سینماسینما، محمد تقی زاده:
استاد دیالوگ نویسی در ایران و هچنین یکی از مهمترین خالقان قهرمان های ماندگار تاریخ سینمای ایران که در معرفی بازیگر نیز ید طولانی دارد، گویی در تعریف داستان در فیلم هایش با مشکل برخورده و فیلم های اخیر استاد و از جمله قابل اهلی شاهد این ادعا است.
دوستداران کیمیایی در سال های اخیر عادت کرده اند که انتظار یک فیلم کامل از استاد نداشته باشند و به تک سکانس ها و فضاها و بازی ها و دیالوگ های محدود و موثر اکتفا نمایند و خودشان را با اینها توجیه و راضی نمایند. قاتل اهلی جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی شروع خوبی دارد و امید بازگشت دوباره را برایمان به ارمغان می آورد ولی پس از گذشت زمانی نه چندان بلند استاد انگاری فرمان کار ازدستش در رفته و آنقدر درگیر و جذب دیالوگ های پرطمطراق و اغراق گونه بازیگرانش میشود که به بیان عامیانه داستان فیلم رها می شود و به قول معروف هرچه پیش آید خوش آید : دیگر منطق روایی و تداوم اتفاقات و ریتم داستان و سرنوشت شخصیت ها به کنار گذاشته شده و تنها می توان به همان سکانس های جذاب و قهرمان ها و شخصیت های جذاب دلخوش کرد و بس.
عدالت اجتماعی و مبارزه با فسادهای اقتصادی که این روزها بحث داغ جامعه ایران است و البته دغدغه و موتیف همیشگی آثار استاد بوده و هست بهانه ای شده تا کیمیایی این بار به سراغ قصه یکی از مسئولان مذهبی و خالص نظام رود که به جهت مبارزات ضد سرمایه داری و فسادش ، زندگی خودش و خانواده اش دچار اختلال شده و بقول معروف برایش پاپوش درست کرده اند. به این بهانه استاد گذری هم داشته به رفاقت ها و مراد و مریدی های فیلم های سابقش ، با این تفاوت که قاتل اهلی بیش از فیلم های قبلی کیمیایی به موضوع مبارزه با فساد و اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد و سیاست جامعه معاصر ایران پرداخته و نمونه های عینی و زیادی نیز برای این موضوعات مطرح کرده است.
حضور امیرجدیدی که به همراه حامد بهداد در فیلم قبلی( و نوید محمد زاده درآینده) انگ فیلم های کیمیایی هستند از جمله اتفاقات خوب فیلم است که نباید از آن گذشت . پرویز پور حسینی نیز به سبب ظاهر عارفانه اش که در چند مجموعه تلویریونی و فیلم از آن دیده ایم ، مانند همیشه از بهترین انتخابهای فیلم است .
درکل نباید انتظار بالایی از فیلم جدید کیمیایی داشته باشید ، هرچند از فیلم های اخیرش به ویژه محاکمه و حکم و رییس خیلی بهتر باشد..
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





