
سینماسینما، فرزانه متین
این نوشته میتواند بخشهایی از داستان فیلم را لو بدهد
فیلم گورکن دومین ساخته کاظم ملایی است که با ساخت فیلم کوپال نشان داد در آینده باید از وی اثرات قابل ستایشی دید اما این بار ملایی با اثر گورکن نه تنها انتظارات مخاطبان بلکه منتقدان را برآورده نکرد. گورکن با این که در جشنواره های اخیر خوش در خشید و به تازگی هم ویشکا آسایش جایزه بهترین بازیگر زن در جوایز فیلم زمستان در نیویورک از آن خود کرد دارای فیلنامه ای پر از نقص است و تنها نقطه مثبت آن بازی ستودنی ویشکا آسایش در نقش سوده شریف زادگان است که مخاطب در بیشتر لحظات با وی همذات پنداری می کند و بار فیلم به تنهایی بر دوش اوست. سوده دست مخاطب را می گیرد و به دل داستان فرو می رود. گورکن روایت یک مادر جوانی است که در آستانه ازدواج دوم، فرزندش گم می شود و دزدان در ازای آزادی وی، از او بیت کویین میخواهند و در این حین خانه قدیمی اش پر از موریانه شده و تنها راه نجات آن استفاده از گورکن است. می توان گفت گورکن نخستین فیلمی است که به ماجرای ارزهای دیجیتال میپردازد.
فیلم دارای روندی کند است و مخاطب در هیچ بخشی از آن هیجان زده نمیشود در صورتی که کارگردان با کار کردن روی فیلمنامه می توانست با توجه به بحث جدید بیت کوین، گورکن را درامی جنایی و معمایی نشان دهد.
شخصییت های زیادی وارد فیلم می شوند که بود و نبود آن به پیشبرد داستان کمک نمی کند از جمله بهنوش بختیاری و گوهر خیراندیش. ملایی حتی روابط شخصیت ها و پیوند بین آنها را برای مخاطب آشنا نمی کند، سوده کلی راز دارد و در انتها هم این رازها برملا نمی شوند. چرا سوده از شوهرش جدا شد؟ چرا سوده در ابتدا ماجرای دزدی را به شوهر سابقش نگفت؟ رابطه سرد و غیرمتعارف سوده و پدرش برای چیست؟ و هزار سوال دیگر که در این حین بی پاسخ ماندند.
در انتها، سوده و شوهر سابقش بعد از آزادی پسرشان، به نوعی فریب می خورند و از طریق فیلمی متوجه می شوند که این دزدی توسط پسرشان، ماتیار۱۱ساله صورت گرفته و در اینجاست که مخاطب با کمی تامل متوجه می شود چقدر این دزدی باسمه ای بوده و با توجه به نزدیکی مادر پسر باهم، چرا سوده متوجه این قضیه نشده است؟ مورد دیگر که نویسنده برای مخاطب، رمز گشایی نکرده این است که آیا ماتیار برای جدایی پدرومادرش به دنبال جلب توجه است که این موضوع، فیلم را وارد بخش روانکاوانه می کند که در حین جدایی، فرزند علاوه بر لطمه های روحی فراوان، دست به کارهای خطرناک هم می تواند بزند که پیامدهای فیزیکی دارد یا این که واقعا به دنبال اخاذی از پدرومادر ش بوده است.
گورکن می توانست فیلمی تاثیرگذار در زمینه طلاق و ارزهای دیجیتال باشد اما به دلیل نقص های فراوانی که در فیلمنامه دارد، اثری ناپخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- آغاز اکران «هفت روز» در فرانسه
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- سه کارگردان ایرانی در جشنواره تورنتو/ «هفت روز»؛ فیلم تازه ویشکا آسایش
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- اسکار آمریکای جنوبی به «جاده خاکی» رسید
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلمهای آسیایی لسآنجلس به ویشکا آسایش رسید
- جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم زمستان آمریکا برای ویشکا آسایش/ «گورکن» برنده جایزه بهترین فیلم مستقل شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





