زنانگی کارگردان در پلانهای فیلم «نفس» تنیده میشود.
سینماسینما، علی ایمانی:
چقدر احتمال میدادید که فیلم بعدی کارگردان «شیار۱۴۳» – که خیلی تحسین شد، حتی بیشتر از لیاقتش- با صحنه بالشبازی چند کودک غوطهور در پر شروع شود؟ کی فکرش را میکرد که شخصیت اول فیلم جدیدش دختربچهای باشد که ویژگیاش موهای پریشان و لباسهای کثیف و کفشهای پاره است و نام مستعارش بین بچههای دیگر «شلخته». شگفتانگیز است که نرگس آبیار برای فیلم سومش داستانی شبه اتوبیوگرافیک از خودش را دستمایه قرار داده و گام بلندی در فیلمسازی برداشته است.
فیلم قصه بهار است. بهار ماجراهای ۶ تا ۹ سالگیاش را تعریف میکند که میشود سالهای ۵۷ تا ۶۰، یعنی سالهای انقلاب و بعدش شروع جنگ. برای اولین بار داریم وقایع تاریخی این دوره را از دید دخترانه یک کودک میبینم و این به ظرافت و جذابیت فیلم اضافه کرده. نگاه کنید به قسمتهای انیمیشنی «نفس» که- با وجود اینکه در برخی صحنهها یادآور «پرسپولیس» مرجان ساتراپی است- توهمات رویاپردازانه بهار را به زیبایی نشان داده و برخی لحظاتش یادآور کتابهای شل سیلوراستاین شده. تلخی فقر و جنگ و حاشیهنشینی و نظام آموزشی خشن از چشم مثبتبین و ذهن قصهپرداز بهار تبدیل شده به داستانهای شیرین و پرواز با سیمرغ و شعرهای کودکانه. حدیث نفس کارگردان از دوران کودکی همراه شده با بازی نفسگیر نقش بهار- ساره موسوی- و بازیگر نقش ننه آقا پانتهآ پناهیها که ابتدا با گریم سنگین نمیشناسیمش، اما وقتی از مجری تلویزیون رو میگیرد، یاد مادربزرگ خودمان میافتیم. کم نیستند مخاطبانی که در دوران خردسالی مانند بهار، با هر شیء و موجودی در اطراف خود-مثل شامپو تخممرغی و نقش و نگار دیوار گچی- داستانپردازی و رویاسازی کردهاند.
چنین است که نمایش سنتهای عزاداری محرم بین بلوچها و یزدیها، سواری بر موتور سهچرخه، آداب تماشای فیلم و مرور آواز هندی، معلمی که برای بهار چکمههای قرمز میخرد- و بعدا در صحنهای کوتاه شوهرش را به جبهه روانه میکند- و معلمی دیگر که ترکه بر دستش میزند، زود الفبا یاد گرفتن بهار و یواشکی کتاب خواندنش در خانه و مدرسه، و تعبیر ننه آقا و باور بهار که چون زیاد کتاب خوانده دیوانه شده، همه و همه بر گوشه ای از ذهن مخاطب زخمه میزنند.
زنانگی کارگردان در پلانهای فیلم تنیده میشود وقتی که بهار موهای پرچینوشکنش را- که برادرها باغ پنبهاش میخوانند و پدر میگوید اگر مرتبشان کنی، من خوب میشوم- ناگزیر میپوشاند. اما جایی که دل کندن از نمایش یک به یک خاطرات شخصی، مرور تمام کتابهای خوانده در کودکی و ورود افراد بیتاثیر در داستان -نظیر پدربزرگ- برای کارگردان سخت میشود، فیلم هم از ریتم میافتد، کشدار میشود و لطمه میبیند. حتی تنگی نفس پدر که بهانه خیالبافی بهار برای دکتر شدن- و انتخاب نام فیلم- است، به تناوب در داستان کمرنگ و پررنگ میشود.
تماشاگری که با فیلم ارتباط برقرار کند، دنیای زیبای کودکانهای را خواهد دید که در سینمای ایران بینظیر است و پس از صحنه بیرحمانه آخر، غم رویاهای به بار ننشسته بچههای سرزمینش را که قربانی جبر زمانه شدند، با خود به بیرون سینما خواهد برد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز