سینماسینما، مینو خانی
باید نسبت به تاریخ هنر غرب حداقل در دوره مدرن شناخت داشت تا اهمیت و تاثیرگذاری مستند «نیلوفرهای آبی اثر مونه» را دریافت و فهمید که کتابهای تاریخ هنر چقدر بی روح، سرد و یک جانبه به روایت تاریخ پرداخته اند و باور کرد که کلام به تنهایی قادر نیست همه آنچه رخ داده را به آیندگان منتقل کند و باید نور و رنگ و صدا و تصویر به کمک گرفته شود تا روایت نزدیک به واقع تری در تاریخ به یادگار بماند؛ کاری که کارگردان ایتالیایی، جوانی یرویلو در «نیلوفرهای آبی اثر مونه» کرده است.
در تاریخ هنر می خوانیم که وقتی در دهه ۱۹۵۰ میلادی به دلیل سخت گیریهای آکادمی هنر فرانسه و نمایشگاه پاییزی پاریس برخی از هنرمندان از جمله گوستاو کوربه، نقاش رئالیست مجبور شد آثارش را که به دلیل تلخی سوژه امکان حضور در نمایشگاه نیافته بود و آنها را در بلواری در پاریس به نمایش گذاشت، مسیر تازه ای در هنر غرب خصوصا در نقاشی ایجاد شد؛ مسیری که خیلی سریع یاران جوان و مشتاقی از جمله ادوارد مانه و کلود مونه پیدا کرد. این جوانان به تاسی از کوربه در بازتاب واقعیت آنقدر پیش رفتند که خواستند تاثیر نور و سایه، شرایط جوّی و اقلیمی را در بازتاب واقعیت موجود نیز در نظر بگیرند. همین دلیل باعث شد که مثلا مونه بعد از تابلوی معروف «امپرسیون، طلوع آفتاب» به شهر روان فرانسه رفت و ۱۶ تابلو از نمای کلیسای جامع شهر در شرایط جوّی و ساعات مختلف شبانه روز کشید تا بتواند میزان نور و سایه ای را که بر اثر تابش خورشید در درگاه ورودی کلیسا ایجاد می شود، خلق کند. اما این روایت سرد و بی روح کجا و داستان خلق یک باغ پر از گل های زیبا که رنگ سرد و گرم آنها در کاشت در نظر گرفته شده و عشق به آب و سفر در مسیر رود سن تا رسیدن به سرچشمه و دریا و ایجاد برکه نیلوفر آبی علیرغم مخالفت اهالی روستا کجا؟ آن هم برای اینکه واقعیتی را در دسترس داشته باشد که بتواند میزان نور و سایه را در زمان خلق اثر درست بازتاب دهد.
در هیچ کجای تاریخ هنرهایی که در دسترس همگان قرار دارد، حضور و پشتیبانی ژرژ کلمانسو، سیاستمدار و وزیر جنگ فرانسه در زمان جنگ جهانی اول از کلود مونه ثبت نشده است، آن هم در زمانی که فضای هنری جامعه فرانسه به علیه هنرمندان نوگرا خصوصا امپرسیونیست ها بود؛ حمایتی که نقش تعیین کننده ای در شکل گیری این سبک هنری و امکان خلق اثر برای هنرمندان خصوصا مونه داشته است. اینکه مونه هنرمند تاثیرگذار سبک امپرسیونیست و پدر اکسپرسیونیسم انتزاعی است برای اهالی هنر نقاشی اثبات شده است، اما اینکه دولت فرانسه باغ گل و برکه نیلوفرهای آبی مونه را مثل دیگر آثار این هنرمند همچون میراث فرهنگی طی یک سده گذشته حفظ کرده است، نکته تعجب برانگیزی است که اهمیت مونه را در تاریخ هنر غرب پررنگ تر می کند.
«نیلوفرهای آبی اثر مونه» فقط به دلیل اهمیت موضوع حائز اهمیت نیست، بلکه از منظر ساخت اثر مستندی که بازتابی از همین هنر یعنی نقاشی است، نیز مهم است. تدوین، موسیقی، تحقیقات و گفتگو با متخصصان و کارشناسان زندگی و هنر مونه، رنگ و فیلمبرداری و بازتاب طبیعت بکری که بخش مهمی از ذهن مونه را اشغال کرده در «نیلوفرهای آبی اثر مونه» همچون نقاشی های او مخاطب را به سفری فراسوی زمان و مکان می برد و تجربه نابی از مستند را در ذهن می سازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





