان شخصیت اول گفته میشود. این جمعبندی هر چند در کلام التیامبخش است، اما مرهمی بر تشویشی که فیلمساز از روابط در زمانه معاصر به ما نشان میدهد، نیست. فیلمساز از ما میخواهد انگاره نوستالژیک وفاداری عاشقانه را به کناری بنهیم، و مهر بطلانی بر عشق بانوی سرخپوش میزند.
اثر دوم میهندوست خوشساخت و نجیب است. تماشای آن را توصیه میکنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در لایو «هنرمندان و مسئولیت اجتماعی» مطرح شد/ امیریوسفی: فضای مجازی تنها مامن این روزهایمان برای تمرین دموکراسی است
- عشق رازی است / نگاهی به فیلم “ترومای سرخ”
- رنج عاشقی / نگاهی به فیلم “ترومای سرخ”
- زنی میان عشق و خاطره/ نگاهی به فیلم «ترومای سرخ»
- که عشق آسان نمود اول/ گفت و گو با اسماعیل میهن دوست، کارگردان «ترومای سرخ»
- افتتاح نمایش «ترومای سرخ» در موزه سینما
- «ترومای سرخ» در موزه سینما رونمایی شد / تجربهای از هنر و تجربه
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
- نگاهی به فیلم «ترومای سرخ» ساخته اسماعیل میهندوست/ یک شوک عاشقانه
- یک شوک عاشقانه / نقدی بر فیلم «ترومای سرخ»
- یادداشت هوشنگ گلمکانی برای فیلم «ترومای سرخ »/ چیزهای زندگی امروزمان
- «ترومای سرخ» به آتشنشانان شهید تقدیم شد
- تیزر پشت صحنه «ترومای سرخ»
- لوگوی «ترومای سرخ» رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





