فرزانه متین :سروش صحت ،با ساخت اولین فیلم بلند سینمایی اش به نام جهان با من برقص،تقریبا اثری پخته را روانه اکران کرده که نوید بخش آن است که فیلم های بعدی او غافل گیر کننده باشند.
داستان در مورد مردی به نامجهانگیر است که جهان صدایش می کنند و با دخترش پس از طلاق در شمال ایران زندگی می کند.و ی به زودی به دلیل بیماری از دنیا خواهد رفت به همین جهت دوستانش به وی ملحق شده اند تا همراه جهان آخرین شمع کیک تولدش را فوت کنند.
این ملودرام اجتماعی ما را با مرگ و ترس از مرگ آشنا می کند و علی مصفا در نقش جهان با تلخی گزنده اش در چرایی فلسفه زندگی اش معلق است که چرا باید در این سن و سال بمیرد.صحت سعی کرده است ما را اندکی از واقعیت دور کند و به فیلم جادوی سورئالیستی تزریق کند .موسیقی ذهنی جهان نیز شامل این بخش از فیلم است.مضمون فیلم تلخ است با این حال در پس آن کمدی پاک وتمییزی دارد که با لحن طنز می خواهد ما را با واقعیت مرگ روبه رو کند.جهان چون معنای زندگی را در طبیعت کشف کرده نمی خواهد بمیرد و هراس از مرگ به همین منظور است اما در پایان داستان که می توانگفت یکی از کلیشه ایی ترین پایان های سینمایی در ایران است،جهان به وضوح در نامه اش می نویسد هراسی از مرگ ندارد و آن را پذیرفته است و حتی می داند مدتی بعد دوستانش هم این جهان را ترک می کنند در واقع ما را به یاد شعر زیبای مولانا می اندازد ؛که ای هیچ بر ای هیچ ،بر هیچ ،مپیچ.
صحت در این گردهمایی دوستانه،به روایت پنهان تمامی شخصیت ها پرداخته است البته هر کدام از آن ها در یک تیپ فرو رفته اند ما با پژمان جمشیدی متفاوت یا جواد عزتی در نقش جدی اما متفاوت روبه رو نمی شویم با این حال ،کارگردان دغدغه های آنان را در فیلم نشان داده است از خودکشی دختر جهان به دلیل یک پسر روستایی،خیانت رفقا به هم،ازدواج بر پایه پول و مادیات و….تنها کسی که در یک تیپ فرونرفته همان علی مصفاست که با بازی درخشانش،مخاطب تک تک لحظات را می تواند با او همذات پنداری کند.
زیباشناسی قاب ها بسیار قابل توجه اند.موسیقی فیلمبی نظیر تا جایی که دست تماشاگر می گیرد و او را به فراعالم می برد با این حال برخی توقع موسیقی بیشتری داشتند تا اثر فیلم جذاب تر شود.
جسارت سروش صحت ستودنی است او فیلمی ساخته که خواسته یا ناخواسته مخاطب را درگیر فیلم می کند.به نظر من جذابیت وکشش فیلم به حال روحی مخاطب وابستگی مستقیم دارد پس با روحیه بالا و قوی این فیلم را تماشا کنید.
در پایان باید گفت مخاطب بعد از تماشای فیلم و بیرون آمدن از سینما،شهر و افراد برایش غریبند انگار خود تماشاگر در فیلم حضور داشته و این نبوغ کارگردان است که مخاطب را با پای خودش به فیلم دعوت می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





