سام بهشتی_ طی بیست و چهار ساعته گذشته، عکس های مختلفی از جشنواره فیلم کن به تمام دنیا مخابره شد، تصاویری که سه نفر از بهترین های سینمای ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک قاب شاهکار خلق کردند، اکثریت مردم ایران در فضای مجازی، تصاویر اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را به اشتراک گذاشتند و آرزوی موفقیت کردند برای این سه نفر که پرچمدار سینمای ایران در عرصه بین الملل هستند.
به راستی که چه اراده ملی باشکوهی، چه قدر پیام های پٌر مهری که از ملت ایران منتشر شد. دیگر می توان گفت که اصغر فرهادی فقط یک کارگردان مختص به خواص نیست که بلکه عموم ملت ایران او را به عنوان یک قهرمان می شناسند، بعد از جدایی همه به این مساله اذعان داشتند که فرهادی فراتر از سینمای ایران است و امروز اگر تصویر او را به یک کودک ۱۰ ساله نشان دهیم، فرهادی را می شناسد و به او افتخار می کند، شاید اصلا نداند سینما چیست و کارگردان چه نقشی در خلق یک اثر هنری دارد، اما اصغر فرهادی را می شناسد.
اما رمز این موفقیت چیست؟ او چه مسیری را طی کرد؟ در تمام طول این سال ها او صبوری کرد و مهمترین ویژگی اش این بود که ادعا نکرد فقط فیلمش را ساخت، ساده گرفت همه چی را، دچار توهم نشد که او قطب فیلمسازی در جهان است، با القابی که بهش دادند، دچار غرور کاذب نشد و اول و آخر گفت من فقط یک فیلمسازم و فیلم می سازم. خیلی تمرین می خواهد کارگردانی با موقعیت فرهادی باشی و صبوری کنی در مقابل واکنش های منتقدان داخلی و خارجی، با صبر و حوصله باشی و لبخند بزنی و عبور کنی.
امروز مقوله “فرهادی بودن” یک مکتب است که می توان از آن پیروی کرد. این روزها طرف فیلم اولش را می سازد و اثرش استاندارد اولیه یک اثر سینمایی را ندارد اما ادعاهای عجیبی دارد که متحیر می شویم. باید سعی کنیم از فرهادی الگوی شخصیتی و رفتاری بگیریم و این متانت طبع را از او بیاموزیم، افتخاری نیست که او در پرونده اش نداشته باشد، در جشنواره فیلم کن ۱۵ دقیقه او او را تشویق کردند، در فستیوالی که چهره هایی هم چون وودی آلن، جیم جارموش و …. حضور دارند، اصغر فرهادی هم وجود دارد که دنیا به او احترام می گذارد، شاید ی روز ما حسرت این را داشتیم که چرا ما ی کارگردان هم وزن چهره های جهانی نداریم اما امروز کسی را داریم که همه فیلمسازان مطرح جلوی او می ایستند و کف می زنند و به احترام سینمای ایران کلاه از سر بر می دارند.
امروز در کنار فرهادی، دو چهره دیگر هستند، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی که جهان از بازیگری آن ها حیرت کرده است و ترانه را با ماریون کوتیار مقایسه می کنند، هفتاد درصد منتقدان می گویند شهاب حسینی شایسته نخل طلا است. همه این ها افتخار است، همه این اتفاق ها جای تحسین دارد.
ی کم از فرهادی بیاموزیم، او ی شبِ فرهادی نشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش