سینماسینما -فرزانه متین: تحلیل فیلم «ما همه با هم هستیم» مانند راه رفتن روی لبه ی تیغ است که یا از این سمت سر می خوری یا از طرف دیگرش.
در کل فیلم های نماد گرا در سینمای ایران همیشه اختلاف برانگیز و به قولی تفرقه انداز بوده و حد وسطی نداشته یا به مذاق مخاطب خوش آمده یا نه. این سبک فیلم ها دچار ایپدمی است که هر مخاطبی بنا به سلیقه اش به تحلیل های عجیب و غریب و گاها خنده داری می پردازد.به نقل از کمال تبریزی که میگوید: «من نمی گویم که نماد در این فیلم نیست ولی انقدر بی در و پیکر که برخی نماد سازی هم می کنند، نیست.»
عنوان فیلم تبریزی، تداعی کننده شعاری است که مخاطبان زیادی را به سمت خود کشانده چرا که فکر می کنند حتما جریاناتی از آن زمان در فیلم دیده می شود و در نهایت دست خالی بر می گردند و زیرکی تبریزی در این است که که کل ماجرای زیر پوستی فیلم با این شعار گره خورده است . صاحب اثر مارمولک همه ی در و دل های سیاسی اش را در این فیلم گنجانده است از این رو گاهی اغراق آمیز می شود اما نمی توان منکر وضعیت اقتصادی، معیشیتی و سیاسی این دوران شد و باید اذعان داشت که فیلمش در بهترین زمان، اکران شده است. باید به این نکته اشاره کرد که «ما همه با هم هستیم» نه در ژانر کمدی بلکه نوعی طنز سیاسی و تلخی است که حتی وبال جامعه را گرفته است؛ افسردگی، ناامیدی، به ته خط رسیدن و…
داستان فیلم از جایی شروع می شود که صاحب شرکت هواپیمایی با بازی متفاوت لیلا حاتمی برای منفعت و نجات از ورشکستگی شرکتش تصمیم به سقوط هواپیمایش می گیرد تا از بیمه پول دریافت کند از این رو به دنبال مسافرینی می رود که از زندگی ناامید شده و با رضایت خودشان می خواهند، بمیرند و حتی در قبال مرگشان که حتمی باشد ، ضمانت نامه هم می خواهند تا این که مسافری با بازی پژمان جمشیدی به اشتباه سوار این هواپیما می شود و با فاش شدن خودکشی دسته جمعی در صدد منصرف کردن مسافران است.
هواپیما حکم یک قلمرویی دارد که برای منفعت کسی و یا عده ای باید نابود شود. صحبت های پژمان جمشیدی برای منصرف کردن مسافران از مرگ یک بار به نعل می زند یک بار به میخ و ما را یاد برخی از مسئولان می اندازد او هم به دروغ متوسل می شود و هم گزافه گویی می کند.
از این رو نمادها و بیشتر دیالوگ ها برای مخاطب عام معنا ندارد آن ها منتظر تماشای یک فیلم سرگرم کننده هستند اما « ما همه با هم هستیم» فیلمی سرگرم کننده نیست بلکه بیشتر تفکر برانگیز است.از این رو مخالفان این فیلم، آن را به نام های فیلمی بی سر و ته، فاجعه تمام عیار، فیلم وامانده،اثری کاسب گرایانه و…در نهایت اثری است که قضاوت کردنش سخت اما نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. تمامی بازیگر ها نماینده قشری از جامعه هستند بدون کاراکتر و تنها در یک تیپ فرو رفته اند.
فیلمی که عنوان پر بازیگرترین فیلم دو دهه اخیرسینمای ایران را یدک می کشد خالی از نقاط ضعف نیست.طولانی بودن فیلم، مخاطب را به ستوه می آورد، سکانس های مربوط به کابین هواپیما و گنگ بودن بازی جواد عزتی برای مخاطب خسته کننده است.از طرفی دیگر وجود بازپرس و به قول برخی منتقدان خدای زمینی، کش دار و خوردن بیش از حدش لوث و چندش آورست
در نهایت کمال سینمای ایران، در آخر توانست سیاسی ترین فیلمش را بسازد اما نه برای مخاطب عام.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم