به گزارش سینماسینما ،این جامعه شناس دریادداشت خود نوشته است: اصغر فرهادی کارگردانی هوشمند است؛ کارگردانی که تصمیم گرفته برای پیدا کردن بازیگر فیلم تازهاش از ابزار شبکههای اجتماعی استفاده کند و نوعی تعامل سازنده بر پایه خلاقیت و نوآوری بسازد. فرهادی با یک تصمیم خلاقانه خلاقیت مردم اجتماعش را محک زده و بهترین نوآوریها را برای اثر تازه هنریاش انتخاب کرده. از آنجایی که بخش گستردهای از ایدهپردازان خلاق جامعه در لایههای زیرین قرار دارند با این اقدام میتوان آنها را کشف کرد و از توانمندیهای آنها بهره گرفت. این اقدام فرهادی همان همگام و همراه شدن با جامعه است. قطعا کارگردان میدانسته از طریق این شبکهها میتواند استعدادهای خوبی را کشف کند و از آنها در فیلمش استفاده کند. همچنین میدانسته اگر از خلاقیت مردم استفاده کند، قطعا کاری در اندازههای سلیقه مردم انجام داده و جذابتر خواهد بود. تمام این دانستهها در نوع خودش هوشمندی این کارگردان را به تصویر میکشد. عرصه فرهنگ- هنر ایران نیازمند ایدههای نو و استفاده از نسلهای نو است و شبکههای اجتماعی ابزار خوبی برای پیداکردن این نوآوریها. از طرف دیگر و از آنجایی که فرصت جامعه امروز برای بروز و ظهور استعداد کم است افراد کمتر میتوانند در صحنه واقعی و روزمره استعداد و توانمندیهای خود را نشان دهند؛ عرصههای مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مخصوصا فرهنگ-هنر با محدودیت جلو میرود و سر راه آنها موانع زیادی قرار دارد. مثلا فیلمسازان برای ساخت یک فیلم و انجام یک کار فرهنگی، با انواع ممانعتها روبهرو هستند. برای همین خالق اثر مجبور است بخشی از تواناییاش را به اسم اثر هنری به تصویر بکشد و بخش دیگر را پنهان کند. رسانههای اجتماعی بر اساس جبران همین کاستیها شکل گرفتند؛ تولد رسانههای جمعی جدید فرصتی را در اختیار کاربران قرار داد که قابلیتها و تواناییهای خود را تمام و کمال بروز دهند. این شاخصه شبکهها اجتماعی کمبودهای فضای فرهنگ- هنر ما را تعدیل و جبران میکند. چنانکه میبینیم افراد در این فضای نامحدود اجازه دارند، هر آنچه میاندیشند را تبدیل به یک پست یا عکس کنند و در یک لحظه برای تعداد زیادی کاربر منتشر بازخوردهای مناسبی هم دریافت کنند. اصلا دریافت این اظهارنظرات است که به تعامل و سازندگی بیشتر اجتماع کمک میکند. این قابلیت شبکههای اجتماعی کاربران را هر روز مشتاقتر و تشنهتر میکند که برای انتقال خلاقیتهای خود از این ابزار استفاده کنند؛ قابلیتی که به افراد مختلف و تفکرات گوناگون فرصت میدهد از این ابزار برای انتقال ایدهها و سوژههای نو و ناب خود بهره بگیرند. حتی تعاملاتی که در شبکههای اجتماعی در جریان است بر پایه وجه خلاقانه این فضا استوار است. فضای فرهنگ- هنر تنوع و تغییرپذیری زیادی دارد، سلیقه مخاطبان این تنوعپذیری را روز به روز جهت میدهد. چنانکه سلیقه مردم برای استقبال از یک کالای فرهنگی هر روز بالا و پایین میشود، امروز یک اثر را میپسندند و مدتی بعد آن را کنار میگذارند و سراغ یک اثر تازه میروند. بنابراین هر هنرمندی برای اثرآفرینی بهتر و جذب مخاطب بیشتر، میتواند با دانستن این نکات اجتماعی، از شبکههای مجازی به نفع اثر تازه و خلاق خود به خوبی استفاده کند؛ اتفاقی که اصغر فرهادی با نگاه اجتماعی دقیق خود، به تازگی کلید زده و میتواند نشانهای باشد برای تمام هنرمندانی که میخواهند همراه جامعه باشند و فرصتهای تازه جهان تازه را از دست ندهند.
٭ جامعهشناس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- اصغر فرهادی به آلپ میرود
- «شهر زیبا»ی فرهادی به آمریکای شمالی رسید
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- رئیس آکادمی سینمای اسپانیا: فرهادی کارگردانی کاملا متفاوت، سنجیده، نوگرا و در عین حال کلاسیک است
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند