آیین افتتاح نمایشگاه مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی با مرور خاطرات ابراهیم حقیقی از طراحی پوستر دو فیلم مطرح سینمای ایران، برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مراسم رونمایی از پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی عصر روز ۳ خرداد در پردیس چارسو محل برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.
ابراهیم حقیقی، محمدمهدی عسگرپور، امیر اسفندیاری، ایرج تقیپور، مونا زندی حقیقی و میثم مزلقانی از مدیران جشنواره و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در آغاز این برنامه بیان کرد: این پوسترها مربوط به دهه ۶۰ ، ۷۰ سینمای ایران است؛ البته در میانشان تعدادی پوسترهای دیگر هم هست.
در ادامه، ابراهیم حقیقی طراح پیشکسوت پوسترهای سینمایی اظهار کرد: از این جهت که جشنواره جهانی فیلم فجر یک دوره دیگر برگزار میشود، خوشحالم و این اتفاق را تبریک میگویم.
او افزود: وقتی در سال ۶۲ بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، بسیاری از عزیزان تصمیم گرفتند که پوستر فیلمها، دارای شاخصههای بینالمللی باشند. آن زمان پخشکنندهها میگفتند این پوسترها به فروش نمیرود، اما طراحان ما نشان دادند که ما هم میتوانیم پوسترهای شاخصی داشته باشیم.
این هنرمند باسابقه افزود: برای مثال نمونههای شاخصی از این پوسترها در اینجا هست و من بهعنوان یکی از نمایندگان این طراحان دربارهشان صحبت میکنم. بسیاری از این پوسترها در جشنوارههایی که شرکت میکردند، برنده جایزه میشدند، به یاد دارم وقتی پوستر «هامون» را طراحی کردیم، چاپ نشد. شاید هیچکدام از شما یادتان نباشد اما «هامون» فیلمی است که پوستر ندارد. ازهمینرو، غالبا بعد از آن، از عکسهای فیلم با توضیح «هامون؛ فیلمی از داریوش مهرجویی» به جای پوستر آن استفاده شده است.
ایده کیارستمی برای طراحی پوستر «کلوزآپ»
در ادامه، حقیقی با اشاره به خاطرهای از طراحی پوستر فیلم سینمایی «کلوزآپ» مطرح کرد: من پوستر «کلوزآپ» را طراحی کردم، اما امضا نکردم؛ چون به آقای کیارستمی پیشنهاد دادم که امضای دونفره روی آن بگذاریم اما ایشان نپذیرفت و من هم روی پوستر امضا نگذاشتم. زمانیکه میخواستیم برای این فیلم پوستر طراحی کنیم، خمیردندان معروفی به نام همین فیلم در بازار بود که آقای کیارستمی پیشنهاد داد از فونت تبلیغات آن خمیردندان برای پوستر «کلوزآپ» استفاده کنیم؛ اما بهصورت درشتتر، که به نظرم پیشنهاد خلاقانهای بود. آقای کیارستمی بعد، چند فریم از فیلم را به من داد و آن را چاپ کردیم.
پیشینه نمایشگاه و ایدههایش
مونا زندیحقیقی کارگردان سینما در توضیح این مراسم بیان کرد: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ توسط ایرج تقیپور داده شد که به نظرم پیشنهادی درخشان بود. تعداد پوسترها زیاد بود، اما ما محدودیت داشتیم. برخی از این پوسترها کیفیت چاپ نداشتند، برخی پیدا نمیشدند؛ اما در نهایت با کمک دوست و همسایه توانستیم این مجموعه را جمعآوری کنیم. البته این نمایشگاه گزیدهای است از آنچه که در دهه ۶۰ و ۷۰ رخ داده و گزیده خوبی است. به نظرم آن دوران، دوران درخشانی در سینما و طراحی پوستر بوده است. بعد از آن، پیشنهاد اضافه کردن پوسترهای کوبایی هم توسط یکی از عزیزان مطرح شد.
میگفتند مگر ایران سینما دارد؟
سپس ایرج تقیپور از تهیهکنندگان پیشکسوت سینمای ایران بیان کرد: در دورهای، کسانی در کانون پرورش فکری کودکان بودند که کار فرهنگی برایشان مهم بود، زحمت میکشیدند و به تعبیری اینکاره بودند که مجموع این اتفاقات توانست همه را دور هم جمع کند.
وی افزود: وقتی هم که بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، این کار برایمان مهم بود. دوست داشتیم چهرهای که از ایران در مجامع بینالمللی ارائه میشود، چهره خوبی باشد. یادم است در همان زمان وقتی به جشنوارههای خارجی میرفتیم برخی میگفتند مگر ایران سینما دارد؟ اما طراحی این پوسترها حاصل کار، تعامل و همفکری افراد بزرگی بود که همه زحمت کشیدند. امیدوارم باز هم فضایی ایجاد شود که این کار ادامه داشته باشد، گرچه الان از آن رفتوآمدها دیگر خبری نیست.
تقیپور درباره اصطلاح «یکلیستی» که در طراحی پوستر اصلی این نمایشگاه درج شده است، عنوان کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰، اندازه پوستر «صد در هفتاد» واحد شمارش مواد تبلیغاتی بود، مثلا وقتی میگفتند به ما پوستر یکلیستی بده، یعنی از ما پوستر صد در هفتاد میخواستند، درواقع «یکلیستی» واحد شمارش پوستر و مواد تبلیغاتی در سینما بود که البته الان این عبارت منسوخ شده است.
حقیقی درباره نمایش پوسترهای سینمای کوبا در این نمایشگاه گفت: در آن زمان، در کشورهایی مانند کوبا که انقلاب رخ داد، طراحان تصمیم بر این گرفتند که پوستر فیلمهایی که از دیگر کشورها به آنجا میرود، به شیوه خود طراحی کنند. مثلا یکی از معروفترین کشورها، لهستان بود. آنها برای همه فیلمهایی که از کشورهای دیگر به آنجا میآمد، پوستر طراحی میکردند. در حال حاضر، آن پوسترها در جهان از گرانقیمتترین پوسترها هستند. درواقع طراحان گرافیک اروپای شرقی یادگار خوبی بهجا گذاشتند که حتی برای دانشگاههای گرافیک آموزنده بود. در انقلاب کوبا هم همین اتفاق رخ داد؛ فیلمهایی که از تمامی کشورها به کوبا میرفتند، مجدد برایشان پوستر طراحی میشد. بهطوریکه کوباییها در طراحی پوسترهای انقلابی مشهور شده بودند، حالا آن پوسترها قیمت گزافی دارند. امیدوارم درباره پوسترهای ایرانی هم همین اتفاق رخ بدهد تا تبدیل به گنجینهای شوند.
نمایشگاه «مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی» همزمان با برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در پردیس سینمایی چارسو میزبان علاقهمندان است.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- رییس هیأت مدیره خانه سینما: دنبال پیگیری آرام و منطقی ماجرای سینماگران هستیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد