سینماسینما، محمد حمیدی:
«نخستین انسان» حکایت تلاش خستگی ناپذیر انسان ها برای در نوردیدن مرزهای قلمرو بشر و گشودن افق های تازه پیش چشم اوست. فیلم در دسته ژانر علمی غیرتخیلی قرار می گیرد که با وجود واقعی بودن از نظر جذابیت و هیجان انگیزی، چیزی از داستان های تخیلی کم ندارد. در فیلم داستان سفر به ماه با محوریت شخصیت نیل آرمسترانگ (رایان گاسلینگ) بازسازی شده است. سفری که بعد از گذشت بیش از ۴ دهه، هنوز حرف و حدیث های زیادی پیرامون آن در جریان بوده و منکران آن نیز از مواضع خود عدول نکرده و بر شواهد و استدلال های خود مبنی بر کذب و جعلی بودن آن اصرار دارند. بنا بر گفته برخی منابع، هنوز حدود ۵ درصد مردم آمریکا و نزدیک به ۳۰ درصد غیرآمریکایی ها به غیرواقعی بودن سفر انسان به ماه باور دارند. این دسته از مردم، استدلال های متعددی را از دیدگاه های گوناگون مطرح می کنند و یکی از استدلال ها نیز نکته ای است که در خود فیلم نیز به آن اشاره شده و آن اینکه در رقابت های بین بلوک غرب و شرق، همواره آمریکایی ها یک قدم از رقبای روس خود عقب تر بوده اند و این در حالی ست که روس ها فقط توانستند فضاپیمای بدون سرنشین به ماه اعزام کنند. رقابت های فضایی با ادعای آمریکا در خصوص پیاده کردن انسان در ماه با غلبه بلوک غرب تقریبا فروکش کرد و پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، این رقابت ها تقریبا خاتمه یافت.
اگر به این واقعیت توجه کنیم که جهان در آستانه جنگ سرد دیگری البته به شکل تقلیل یافته بین آمریکا و روسیه قرار گرفته است که اعلام خروج از توافقنامه کنترل سلاح های هسته ای توسط ترامپ رییس جمهور آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۹ از مهم ترین نشانه ها و بروز خارجی آن می تواند به شمار برود، می توان به چرایی بازسازی فیلم سفر به ماه در آستانه پنجاهمین سالگرد آن واقعه پی برد و شاید بتوان فیلم را بخشی از آتش تهیه جنگ سرد در جبهه تبلیغاتی و فرهنگی قلمداد نمود. هر چند کتاب بیوگرافی که فیلم از آن اقتباس شده است (رمان نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ نوشته جیمز آر. هانسن)، مدت ها پیش به رشته تحریر درآمده، لیکن هالیوود نشان داده است که توان همراهی با سیاست های خارجی کشورش را به خوبی داراست.

روایت فیلم از خاتمه کار نیل آرمسترانگ (رایان گاسلینگ) در نیروی هوایی به عنوان خلبان آزمایشی شروع می شود، جایی که افسران مافوق حس می کنند غم فقدان فرزند، تاثیر نامطلوبی روی عملکرد وی گذاشته است. فیلم حول محور کاراکتر نیل آرمسترانگ می چرخد و آرمسترانگ در میانه داستان سفر به ماه به قصه ملحق می شود و از آن به بعد دو داستان با هم تلفیق شده و شخصیت پردازی آرمسترانگ با سیر حوادث ماموریت آپولو ۱۱ همراه می شود.
در سیر روایی داستان مشخص نیست که قهرمان فیلم بر اثر ناملایمات از دست دادن فرزند و همکاران خود و شکست های متعدد در آزمایش های سخت شغلی، به سکوت و انزوا و درون گرایی روی آورده است یا ذاتا چنین شخصیتی داشته است. کم حرفی آرمسترانگ و جواب های مختصر او در سمینار مطبوعاتی در تقابل با خوش مشربی و برون گرایی باز آلدرین )کوری استول (که در کسب این موفقیت همتای او محسوب می شود، این تصور را منتقل می کند که این امر از خصوصیات ذاتی و شخصی اوست و ارتباطی با مسائل و مشکلات شغلی ندارد. یکی از ضعف های فیلم را می توان روایتگری شکست های پیاپی دانست که ناگهان به پیروزی بزرگ ختم می شود، در فیلم کمتر آزمایشی با نتیجه مطلوب و موفقیت آمیز نشان داده می شود و بیننده حیران می ماند که چطور سلسله ای از شکست های پیاپی کوچک و بزرگ، ناسا و شخص آرمسترانگ را متقاعد می کند که به بزرگ ترین قمار خود دست بزنند که اتفاقا با موفقیت کامل همراه شده است و البته می توان به سادگی توجیه کرد که فیلم به دلیل محدودیت زمان، فقط بخشی از تلاش ها و حوادث ناشی از آزمایش ها را نشان داده و از نمایش پیشرفت های پله به پله و قدم به قدم اجتناب نموده است. لیکن این امر نقطه ضعفی برای سیر روایی داستان قلمداد می شود، چرا که نتیجه گیری منطقی از این تصاویر، گرایش به تقویت نظر تکذیب کنندگان سفر به ماه خواهد داشت و این امر از سردرگمی فیلم در انتخاب محور فیلم بین پرداختن به شخصیت، خانواده و روابط آرمسترانگ و موضوع سفر به ماه ناشی می شود.
علاوه بر موقعیت مناسب سیاسی فیلم که به آنها اشاره شد، بازی تحسین برانگیز رایان گاسلینگ و کلر فوی (در نقش جنت شارون، همسر اول نیل آرمسترانگ) به همراه موسیقی خوب و متناسب و نیز جلوه های ویژه بصری کاملا طبیعی و باور پذیر فیلم، نقاط قوتی هستند که فیلم را شایسته موفقیت در فصل جوایز سینمایی سال نموده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داستانی که در زندان اتفاق میافتد؛ دیمین شزل نقش اصلی فیلمش را به دنیل کریگ پیشنهاد داد
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز معرفی شد
- کارگردان «لالالند» رئیس داوران ونیز شد
- طولانیترین فیلم شزل با بازی برد پیت دسامبر میآید
- برد پیت ستارهی سینمای صامت شد/ انتشار نخستین تصاویر از فیلم «بابِل»
- «برد پیت» و «اما استون» در راه عصر طلایی هالیوود
- «طبل حلبی»/ جایی که معمای نخستین انسان زاده شده؛ به بهانه فیلم «نخستین انسان» دیمین شزل
- پسران نیل آرمسترانگ از فیلم «نخستین مرد» دفاع کردند
- آغاز قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان/ مروری بر مهمترین اتفاقات ونیز ۲۰۱۸
- بازی رایان گاسلینگ در «نخستین مرد»
- کارگردان «لالالند» برای اپل سریال میسازد
- گفتوگو با کارگردان «لالا لند»/ گاهی باید به رویا ادامه داد
- کارگردان جوان صاحب اسکار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





