آیین افتتاح نمایشگاه مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی با مرور خاطرات ابراهیم حقیقی از طراحی پوستر دو فیلم مطرح سینمای ایران، برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مراسم رونمایی از پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی عصر روز ۳ خرداد در پردیس چارسو محل برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.
ابراهیم حقیقی، محمدمهدی عسگرپور، امیر اسفندیاری، ایرج تقیپور، مونا زندی حقیقی و میثم مزلقانی از مدیران جشنواره و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در آغاز این برنامه بیان کرد: این پوسترها مربوط به دهه ۶۰ ، ۷۰ سینمای ایران است؛ البته در میانشان تعدادی پوسترهای دیگر هم هست.
در ادامه، ابراهیم حقیقی طراح پیشکسوت پوسترهای سینمایی اظهار کرد: از این جهت که جشنواره جهانی فیلم فجر یک دوره دیگر برگزار میشود، خوشحالم و این اتفاق را تبریک میگویم.
او افزود: وقتی در سال ۶۲ بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، بسیاری از عزیزان تصمیم گرفتند که پوستر فیلمها، دارای شاخصههای بینالمللی باشند. آن زمان پخشکنندهها میگفتند این پوسترها به فروش نمیرود، اما طراحان ما نشان دادند که ما هم میتوانیم پوسترهای شاخصی داشته باشیم.
این هنرمند باسابقه افزود: برای مثال نمونههای شاخصی از این پوسترها در اینجا هست و من بهعنوان یکی از نمایندگان این طراحان دربارهشان صحبت میکنم. بسیاری از این پوسترها در جشنوارههایی که شرکت میکردند، برنده جایزه میشدند، به یاد دارم وقتی پوستر «هامون» را طراحی کردیم، چاپ نشد. شاید هیچکدام از شما یادتان نباشد اما «هامون» فیلمی است که پوستر ندارد. ازهمینرو، غالبا بعد از آن، از عکسهای فیلم با توضیح «هامون؛ فیلمی از داریوش مهرجویی» به جای پوستر آن استفاده شده است.
ایده کیارستمی برای طراحی پوستر «کلوزآپ»
در ادامه، حقیقی با اشاره به خاطرهای از طراحی پوستر فیلم سینمایی «کلوزآپ» مطرح کرد: من پوستر «کلوزآپ» را طراحی کردم، اما امضا نکردم؛ چون به آقای کیارستمی پیشنهاد دادم که امضای دونفره روی آن بگذاریم اما ایشان نپذیرفت و من هم روی پوستر امضا نگذاشتم. زمانیکه میخواستیم برای این فیلم پوستر طراحی کنیم، خمیردندان معروفی به نام همین فیلم در بازار بود که آقای کیارستمی پیشنهاد داد از فونت تبلیغات آن خمیردندان برای پوستر «کلوزآپ» استفاده کنیم؛ اما بهصورت درشتتر، که به نظرم پیشنهاد خلاقانهای بود. آقای کیارستمی بعد، چند فریم از فیلم را به من داد و آن را چاپ کردیم.
پیشینه نمایشگاه و ایدههایش
مونا زندیحقیقی کارگردان سینما در توضیح این مراسم بیان کرد: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ توسط ایرج تقیپور داده شد که به نظرم پیشنهادی درخشان بود. تعداد پوسترها زیاد بود، اما ما محدودیت داشتیم. برخی از این پوسترها کیفیت چاپ نداشتند، برخی پیدا نمیشدند؛ اما در نهایت با کمک دوست و همسایه توانستیم این مجموعه را جمعآوری کنیم. البته این نمایشگاه گزیدهای است از آنچه که در دهه ۶۰ و ۷۰ رخ داده و گزیده خوبی است. به نظرم آن دوران، دوران درخشانی در سینما و طراحی پوستر بوده است. بعد از آن، پیشنهاد اضافه کردن پوسترهای کوبایی هم توسط یکی از عزیزان مطرح شد.
میگفتند مگر ایران سینما دارد؟
سپس ایرج تقیپور از تهیهکنندگان پیشکسوت سینمای ایران بیان کرد: در دورهای، کسانی در کانون پرورش فکری کودکان بودند که کار فرهنگی برایشان مهم بود، زحمت میکشیدند و به تعبیری اینکاره بودند که مجموع این اتفاقات توانست همه را دور هم جمع کند.
وی افزود: وقتی هم که بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، این کار برایمان مهم بود. دوست داشتیم چهرهای که از ایران در مجامع بینالمللی ارائه میشود، چهره خوبی باشد. یادم است در همان زمان وقتی به جشنوارههای خارجی میرفتیم برخی میگفتند مگر ایران سینما دارد؟ اما طراحی این پوسترها حاصل کار، تعامل و همفکری افراد بزرگی بود که همه زحمت کشیدند. امیدوارم باز هم فضایی ایجاد شود که این کار ادامه داشته باشد، گرچه الان از آن رفتوآمدها دیگر خبری نیست.
تقیپور درباره اصطلاح «یکلیستی» که در طراحی پوستر اصلی این نمایشگاه درج شده است، عنوان کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰، اندازه پوستر «صد در هفتاد» واحد شمارش مواد تبلیغاتی بود، مثلا وقتی میگفتند به ما پوستر یکلیستی بده، یعنی از ما پوستر صد در هفتاد میخواستند، درواقع «یکلیستی» واحد شمارش پوستر و مواد تبلیغاتی در سینما بود که البته الان این عبارت منسوخ شده است.
حقیقی درباره نمایش پوسترهای سینمای کوبا در این نمایشگاه گفت: در آن زمان، در کشورهایی مانند کوبا که انقلاب رخ داد، طراحان تصمیم بر این گرفتند که پوستر فیلمهایی که از دیگر کشورها به آنجا میرود، به شیوه خود طراحی کنند. مثلا یکی از معروفترین کشورها، لهستان بود. آنها برای همه فیلمهایی که از کشورهای دیگر به آنجا میآمد، پوستر طراحی میکردند. در حال حاضر، آن پوسترها در جهان از گرانقیمتترین پوسترها هستند. درواقع طراحان گرافیک اروپای شرقی یادگار خوبی بهجا گذاشتند که حتی برای دانشگاههای گرافیک آموزنده بود. در انقلاب کوبا هم همین اتفاق رخ داد؛ فیلمهایی که از تمامی کشورها به کوبا میرفتند، مجدد برایشان پوستر طراحی میشد. بهطوریکه کوباییها در طراحی پوسترهای انقلابی مشهور شده بودند، حالا آن پوسترها قیمت گزافی دارند. امیدوارم درباره پوسترهای ایرانی هم همین اتفاق رخ بدهد تا تبدیل به گنجینهای شوند.
نمایشگاه «مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی» همزمان با برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در پردیس سینمایی چارسو میزبان علاقهمندان است.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





