فاطمه عودباشی
تهمینه میلانی در آخرین ساخته اش با نام ملی و راه نرفته اش دست روی آسیب های اجتماعی گذاشته است، آسیب هایی با رنگ سیاهی و طعم تلخ. قصه با زندگی دختری به نام ملیحه شروع می شود که همه او را ملی صدا می کنند. برادر بزرگتر او به نام غیرت، مرتب با او پرخاشگری می کند و کافی است که ملی دست از پا خطا کند، آن وقت است که کتک را نوش جان می کند. تا اینکه ملیحه در مسیر رفت و آمد به کلاس خیاطی با برادر دوستش آشنا می شود و از آنجایی که فکر می کند سیا (میلاد کی مرام) فرشته نجات اوست، تصمیم می گیرد با او ازدواج کند و به این واسطه از خانواده غیرتی اش جدا شود، اما نادانسته به دام بزرگتری می افتد و آن دام، چیزی نیست جز شک های بیش از اندازه همسرش و به خاطر همین مساله هر بار باید کتک های همسرش را تحمل کند، اما این بار شدیدتر از خانه خودشان، زیرا دیگر کتک خوردن او به یک سیلی ختم نمی شود و هر بار دستش می شکند و حتی بچه اش را سقط می کند.
خشونت در همه جای فیلم جاری و ساری است و شاید این مساله به ذائقه خیلی از مخاطبان خوش نیاید، اما میلانی در قالب یک قصه تلخ به تحقیرهای زنانی در جامعه اشاره می کند که هر روز با این موضوع دست و پنچه نرم می کنند، بدون اینکه نسبت به قانون آشنایی داشته باشند و بدانند در این مواقع که از طرف خانواده حمایت نمی شوند، دست به دامن کجا شوند و آن هم جایی نیست، جز خانه امن که میلانی در قصه به این موضوع هم اشاره می کند و ملیحه قهرمان قصه با کارشناسان خانه امن صحبت می کند که باید از چه روشی در مقابله با خشونت همسرش که ریشه در کودکی هم دارد، مقابله کند. زیرا همسرش از کودکی شاهد کتک کاری پدرش بوده و اینکه هر چیزی که به کام پدرش نبوده، همسر و فرزندانش را به باد کتک می گرفت. طبیعی است که سیا از او یاد گرفته و حالا این سناریوی تلخ را در زندگی شخصی اش اجرا می کند.
متاسفانه اینها واقعیات جامعه ماست و اگر هر روز صفحه حوادث نشریات و سایت ها را مطالعه کنیم، حتماً با نمونه های این چنینی رو به رو می شویم. زنانی که با خشونت های زیادی درگیر هستند، اما از مهار آن عاجزند. از سوی دیگر در بخشی از فیلم، میلانی به خانواده دختر می پردازد که به خاطر ترس از آبرو حاضر به طلاق دخترشان نیستند. این هم یک آسیب دیگری است که به این زنان وارد می شود و خانواده در مقابل زجر فرزندانشان به خاطر از دست نرفتن آبرو سکوت اختیار می کنند.
میلانی که خودش فیلمنامه را نوشته در بخشی دیگر از قصه به خیانت خواهر شوهر ملیحه اشاره می کند که او هم از سر اجبار تن به یک ازدواج اجباری داده و حالا با دور زدن همسر و خانواده اش به سراغ یک مرد متاهل رفته و با هم یک رابطه پنهانی شکل داده اند و هر دو به همسران شان خیانت می کنند. البته به فیلم ملی و راه های نرفته اش به لحاظ کارگردانی، ساختار و پردازش برخی از آسیب ها، ایرادهایی وارد است، اما خط قصه که روایتگر درد برخی از زنان جامعه است که در خانواده های سنتی بزرگ شده اند و به راحتی به اولین خواستگار جواب مثبت می دهند و با همین بله گفتن درگیر مشکلات بسیاری می شوند، خوب است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن