زنانگی کارگردان در پلانهای فیلم «نفس» تنیده میشود.
سینماسینما، علی ایمانی:
چقدر احتمال میدادید که فیلم بعدی کارگردان «شیار۱۴۳» – که خیلی تحسین شد، حتی بیشتر از لیاقتش- با صحنه بالشبازی چند کودک غوطهور در پر شروع شود؟ کی فکرش را میکرد که شخصیت اول فیلم جدیدش دختربچهای باشد که ویژگیاش موهای پریشان و لباسهای کثیف و کفشهای پاره است و نام مستعارش بین بچههای دیگر «شلخته». شگفتانگیز است که نرگس آبیار برای فیلم سومش داستانی شبه اتوبیوگرافیک از خودش را دستمایه قرار داده و گام بلندی در فیلمسازی برداشته است.
فیلم قصه بهار است. بهار ماجراهای ۶ تا ۹ سالگیاش را تعریف میکند که میشود سالهای ۵۷ تا ۶۰، یعنی سالهای انقلاب و بعدش شروع جنگ. برای اولین بار داریم وقایع تاریخی این دوره را از دید دخترانه یک کودک میبینم و این به ظرافت و جذابیت فیلم اضافه کرده. نگاه کنید به قسمتهای انیمیشنی «نفس» که- با وجود اینکه در برخی صحنهها یادآور «پرسپولیس» مرجان ساتراپی است- توهمات رویاپردازانه بهار را به زیبایی نشان داده و برخی لحظاتش یادآور کتابهای شل سیلوراستاین شده. تلخی فقر و جنگ و حاشیهنشینی و نظام آموزشی خشن از چشم مثبتبین و ذهن قصهپرداز بهار تبدیل شده به داستانهای شیرین و پرواز با سیمرغ و شعرهای کودکانه. حدیث نفس کارگردان از دوران کودکی همراه شده با بازی نفسگیر نقش بهار- ساره موسوی- و بازیگر نقش ننه آقا پانتهآ پناهیها که ابتدا با گریم سنگین نمیشناسیمش، اما وقتی از مجری تلویزیون رو میگیرد، یاد مادربزرگ خودمان میافتیم. کم نیستند مخاطبانی که در دوران خردسالی مانند بهار، با هر شیء و موجودی در اطراف خود-مثل شامپو تخممرغی و نقش و نگار دیوار گچی- داستانپردازی و رویاسازی کردهاند.
چنین است که نمایش سنتهای عزاداری محرم بین بلوچها و یزدیها، سواری بر موتور سهچرخه، آداب تماشای فیلم و مرور آواز هندی، معلمی که برای بهار چکمههای قرمز میخرد- و بعدا در صحنهای کوتاه شوهرش را به جبهه روانه میکند- و معلمی دیگر که ترکه بر دستش میزند، زود الفبا یاد گرفتن بهار و یواشکی کتاب خواندنش در خانه و مدرسه، و تعبیر ننه آقا و باور بهار که چون زیاد کتاب خوانده دیوانه شده، همه و همه بر گوشه ای از ذهن مخاطب زخمه میزنند.
زنانگی کارگردان در پلانهای فیلم تنیده میشود وقتی که بهار موهای پرچینوشکنش را- که برادرها باغ پنبهاش میخوانند و پدر میگوید اگر مرتبشان کنی، من خوب میشوم- ناگزیر میپوشاند. اما جایی که دل کندن از نمایش یک به یک خاطرات شخصی، مرور تمام کتابهای خوانده در کودکی و ورود افراد بیتاثیر در داستان -نظیر پدربزرگ- برای کارگردان سخت میشود، فیلم هم از ریتم میافتد، کشدار میشود و لطمه میبیند. حتی تنگی نفس پدر که بهانه خیالبافی بهار برای دکتر شدن- و انتخاب نام فیلم- است، به تناوب در داستان کمرنگ و پررنگ میشود.
تماشاگری که با فیلم ارتباط برقرار کند، دنیای زیبای کودکانهای را خواهد دید که در سینمای ایران بینظیر است و پس از صحنه بیرحمانه آخر، غم رویاهای به بار ننشسته بچههای سرزمینش را که قربانی جبر زمانه شدند، با خود به بیرون سینما خواهد برد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





