«ترومای سرخ» خوش ساخت و نجیب است.
سینماسینما، امیرحسین جلالی:
اسماعیل میهندوست در دومین اثر سینمایی خود، «ترومای سرخ»، چون اولین فیلمش، «برخورد خیلی نزدیک»، زن را محور درام خود قرار داده. کارگردان کوشیده سفری اودیسهوار در دل تهران برای زنی میانسال رقم زند. نگار که در روز سالگرد آشنایی عاشقانهاش با ایرج به نظر میرسد با او قهر است و پاسخ تماسها و پیامهای او را نمیدهد، قرار است به شکلی غافلگیرکننده شبهنگام او را در منزل دوستانی ببیند. نگار رازی دارد که البته بیش از آنکه او میاندیشد، هزارتو دارد. زن عشقی نوستالژیک را در دل شهری که عشق و وفاداری در آن پوچ و سطحی شده، در حال تجربه است. داستان یاقوت، زن سرخپوشی که دیوانهوار و روانپریشانه ۳۰ سال با لباس قرمز در میدان فردوسی معشوق را چشمانتظار بود، در پیرنگِ روایت کارگردان وجود دارد، اما نگار و یاقوت که وفادارانه عشق را مراقبت میکنند، نظارهگر مردمان شهری هستند که در بیخیالی و نیرنگ و دورویی تنها چیزی را که دغدغه ندارند، عشق است و وفاداری.
شیوه روایی کارگردان نسبتا مبتکرانه است، بیشتر داستان را در پیامکها، مکالمههای تلفنی و چت صوتی و تصویری نگار و دیگر شخصیتهای پرشمار فیلم پی میگیریم. چیزی که نشانگر شیوه و روح روابط زمانه ماست. هر چند این شیوه، گاهی پیگیری قصه را سخت می کند و برای تماشاچی، کلافه کننده و عصبیکننده است.
از سویی به نظر میرسد کارگردان تمایل داشته دغدغههای زیاد خود را در بافت داستان وارد کند و تصویری تمام و کمال از جامعه نشان دهد. از اینرو بسیاری از خردهروایتها یا در بافت داستان بهخوبی پیوند نمیخورد و زاید به نظر میآید، یا بهخوبی پرداخت نشده. فیلمساز کلافه از زمانهای که در آن رنگ سرخ عشق و تمنا با زردی کاسبکاری و سطحینگری تاخت زده شده، بیتاب است که همه دریافتهای خود را از جامعه در اثر اودیسهوارش نشان دهد و سیلی واقعیت را به تمامی بر گوشِ نگار/ مخاطب بنوازد. از اینرو ایدههایی پرشمار در جای جای سفر چند ساعته نگار در تهران سال۹۵ بر او عارض میشود که همه دلگیریهای فیلمساز است، اما برای یک اثر ۹۰ دقیقهای زیاد است.
فیلم با جمعبندی بدیعی به آخر میرسد که از زبان شخصیت اول گفته میشود. این جمعبندی هر چند در کلام التیامبخش است، اما مرهمی بر تشویشی که فیلمساز از روابط در زمانه معاصر به ما نشان میدهد، نیست. فیلمساز از ما میخواهد انگاره نوستالژیک وفاداری عاشقانه را به کناری بنهیم، و مهر بطلانی بر عشق بانوی سرخپوش میزند.
اثر دوم میهندوست خوشساخت و نجیب است. تماشای آن را توصیه میکنم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در لایو «هنرمندان و مسئولیت اجتماعی» مطرح شد/ امیریوسفی: فضای مجازی تنها مامن این روزهایمان برای تمرین دموکراسی است
- عشق رازی است / نگاهی به فیلم “ترومای سرخ”
- رنج عاشقی / نگاهی به فیلم “ترومای سرخ”
- زنی میان عشق و خاطره/ نگاهی به فیلم «ترومای سرخ»
- که عشق آسان نمود اول/ گفت و گو با اسماعیل میهن دوست، کارگردان «ترومای سرخ»
- افتتاح نمایش «ترومای سرخ» در موزه سینما
- «ترومای سرخ» در موزه سینما رونمایی شد / تجربهای از هنر و تجربه
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
- نگاهی به فیلم «ترومای سرخ» ساخته اسماعیل میهندوست/ یک شوک عاشقانه
- یک شوک عاشقانه / نقدی بر فیلم «ترومای سرخ»
- یادداشت هوشنگ گلمکانی برای فیلم «ترومای سرخ »/ چیزهای زندگی امروزمان
- «ترومای سرخ» به آتشنشانان شهید تقدیم شد
- تیزر پشت صحنه «ترومای سرخ»
- لوگوی «ترومای سرخ» رونمایی شد
- با فیلمهای بخش چشم انداز سینمای ایران آشنا شوید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟