آمریکا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلستان از جمله کشورهایی بودند که از دهه بیست قرن بیستم به بعد نسبت به برگزاری جشنواره های سینمایی همت گماردند. در میان جشنواره های مهم سینمایی، نخستین مراسم اسکار یک ضیافت شام در سال (۱۹۲۹) بود ، جشنواره فیلم ونیز طی روزهای ۶ تا ۲۱ اوت سال (۱۹۳۲) برگزار شد و در قالب آن هیچ جایزه رسمی داده نشد و کل ماجرا به یک همه پرسی توسط تماشاگران برای تشخیص برندگان خلاصه شد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد اما تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند، برلیناله (برلین) نخستین بار در سال ۱۹۵۱ با نمایش فیلم ربکا ساخته آلفرد هیچکاک گشایش یافت و به همین ترتیب دیگر جشنواره های مهم دنیا شکل گرفتند و این موضوع به اتفاقی مهم تبدیل شد، به گونه ای که اکنون به طور متوسط سالانه حدود بیش از سیصد جشنواره سینمایی بزرگ و کوچک در سراسر جهان برگزار می شود.
از سوی دیگر، ارج نهادن به هنر و هنرمند از دیرباز و تا جایی که تاریخ جوامع متمدن به یاد دارد، سنتی جاری و ستوده بوده و خواهد بود. سینما این جایگاه گردآمدن تمامی هنرها نیز پس از آنکه دوران نوپایی خود را گذراند، به فکر ارج نهادن به دست اندرکاران هنرمند این عرصه افتاد. از آن پس بود که در بعضی از کشورها جایزه های گوناگون برای قدرشناسی از هنرمندان سینما اختصاص داده شد و جشنواره هایی برپا شدند تا هنرمندان و علاقه مندان سینما با هنرمندان سرزمین خود و کشورهای دیگر نیز آشنا شوند: امروزه جهانی بودن هنرمندان سینما موجب شده است که هنر و صنعت سینما بیش از سایر هنرها مرز های مرسوم را برداشته و شهرت آثار این عرصه از مرزهای جغرافیایی فراتر رود.
به عبارتی می توان گفت سینما در میان شکل های هنری صنعتی شده ای که زندگی هنری قرن بیست و بیست و یکم را تسخیر کرده اند، نخستین و مهمترین آنهاست. طی بیست سال، سینما در سراسر جهان گسترش یافت، تکنولوژی پیچیده ای را به تکامل رساند و به راهش ادامه داد تا تبدیل به صنعتی مهم شده و به منزله شکلی از هنر و تکنولوژی، توجه هنرمندان، دانشمندان و سیاست مداران را به خود جلب کرد.
سینما در سی سال اول عمر خود رشد و گسترش بی سابقه ای را شاهد بود به طوری که تا پایان عصر صامت به مرحله ای از بلوغ رسید که خود را نه تنها به عنوان یک صنعت بلکه به عنوان “هنر هفتم” به تثبیت رساند. از همین دوران و همزمان با جدی گرفته شدن سینما از دهه بیست به بعد، شاهد برپایی مراسم متعددی که با اهدای جوایز به پایان می رسید هستیم، مراسمی که اکنون آنها را تحت عنوان “جشنواره فیلم” می شناسیم.
با این وجود، جشنواره های متعدد و متنوعی که در گوشه و کنار این جهان پهناور، هر ساله برگزار می شوند تکراری تازه محسوب می شوند که مانند قبل نبوده و همه علاقه مندان همواره منتظر دوره های بعدی و بعدی هستند. جشنواره یک گردهمایی شاد و مفرح است که طی آن هنرمندان با زمینه های مشترک به هم می رسند تا ضمن آشنایی با یکدیگر، در نشاطی فرهنگی، خستگی کار را از تن به در کنند و شاهد آثار تازه ی یکدیگر باشند. به علاوه نتایج کار آنها در معرض قضاوت صاحب نظران و عموم قرار خواهد گرفت و رویارویی هنرمندان، آنها را از نظرات و جریانات هنری دیگر، آگاه می سازد. به عبارتی رویکردی که منجر به تصمیم گیری هنرمندان برای پرداختن به آثار بعدی می شود، معمولا در همین گردهمایی ها نطفه می بندد. برگزاری این محافل در ارتقای سطح انگیزه هنرمندان نیز اثر به سزایی دارد. از سوی دیگر، متولیان برگزاری جشنواره ها، از این طریق جریانی فرهنگی – هنری ایجاد می کنند، تا با جهت دهی مساعد و مناسب به حرکت های پراکنده هنری، موجب رشد و تعالی آثار هنری شوند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که مسئولان جشنواره ها معمولا مقاصد دیگری از جمله جذب توریست، کمک به اقتصاد فرهنگ از طریق بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم را هم مد نظر دارند.
اما جشنواره ها با توجه به نقطه نظر و هدف مسئولان برگزار کننده آنها، انواع مختلفی دارند. به طور کلی جشنواره ها را می توان به دو گونه رقابتی و غیررقابتی تفکیک کرد. در جشنواره های رقابتی، جوایزی به برندگان و آثار برتر تعلق می گیرد اما جشنواره های غیر رقابتی معمولا برای ارائه و نمایش آثار، برگزار می شود. البته در اغلب این جشنواره ها خریدارانی حضور دارند تا از ارزیابی همه جانبه صاحب نظران جشنواره، استفاده کرده و نیازهای خود را تأمین کنند. این دو نوع جشنواره را می توان به جشنواره های موضوعی، منطقه ای، بین المللی، سالیانه، دو سالانه و … تقسیم کرد. در ایران که سینما در آن غریبه نیست، پدیده ای متحیر العقول نیست که به تازگی وارد شده باشد بلکه سابقه حضورش در سینمای جهان دیرینه است و فاصله زمانی اش با پیدایش سینما چند سالی بیش نیست، سالانه جشنواره های ملی و بین المللی مهم و متعددی در این عرصه در ایران برگزار می شود. اما بی شک مهمترین رویداد سینمایی کشور، جشنواره بین المللی فیلم فجر است که سالانه بهمن ماه برگزار می شود. هدف جشنواره فیلم فجر عرضه و معرفی فیلم های با ارزش یکسال فعالیت حرفه ای و ترغیب و تشویق هنرمندان برگزیده است. این جشنواره در بخش های: سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و سینمای مستند قرار است آثار منتخب یکسال فعالیت سینمایی کشور را به نمایش گذارد تا توسط هیات داوران و مخاطبان مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. نخستین جشنواره فیلم فجر با این هدف که « امکانی باشد برای تبادل نظر و بحث و گفتگو پیرامون مسائل سینمایی که نمایشگر تلاش انسانها برای رسیدن به استقلال و آزادی است» از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۶۱ در هفت سینمای تهران برگزار شد. و حال به جشنواره ی سی و چهارم رسیده ایم، جشنواره ای که افراد متخصص زیادی سالانه در کنار هم جمع می شوند و در تلاش اند تا این جشنواره در زمان مقرر به نحو شایسته برگزار شود. و اهالی سینمای با شکوه ایران و علاقه مندان به این هنر و هنرمندان منتظرند تا هر ساله وقایع سینمایی دیگری رقم بخورد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب