تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۶ - ۱۳:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9139

لئوناردو دی کاپریو

هفتاد و سومین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که در هر دو بخش درام و کمدی رقبای مطرحی حضور دارند.

به گزارش «سینماسینما»، مراسم گلدن گلوب و اسکار از جذاب‌ترین مراسم‌ سینمایی در تمام دنیا هستند و تولیدات سینمایی هالیوود و فیلم‌های مختلفی از سراسر جهان در طول یک سال در این مراسم‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در تمام جهان این مراسم مورد توجه است.

اگر بخواهیم این دو مراسم را با یکدیگر بسنجیم و بر اساس میزان اهمیت یک جایزه سینمایی به آن‌ها بها بدیم، هر دو در یک کفه ترازو می‌گنجند، اما شاید مراسم اسکار در ایران اهمیت بیشتری داشته باشد و فیلمی که جایزه اسکار را دریافت می‌کند برای مخاطبان جدی سینما حائز اهمیت باشد.

گلدن گلوب زمانی یک شاخص مهم برای اسکار بود، اما در سال‌های اخیر متفاوت با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی عمل کرده است. از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ در ۸۷ درصد موارد یکی از دو فیلم برنده جایزه اصلی گلدن گلوب جایزه اسکار بهترین فیلم را هم می‌برد. از ۲۰۰۲ تاکنون این درصد خیلی کم شده است. در ۱۰ سال گذشته تنها چهار برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را هم برده‌اند، از جمله در ۲۰۱۴ که «۱۲ سال بردگی» در گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم درام را برد و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم هم شد.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)، بانی جوایز گلدن گلوب شامل حدود ۸۵ خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد است.

امسال هم همانند سال‌های گذشته تعدادی فیلم در لیست نهایی نامزدهای مراسم گلدن گلوب قرار گرفتند که برندگان آن ۱۰ ژانویه (بامداد دوشنبه ۲۱ دی به وقت ایران) در مراسمی در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز مشخص می‌شوند.

در این گزارش تعدادی از فیلم‌های مهم جوایز گلدن گلوب امسال را که در رشته‌های مختلف نامزد شده‌اند، معرفی کرده‌ایم.

«بازگشته» The Revenant

آلخاندرو گونزالس ایناریتو یکی از کارگردان صاحب‌نام در سینمای جهان به حساب می‌آید، فیلمسازی که کارگردانی فیلمی‌هایی همانند «عشق سگی»، «بیست و یک گرم»، «بابل» و … در کارنامه کاری خود دارد. او سال گذشته با فیلم «بردمن» توانست جوایز بسیاری را در گلدن گلوب و اسکار برای خود به ارمغان بیاورد و امسال با فیلم «بازگشته» آمده است تا اتفاق تازه‌ای را رقم بزند.

«بازگشته» از روی رمان «بازگشته: رمانی درباره یک انتقام» (۲۰۰۲) نوشته مایکل پانکی ساخته شده است.

داستان فیلم در قرن نوزدهم روی می‌دهد و درباره یک صیاد به نام هیو گلاس (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) است که مورد حمله یک خرس قهوه‌ای قرار می‌گیرد و به شدت مجروح می‌شود. مردانی که در این شکار همراه گلاس بودند، او را مورد سرقت قرار می‌دهند و در سرما به حال خود رها می‌کنند. او جان سالم به در می‌برد و راهی سفری پرخطر می‌شود تا انتقام خود را بگیرد.

از «بازگشته» به عنوان داستانی درباره حسادت و خیانت و قدرت مشغله ذهنی و انتقام یاد می‌شود.

فیلمنامه را ایناریتو با همکاری مارک. آل. اسمیت نوشته است. تام هاردی، ویل پولتر و دانال گلیسن دیگر بازیگران «بازگشته» هستند که در سرزمین‌های وحشی آلبرتا در کانادا شده فیلمبرداری است. امانوئل لوبزکی فیلمبردار برنده دو جایزه اسکار مدیر فیلمبرداری این پروژه است

یکی از اتفاقات مهم درباره این فیلم این است که عده‌ای معتقدند که شاید امسال این طلسم شکسته شود و دی کاپریو بتواند اسکار را برای این فیلم دریافت کند.

تازه‌ترین ساخته ایناریتو در مراسم گلدن گلوب امسال در چهار رشته نامزد شده و دی‌کاپریو برای ایفای این نقش نامزد بهترین بازیگر مرد شده است که باید منتظر بود و دید که چه سرنوشتی در انتظار این بازیگر است.

«کارول» (Carol)

یکی از فیلم‌های بحث بر‌انگیز و مهم امسال، تازه‌ترین ساخته تاد هینز است، فیلمی که رکورد‌دار نامزدی در جوایز گلدن گلوب امسال است. تاد هینز برای ساخت این فیلم به سراغ رمان بهای نمک نوشته پاتریشیا های‌ اسمیت رفته و قصه فیلم تازه‌اش را از این رمان اقتباس کرده است.

این فیلم برای نخستین بار در جشنواره کن امسال به نمایش در آمد و مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. این فیلم یکی از فیلم‌هایی بود که واکنش مثبت منتقدان سینمایی را دربر داشت و عده ای از آن‌ها همه بازیگران این فیلم را مستحق جایزه اسکار می‌دانند.

مهم‌ترین ویژگی این فیلم این است که کارگردانش یک درام عاشقانه در بستر یک سوژه مهم اجتماعی به تصویر کشیده است. فیلمی که دو قهرمان اصلی قصه‌اش زن هستند و می‌توان گفت که فیلم یک درام کاملاً زنانه است.

رونی مارا و کیت بلانشت بازیگران اصلی این فیلم هستند که به زعم منتقدان بازی شگفت انگیزی را از خود ارائه کردند. هر دو این بازیگران توانایی دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار را در نقش اول زن و نقش مکمل زن دارند و باید دید که چه خواهد شد.

«مکس دیوانه؛ جاده خشم» Mad Max: Fury Road

«مکس دیوانه» یکی از مجموعه‌های موفق در هالیوود بود که جرج میلر پایه گذار آن بود. در دهه هشتاد میلادی بود که مل گیبسن به واسطه حضورش در نقش اصلی این فیلم به شهرت رسید و مجموعه فیلم‌های «مکس دیوانه» مخاطبان زیادی را در آن دهه با خود همراه کرد.

بعد از تولید چند سری از این فیلم با موضوع‌های مختلف، جُرج میلر تصمیم گرفته که «مکس دیوانه» را نسازد. با وجود این که در آن سال‌ها خیلی از مخاطبان به دنبال ساخته شدن سری جدیدی از این فیلم بودند، این کارگردان ساخت قسمت تازه ای از این فیلم را به زمان دیگری موکول کرد.

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در ابتدای سال ۲۰۱۲ بود که با انتخاب تام هاردی به عنوان بازیگر مکس، فیلمبرداری «مکس دیوانه؛ جاده خشم» آغاز شد و درماه دسامبر همان سال به پایان رسید.

این فیلم بعد از اکرانش در سینماهای جهان توانست گیشه‌ها را تسخیر کند و فروش قابل قبولی داشته باشد. تازه‌ترین «مکس دیوانه» بعد از گذشت ۳۰ سال به سینماها آمده است و شانس بسیاری برای دریافت جایزه اسکار در رشته‌های مختلف دارد. عده‌ای ا‌ز منتقدان این فیلم را اکشن‌ترین فیلم تاریخ سینما معرفی کردند.

در کنار تام هاردی، چارلیز ترون هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

«اتاق» Room

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در بخش بهترین فیلم‌های امسال قرار گرفته، فیلم «اتاق» به کارگردانی لنی آبراهامسن است. این فیلم در لیست نامزدهای بهترین فیلم درام جوایز گلدن گلوب سال جاری قرار داد و از آن با عنوان یک درام استرالیایی و کانادایی یاد می‌شود.

«اتاق» روایتگر ماجرای یک مادر و فرزند است که سالیان سال در یک اتاقی اسیر هستند و مورد شکنجه قرار می‌گیرند. این فیلم از کتابی به نام «اتاق» که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و توانست به موفقیت‌های بین المللی مناسبی نیز دست پیدا کند، اقتباس شده است.

«مریخی» Martian

ریدلی اسکات که سال گذشته فیلم «اکسدوس: خدایان و شاهان» با موضوع حضرت موسی (ع) را روی پرده سینماها داشت، سال گذشته با فیلم «مریخی» در سینماهای جهان حاضر شد.

فیلمنامه «مریخی» را درو گدار از روی رمانی به همین نام به قلم اندی ویر نوشته است.

مت دیمن در «مریخی» نقش یک فضانورد را بازی می‌کند. او یکی از اولین کسانی است که روی مریخ پا گذاشته‌اند، اما یک توفان شن او را تا مرز مرگ پیش می‌برد و گروهش را با این تصور که او جان خود را از دست داده است، وادار به ترک مریخ می‌کند. فضانورد اکنون در مریخ سرگردان و کاملاً تنهاست و هیچ راهی نیست که به زمین علامت بدهد زنده است. حتی اگر هم این کار را بکند، ذخایرش به‌قدری نیست که تا رسیدن گروه نجات ناسا برای زنده ماندن او کافی باشد، اما فضانورد حاضر نیست تسلیم شود…

جسیکا چاستین، کیت مارا، مایکل پنا، کریستن ویگ، چیوتل اجیوفور، جف دانیلز، مکنزی دیویس، شان بین، دانلد گلاور و نائومی اسکات دیگر بازیگران فیلم «مریخی» هستند.

یکی از نکته‌های جالب درباره این فیلم این است که نام فیلم مریخی در لیست نامزدهای امسال گلدن گلوب در کنار بهترین فیلم‌های موزیکال قرار گرفته و این خود اتفاق جالبی است که باید دید که چه سیاستی پشت این تصمیم گیری بوده است.

«جوی» Joy

فیلم دیگری که در بخش بهترین فیلم‌های موزیکال امسال قرار گرفته، فیلم تازه دیوید اوراسل است. کارگردانی که با فیلم «دفترچه امیدبخش» جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان خوش فکر تثبیت کرد و این بار با فیلم تازه دیگری به میانه میدان آمده است.

این فیلم داستان چهار نسل از یک خانواده است که در جریان آن زنی به نام جوی در کسب و کار به قدرت زیادی دست پیدا می‌کند و اتفاقات مختلفی را پدید می‌آورد که…

یکی از اتفاقات جالب در خصوص این فیلم این است که جنیفر لارنس، برادلی کوپر و رابرت دنیرو هر سه بازیگرانی هستند که در فیلم قبلی این کارگردان با او همراه بودند و این بار هم در مقام بازیگر در این فیلم با او همکاری کردند.

«استیو جابز» Steve Jobs

بعد از مرگ خالق آیفون فیلمسازهای هالیوودی تصمیم گرفتند که زندگی نامه این مرد بزرگ را به تصویر بکشند و در این مسیر یک یا دو فیلم ساخته شد که موفق عمل نکردند. این فیلم‌ها نتوانست تصویری درستی از زندگینامه این مرد بزرگ به تصویر بکشد تا زمانی که دنی بویل کارگردان فیلم تحسین شده «میلیونر زاغه نشین» تصمیم گرفت آستین‌ها را بالا بزند و فیلمی در ارتباط با این مضمون بسازد.

فیلم براساس کتاب «استیو جابز» به قلم والتر آیزاکسن، نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس آمریکایی، ساخته شده است.

مایکل فاسبندر، ست روگن، کیت وینسلت و جف دانیلز از بازیگران این فیلم هستند. «استیو جابز» در چهار رشته در گلدن گلوب نامزد شده است.

«Big Short»

رایان گاسلینگ، براد پیت، کریستن بیل و استیو کارل در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند که یک تریلر اجتماعی با درون‌مایه سیاسی است و می‌تواند سلیقه‌های مختلفی را با خود همراه کند.

آدام مکی کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و با ستارگان مرد هالیوود فیلم تازه‌اش را جلوی دوربین برده است.

چیزی که از شواهد و قرائن مشخص است این فیلم که توانسته است در چهار رشته در گلدن گلوب نامزد شود، بدون شک مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار می‌گیرد.

«پل جاسوس‌ها» Bridge of Spies

وقتی برادران کوئن فیلمنامه فیلمی را بنویسند و اسپیلبرگ کارگردان آن فیلم را عهده دار شود، ناخواسته آن فیلم اهمیتی ویژه پیدا می‌کند. «پل جاسوس‌ها» عنوان تازه‌ترین فیلم اسپیلبرگ است.

داستان در بروکلین نیویورک شروع می‌شود. دهۀ ۱۹۵۰ است و مقامات آمریکایی رودلف ایبل (مارک رایلنس) را که مظنون به جاسوسی برای شوروی است، دستگیر کرده‌اند. دولت که می‌خواهد این فرد بهترین وکیل را داشته باشد، از جیمز داناوان (تام هنکس) می‌خواهد تا از او دفاع کند. تازه‌ترین ساخته اسپیلبرگ یکی از شانس‌های اسکار است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها