سینماسینما، محمد تقی زاده:
استاد دیالوگ نویسی در ایران و هچنین یکی از مهمترین خالقان قهرمان های ماندگار تاریخ سینمای ایران که در معرفی بازیگر نیز ید طولانی دارد، گویی در تعریف داستان در فیلم هایش با مشکل برخورده و فیلم های اخیر استاد و از جمله قابل اهلی شاهد این ادعا است.
دوستداران کیمیایی در سال های اخیر عادت کرده اند که انتظار یک فیلم کامل از استاد نداشته باشند و به تک سکانس ها و فضاها و بازی ها و دیالوگ های محدود و موثر اکتفا نمایند و خودشان را با اینها توجیه و راضی نمایند. قاتل اهلی جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی شروع خوبی دارد و امید بازگشت دوباره را برایمان به ارمغان می آورد ولی پس از گذشت زمانی نه چندان بلند استاد انگاری فرمان کار ازدستش در رفته و آنقدر درگیر و جذب دیالوگ های پرطمطراق و اغراق گونه بازیگرانش میشود که به بیان عامیانه داستان فیلم رها می شود و به قول معروف هرچه پیش آید خوش آید : دیگر منطق روایی و تداوم اتفاقات و ریتم داستان و سرنوشت شخصیت ها به کنار گذاشته شده و تنها می توان به همان سکانس های جذاب و قهرمان ها و شخصیت های جذاب دلخوش کرد و بس.
عدالت اجتماعی و مبارزه با فسادهای اقتصادی که این روزها بحث داغ جامعه ایران است و البته دغدغه و موتیف همیشگی آثار استاد بوده و هست بهانه ای شده تا کیمیایی این بار به سراغ قصه یکی از مسئولان مذهبی و خالص نظام رود که به جهت مبارزات ضد سرمایه داری و فسادش ، زندگی خودش و خانواده اش دچار اختلال شده و بقول معروف برایش پاپوش درست کرده اند. به این بهانه استاد گذری هم داشته به رفاقت ها و مراد و مریدی های فیلم های سابقش ، با این تفاوت که قاتل اهلی بیش از فیلم های قبلی کیمیایی به موضوع مبارزه با فساد و اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد و سیاست جامعه معاصر ایران پرداخته و نمونه های عینی و زیادی نیز برای این موضوعات مطرح کرده است.
حضور امیرجدیدی که به همراه حامد بهداد در فیلم قبلی( و نوید محمد زاده درآینده) انگ فیلم های کیمیایی هستند از جمله اتفاقات خوب فیلم است که نباید از آن گذشت . پرویز پور حسینی نیز به سبب ظاهر عارفانه اش که در چند مجموعه تلویریونی و فیلم از آن دیده ایم ، مانند همیشه از بهترین انتخابهای فیلم است .
درکل نباید انتظار بالایی از فیلم جدید کیمیایی داشته باشید ، هرچند از فیلم های اخیرش به ویژه محاکمه و حکم و رییس خیلی بهتر باشد..
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش