تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۲/۱۶ - ۲۲:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 132323

سینماسینما، فرزانه متین

فیلم شیوع ساخته۲۰۱۱ اثر استیون سودربرگ است که در شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
این فیلم قدیمی، با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان،دوباره نامش بر سر زبان ها افتاد و این روزها آمار فروش دی وی دی آن و دانلود فیلم رو به افزایش است.فیلمی که الهام بخش واقعیت شد .فیلم شیوع منعکس کننده واقعیت هایی در مورد بیماری واگیرداری است که درمانی ندارد و ترس و وحشت همه آمریکا را در بر گرفته است.زنی به دلیل ماموریتش از هنگ کنک به آمریکا می آید و نخستین قربانی این ویروس می شود که پیش از آن سرآشپز چینی مبتلا بود و با نشانه های وحشت انگیزی آن ها را به کام‌ مرگ می کشاند. پس در واقع فیلم به ما نشان می دهد این ویروس از چین به سایر کشورها سرایت کرده و دقیقا همان است که این روزها می بینیم و در صدر اخبار قرار دارد.
تا جایی که همه می دانیم واقعیت الهام بخش موضوعات سینمایی است و خیلی کم پیش آمده مگر در مورد سیل و زلزله، سینما اثری را بسازد که دقیقا نه سال بعد رنگ واقعیت به خود بگیرد. در واقع نخستین بار است که واقعیت در این فیلم معکوس است و این موضوع می تواند دست های نامرئی را برای شکل گیری این ویروس نشان دهد و خبر از یک توطئه ای دهد که ویروس کرونا یک خطای زیستی و یا خطای انسانی نیست البته همه این موارد در حد گمانه زنی است.
کارگردان بنام شیوع با بازی گرفتن از هنرپیشه های طراز اول هالیوود چون کیت وینسلت، جودلا، مت دیمون و ماریون کوتیار به راحتی فیلم را برای تماشاگر قابل لمس کرده است.
ترس و وحشتی که در فیلم مشاهده می کنیم در مقیاس خیلی کمترش امروزه می بینیم البته شیوع بیماری بسیار وسیع تر از کرونا و‌آمار مرگ و میر بیشتر است. این فیلم چند لایه بیش از هرچیز به رفتار انسانی می پردازد.
طراحان فرضیه دست‌ساز بودن ویروس کرونا جنگ اقتصادی امریکا و چین را عامل این اتفاق گسترده می‌دانند. آنها معتقدند کشور چین اقتصاد جهانی را در دست گرفته و هیچ کشوری به اندازه آمریکا از این قضیه ضرر نمی کند و ترامپ خود جزو‌ نخستین کسانی بود که ویروس کرونا را به سخره گرفت و‌ در حال حاضر اولین کشوریست که هیچگونه آمار دقیقی از این ویروس در کشورش ارائه نمی دهد و نمی توان نقش آمریکا در شکل گیری این ویروس پنهان کرد.

اگر فرض را بر درست بودن این نظریه بگذاریم، شنیدن اخبار از پیشگویی این ویروس در فیلمی قدیمی ما را شگفت زده می کند، این که هالیوود برای آینده تک تک‌ ما نسخه می پیچد، بستر وحشتناک است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها