تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۹:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 94942
نیل سایمون نمایشنامه‌نویس تحسین‌شده آمریکایی در ۹۱ سالگی بر اثر عوارض بیماری دستگاه تنفسی در نیویورک شهر زادگاهش چشم از جهان فروبست.

به گزارش سینماسینما، نیل سایمون استاد نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌های کمدی از دنیا رفت. او در سال ۱۹۹۱ با نمایشنامه «گمشده در یانکرز» برنده جایزه پولیتزر شده بود.

سایمون نویسنده نامداری بود، تا جایی که رابرت ردفورد ستاره سینما که در یکی از آثار سایمون با عنوان «پابرهنه در پارک» بازی کرده است، نقل قول می‌کند: «برخی می‌گویند سایمون پس از شکسپیر موفق‌ترین نمایشنامه‌نویس بود.»

این نمایشنامه‌نویس از سال ۱۹۶۰ به این سو در عرصه نمایش و فیلم‌های سینمایی با آثاری کمدی چون «زوج ناجور» و «پابرهنه در پارک» به شهرت رسید.

در آن دوران برخی از بزرگترین هنرپیشه‌های وقت در نمایش‌ها و فیلم‌هایی که بر اساس آثار سایمون ساخته شده بود، بازی کردند که یکی از ماندگارترین آن‌ها همکاری والتر ماتائو و جک لمون در «زوج ناجور» بود.

نیل سایمون و جک لمون و والتر ماتائو

سایمون نویسنده پرکاری بود و در سال‌های فعالیت‌ حرفه‌ای به صورت میانگین در هر سال یک نمایشنامه‌ نوشت. همین پرکاری و آوازه بلند سایمون سبب شد که پس از مرگش بسیاری از بزرگان و چهره‌های سرشناس دنیای نمایش و سینما پیام‌هایی در ستایش او منتشر کنند.

او از معدود نویسندگانی بود که نامش فروش بالای یک نمایش در صحنه برادوی را تضمین می‌کرد. نیویورک‌تایمز در این باره می‌نویسد: «نام سایمون برای چندین دهه در برادوی مترادف با کمدی و فروش خوب بود.»

از دیگر افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه تونی برای بهترین نمایشنامه در سال ۱۹۶۵ برای «زوج ناجور» اشاره کرد.

برخی از کارهای سایمون مانند «عاقبت عشاق سینه‌چاک»، «پسران آفتاب»، «اتاقی در هتل پلازا» و «شایعات» به فارسی ترجمه شده است.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها