سینماسینما، پدرام عبهر:
«عرقِ سرد» فیلمی است جمع و جور، خوشساخت و شریف. فیلمی است که دغدغه دارد، دغدغهی شریفی هم دارد، کل فیلم و شخصیتها و روایتش بر محور همان دغدغه میگردد و بر اساس همان دغدغه هم نتیجهگیری میکند، امّا هرگز در دامِ شعارزدگی و افراطیگری نمیافتد و روایتِ سلیس و روان، و شخصیتهای اصلیش را فدای دغدغهی مهمّش نمیکند.
«عرقِ سرد» اقتباسی است آزاد از ماجرای ممنوعالخروج شدن نیلوفر اردلان، کاپیتان و ستارهی تیم ملی فوتسال بانوان ایران، در آستانهی جام ملّتهای آسیا، توسط همسرش، مجری معروف تلویزیون، مهدی توتونچی. قصّهی فیلم بر اساس این ماجرا (و دیگر ماجراهای مشابه) شکل میگیرد امّا به هیچ وجه، قصدِ بازسازی آن ماجرا را ندارد و قصّهی خودش را تعریف میکند و نتیجهگیری خودش را انجام میدهد. در واقع «عرق سرد»، فیلمی است دربارهی قانونی که این قدرت را به مردان ایرانی میدهد که هروقت «دلشان بخواهد»، بدون اینکه حتّی مجبور باشند دلیلِ محکمهپسندی ارائه کنند، مانع خروج همسرشان از کشور شوند (حتّی اگر همسرشان کاپیتان تیم ملی باشد). مسئلهای که به بهترین شکلِ ممکن در سکانسِ دادگاه به آن پرداخته شده، جایی که یاسر شاهحسینی (امیر جدیدی) در پاسخ رئیس دادگاه که از او میپرسد: «خانومت نمیخواد باهات زندگی کنه، چرا نمیذاری بره فوتبالشو بازی کنه؟ چرا طلاقش نمیدی؟» خیلی ساده و قلدرمآبانه میگوید: «دلم نمیخواد. این حق قانونی منه و دلم نمیخواد زنم از کشور خارج بشه.» به همین راحتی!
«عرق سرد» فیلمنامهی خوبی دارد که خیلی هم خوب اجرا شده: ساده و سلیس و روان. و اتّفاقا برگ برندهی فیلم هم همین پرداخت ساده و روان است. سهیل بیرقی به خوبی تشخیص داده که در این فیلم، کارگردان باید کمترین نمود را داشته باشد و این قصّه به هیچ بازی فرمیک خاصی نیاز ندارد. بیرقی در دومین تجربهی سینماییاش بعد از فیلم خلاقانه و تحسینشدهی «من»، اینبار با همین سادگی، فیلمی خوشساخت و خوشریتم ساخته که اتّفاقا چند سکانسِ درخشان دارد. غافلگیری بزرگ فیلم، سکانس معرّفی شاهحسینی است. فیلم در همین سکانس، ریاکاری و دورویی و رفتار بچّگانه و بیمارگونهی شخصیت یاسر را با ایجاز تمام به تصویر میکشد و امیر جدیدی هم در متفاوتترین نقشآفرینی دوران بازیگریاش، بینظیر و چشمگیر ظاهر میشود. امّا درخشانترین و قویترین سکانس فیلم بدون شک سکانس خانه و قلیان و مسواک است. بیرقی در این سکانس، و به طور کلی در این فیلم، با پرهیز از زیادهگویی، حرف و منظورش را در نهایت ایجاز به تصویر کشیده و در این راه کاملاً موفّق عمل کرده است. نمونهی دیگر این ایجاز را در تضادّ و تقابل سکانس گلزنی و شادی کردن افروز در نیمهنهایی بازیهای آسیایی با لباسِ تیمِ ملّی با سکانس فوتبال بازی کردن و گلزنیاش در پارک میتوان مشاهده کرد.
از بازی امیرِ جدیدی صحبت کردیم، امّا نمیشود از امیر گفت و از باران نه. باران کوثری، در نقشی که به خاطرش ۲۱ کیلوگرم وزن کم کرده تا بتواند در شمایل یک فوتبالیست ملّی ظاهر شود (چیزی که در سینمای جهان زیاد دیدیم امّا در سینمای ایران کمتر نمونهاش را سراغ داریم)، حقیقتاً خوش درخشیده است. هم فوتبال بازی کردنش باورپذیر است، هم خوشحالیاش، هم شیطنتش، هم سرخوردگی و عصبانیت و بهانهگیریهایش. امّا قدرت بازیگری کوثری را در این فیلم با لبخندهایش میتوان سنجید؛ لبخندهایی متفاوت از جنسهای مختلف. افروز اردستانی (باران کوثری)، از روی استیصال لبخند تلخ میزند. وقتی عصبی میشود، پوزخند میزند. وقتی شیطنت میکند و به سرپرست تیم دروغ «تابلو» میگوید، لبخند شیطنتآمیز میزند. وقتی قصد یاغیگری دارد، با برقی در چشمانش لبخند میزند، وقتی قصد «خر کردن» یاسر را دارد لبخند عشوهگرانه میزند و نهایتاً وقتی نقشهاش را عملی میکند، لبخند پیروزمندانه امّا تلخی بر لبانش نقش میبندد و هنر بازیگر اینجاست که هیچیک از این لبخندها شبیه دیگری نیستند. هدی زینالعابدین، سحر دولتشاهی و لیلی رشیدی نیز هر سه در نقش مکمّل زن عالی ظاهر شدهاند.
«عرقِ سرد» یکی دو امّا و اگر مهم دارد. مهترینشان قضیهی پاره کردن گواهی امضا و باطل شدنش است. شبههای که به وجود میآید این است که آیا با پاره کردن یک برگ کاغذ، میتوان یک سند قانونی را به طور کامل از بین برد بدون اینکه قابل پیگیری باشد؟ پرسشی که سهیلِ بیرقی در نشست خبری فیلم اینطور پاسخش را میدهد: «تنها یک نسخه است و اگر از بین برود نسخه دیگری از آن وجود ندارد و ما دربارهی این موضوع تکنسخهای بودن گواهی امضا در دادگاه از زبان وکیل میشنویم.»
امّا فیلم یک مشکلِ فوتبالی هم دارد. شاید این نکته زیادی متّه به خشخاش گذاشتن باشد، امّا اگر زیادی فوتبالی باشید، محال است به چشمتان نیاید. تیم ملّی فوتسال بانوان ایران با گلزنی افروز اردستانی در نیمهنهایی، برای نخستین بار به فینال بازیهای آسیایی راه پیدا میکند و عازم مالزی میشود که داستان ممنوعالخروجی افروز پیش میآید و ادامهی ماجرا. مشکل اینجاست که بازیهای آسیایی (و بهطورِ کلّی، همهی تورنمنتهای ملّی) به صورت متمرکز در یک بازهی زمانی محدود و در یک کشور برگزار میشوند (بازیهای آسیایی که در یک «شهر» برگزار میشود). پس درواقع، امکان ندارد که تیم ملّی بازی نیمهنهایی را در ایران بازی کند و برای بازی فینالی که چندین روز بعد است، به مالزی برود! این مسئله برای تورنمنتهای باشگاهی صدق میکند، امّا برای بازیهای ملّی نه.
در هر حال، «عرق سرد» فیلم خوشساخت و شریفی است که باید حرفش را بشنویم و به آن فکر کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند