فیلم «مصادره» از همان آغاز تکلیف خود را با فیلمنامه، کارگردانی و مخاطب مشخص کرده است.به گزارش سینماسینما، فیلم «مصادره» را میتوان در زمره کمدیهایی دانست که از همان آغاز تکلیف خود را با فیلمنامه، کارگردانی و مخاطب مشخص کرده است و همین مسئله موجب شده «مصادره» فیلمی خوش ساخت و قابل قبول برای اولین ساخته کارگردان این اثر یعنی مهران احمدی تبدیل شود.
مفهوم خاطره بازی یا همان نوستالژیهایی که در زندگی چندین نسل وجود دارد در سالهای اخیر به دلایل مختلف به وفور استفاده میشود و این اتفاق نشان از جامعهای دارد که میخواهد غبطه گذشته خود را بخورد و نداشتههای زمان حال را در گذشته جستجو کند و به علت نداشتن تعلق در روزگار مدرن به گذشته پناه میبرد. همه این مفاهیم حالا در فیلم «مصادره» به بهترین شکل ممکن استفاده شده، مفهومی که می توانست به دلیل استفاده بسیار به روشی نخ نما تبدیل شود و وزنه سقوط برای فیلم باشد اما مهران احمدی و علی فرقانی نویسنده اثر از آن به عنوان دستمایه و ابزاری بکر برای تماشاگری که پیش زمینههای بسیاری از آن در زندگیاش و کمدیهای اخیری چون «نهنگ عنبر» دارد، استفاده کردهاند.
داستان فیلم درباره مامور خرید اداره سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) است. او (رضا عطاران) اقلام مختلف اعم از خوراکی و وسایل شکنجه را برای این سازمان میخرد و البته به نظر میرسد که نمیداند ساواک کارش چیست و به خاطر سادهلوحیاش در این اداره گماشته شده است. او عاشق خواننده زنی از مکزیک میشود که در کابارههای تهران آواز میخواند و بعد از ازدواج با او در بحبوحه انقلاب بچهدار میشود. او نمیداند با ۵ هزار متر زمین خود در حوالی عباس آباد چه کند و سعی در نقد کردن آنها در زمان انقلاب دارد، اما بدتر گرفتار میشود و با کمک دوست خود که در بین دولت جدید کارهای شده (بابک حمیدیان) برای زنده ماندن به آمریکا مهاجرت میکند و پس از سالها پسرش (هومن سیدی) سعی دارد زمین «مصادره» شده خود را پس بگیرد، اما پسرش بازداشت میشود و فکر میکنند که او جاسوس است.
با این موضوع حساس اگر با اغماض بخواهیم «مصادره» را در کارنامه کمدیهای ماندگار سینمای ایران در کنار فیلمهایی مثل «مارمولک»، «مکس»، «لیلی با من است» و حتی «اکسیدان» قرار دهیم، «مصادره» به دلیل جسارتها و طنز مستقیم درباره ساواک و اتفاقات اول انقلاب، منحصر به فرد است.
موضوع فیلم روی لبه تیغ حرکت میکند، لبهای که یک طرف آن افتادن در ورطه کمدیهای سخیف، بیمایه و سطحی است و در طرف دیگر کمدیهای شریف، پر محتوا و گزنده است. «مصادره» با تمام نقصها، از این امتحان توانسته سر بلند بیرون بیاید و فیلم را از افتادن به باتلاق فیلمهای تکه کلامی و خالتوری نجات دهد.
در این میان «مصادره» از نکتهای هم رنج میبرد که اگر کمی در فیلمنامه به آن پرداخته میشد با فیلمی به مراتب بهتر مواجه بودیم. با وجود روایتهای درست و بیحاشیه، این اثر در لحظههایی تهی جلوه میکند و این موقعیتهای ناب و دراماتیکی که میسازد را هدر میدهد. هرکدام از مشکلاتی که رضا عطاران در زندگیاش مواجه میشود میتواند به یک مفهوم و نقد اجتماعی در فیلم تبدیل شود تا مخاطب به شکلی مفهومی در زیر متن چیزی فراتر از خندیدنهای لحظهای موقعیت نصیبش شود اما «مصادره» این راه پرداخت در اتفاقها و شخصیتهایش را انتخاب نمیکند و تنها به روایت صرف داستان بسنده میکند و جلو میرود؛ البته در مواقعی همین روایت هم به کندی صورت میگیرد و آن شوخیها و ارجاع با مجریهای آنور آبی و داستان بازی در شبکههای ماهوارهای و قضیه اختلاس هم نمیتواند این ریتم کند را درست کند.
مهران احمدی در اجرای این فیلمنامه پر رنگ و لعاب بسیار موفق و در حد استاندارد عمل کرده و زبان بصری فیلم خود را با محتوایی که گاهی البته برای مخاطب سردرگم است، هماهنگ کند. طراحی صحنه که در ارمنستان فیلمبرداری شده همه و همه با حال و هوای فیلم کاملا درست و هماهنگ است و همین هماهنگی کمک شایانی به بازیهای تکراری و خالی از خلاقیت، عطاران همیشه عطاران فیلمهای این چنینی و حتی هومن سیدی کرده است. در مجموع تمام این ویژگیها به خلق فیلمی منجر شده که میتوان آن را برای یکبار دیدن انتخاب کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان / بهنام صادقی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- فیلمهای شهاب حسینی، مهران احمدی و حسین ریگی اکران میشود
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





