سام بهشتی_ طی بیست و چهار ساعته گذشته، عکس های مختلفی از جشنواره فیلم کن به تمام دنیا مخابره شد، تصاویری که سه نفر از بهترین های سینمای ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک قاب شاهکار خلق کردند، اکثریت مردم ایران در فضای مجازی، تصاویر اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را به اشتراک گذاشتند و آرزوی موفقیت کردند برای این سه نفر که پرچمدار سینمای ایران در عرصه بین الملل هستند.
به راستی که چه اراده ملی باشکوهی، چه قدر پیام های پٌر مهری که از ملت ایران منتشر شد. دیگر می توان گفت که اصغر فرهادی فقط یک کارگردان مختص به خواص نیست که بلکه عموم ملت ایران او را به عنوان یک قهرمان می شناسند، بعد از جدایی همه به این مساله اذعان داشتند که فرهادی فراتر از سینمای ایران است و امروز اگر تصویر او را به یک کودک ۱۰ ساله نشان دهیم، فرهادی را می شناسد و به او افتخار می کند، شاید اصلا نداند سینما چیست و کارگردان چه نقشی در خلق یک اثر هنری دارد، اما اصغر فرهادی را می شناسد.
اما رمز این موفقیت چیست؟ او چه مسیری را طی کرد؟ در تمام طول این سال ها او صبوری کرد و مهمترین ویژگی اش این بود که ادعا نکرد فقط فیلمش را ساخت، ساده گرفت همه چی را، دچار توهم نشد که او قطب فیلمسازی در جهان است، با القابی که بهش دادند، دچار غرور کاذب نشد و اول و آخر گفت من فقط یک فیلمسازم و فیلم می سازم. خیلی تمرین می خواهد کارگردانی با موقعیت فرهادی باشی و صبوری کنی در مقابل واکنش های منتقدان داخلی و خارجی، با صبر و حوصله باشی و لبخند بزنی و عبور کنی.
امروز مقوله “فرهادی بودن” یک مکتب است که می توان از آن پیروی کرد. این روزها طرف فیلم اولش را می سازد و اثرش استاندارد اولیه یک اثر سینمایی را ندارد اما ادعاهای عجیبی دارد که متحیر می شویم. باید سعی کنیم از فرهادی الگوی شخصیتی و رفتاری بگیریم و این متانت طبع را از او بیاموزیم، افتخاری نیست که او در پرونده اش نداشته باشد، در جشنواره فیلم کن ۱۵ دقیقه او او را تشویق کردند، در فستیوالی که چهره هایی هم چون وودی آلن، جیم جارموش و …. حضور دارند، اصغر فرهادی هم وجود دارد که دنیا به او احترام می گذارد، شاید ی روز ما حسرت این را داشتیم که چرا ما ی کارگردان هم وزن چهره های جهانی نداریم اما امروز کسی را داریم که همه فیلمسازان مطرح جلوی او می ایستند و کف می زنند و به احترام سینمای ایران کلاه از سر بر می دارند.
امروز در کنار فرهادی، دو چهره دیگر هستند، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی که جهان از بازیگری آن ها حیرت کرده است و ترانه را با ماریون کوتیار مقایسه می کنند، هفتاد درصد منتقدان می گویند شهاب حسینی شایسته نخل طلا است. همه این ها افتخار است، همه این اتفاق ها جای تحسین دارد.
ی کم از فرهادی بیاموزیم، او ی شبِ فرهادی نشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





