تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۱۹:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89377

 سید رضا صائمی در ایران نوشت :

بازی روزگار عجیب است! آنکه روزی به عنوان نماد و مظهر بازیگری در سینمای ایران به شهرت و محبوبیت رسیده بود، بعد از چهل سال خانه نشینی دستخوش بازی روزگار و بی مهری آن شد و در این آخر عمری اگرچه مثل نقش هایش با عزت رفت و بدرقه شد، اما با دلی شکسته و غروری زخم خورده دار فانی را وداع گفت. ناصر ملک مطیعی که در ماه های آخر عمرش بار دیگر نامش بر سر زبان ها افتاده بود و رسانه ملی که در یکی از پر بیننده ترین برنامه هایش او را به عنوان میهمان برنامه دعوت کرده بود، در یک اقدام غیر حرفه ای و چه بسا غیراخلاقی، از پخش این برنامه منصرف شد و بدیهی بود که این اقدام با واکنش منفی بسیاری از اهالی و علاقه مندان سینما همراه شود. بهزاد فراهانی، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، در واکنش به این اتفاق گفت: «ناصر ملک مطیعی پدر سینمای ایران است و اگر ما این نامهربانی را در حق این مرد می کنیم مشکل از ماست، باید حرمت این مرد را داشته باشیم. آنچه که ناصر ملک مطیعی در شناسنامه اش دارد، هم شریف است، هم بالنده… اینکه تحت چه شرایطی و اعمال سیاست هایی، جلوی این شخصیت را گرفتیم و اگر نگذاشتیم سال هایی از زندگی اش را خوشبخت زندگی کند این مشکل ماست.» پسر ملک مطیعی نیز درباره این اتفاق طی مصاحبه ای گفته بود: «قرار بود که مصاحبه پدرم در برنامه (من و شما) و دیگر گفت و گویش در برنامه (دورهمی) از تلویزیون پخش شود، هر دو در یک روز البته، که هیچ کدام پخش نشد، دلیلش را نمی دانم. عده ای گفتند که دلیلش، رقابت بین سازندگان این دو برنامه بوده، هرکدام خواسته اند نخستین برنامه ای باشند که ناصر ملک مطیعی را به مخاطبان نشان می دهند، عده ای گفتند؛ حضور ملک مطیعی باعث پخش نشدن و متوقف شدن این دو برنامه شده، شایعات مختلفی هست و دلایل متعدد، دنبال دلیلش نیستم، دنبال آرزویم هستم، می خواهم به آرزویم برسم، من منتظرم، هنوز هم پای تلویزیون نشسته ام، خسته ام اما نمی خوابم، در انتظار دیدن پدرم هستم. مسئولان محترم صداوسیما! با احترام، از شما می خواهم تصویر و مصاحبه پدرم ناصر ملک مطیعی را پخش کنید!به غیر از من، طرفداران و دوستداران پیر و جوان پدرم هم، مثل من منتظرند.» پرویز پرستویی نیز در مراسم خاکسپاری ملک مطیعی با انتقاد تند نسبت به صدا و سیما و برنامه دورهمی نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت:«در ساعات گذشته صداوسیما به خاطر آورد که از ناصر خان بگوید؛ درست بعد از مرگ وی. صداوسیما برای همه است و از پول بیت المال تامین می شود پس باید منصفانه تر رفتار کند. چرا بعد از ۴۰ سال از ملک مطیعی خواستید به تلویزیون بیاید و با او اینگونه رفتار کردید؟» وی در ادامه نوک پیکان نقد خود را به سوی مهران مدیری گرفت و گفت: «آقای مهران مدیری عزیز شما مگر نمی دانستید ناصر عاشق مردم بود چرا از این قسمت از برنامه دفاع نکردید. ۴۰ سال نام این هنرمند را نیاوردیم، مگر دزدی و اختلاس کرده بود.»
هنوز چهلم این بازیگر سینما فرا نرسیده که بار دیگر نام ملک مطیعی و خبری درباره او منتشر شد که واکنش های گسترده ای در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی داشت. خبری که در ذات خود خوشحال کننده بود اما به دلیل همان اقدام صداوسیما به تلخی مضاعفی بدل شد. ماجرا از اینجا شروع شد که مدیر یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان مدعی شده قصد دارد برنامه «دورهمی» با حضور ناصر ملک مطیعی را پخش کند.
مدیر این شبکه لس آنجلسی با اعلام این خبر عجیب در اینستاگرام خود نوشت:«برای نخستین بار همین امشب (جمعه) ساعت ۲۲ (بوقت تهران) در این شبکه. مصاحبه ای که هرگز پخش نشد. گفت و گوی مهران مدیری با ابر مرد سینمای ایران زنده یاد ناصر ملک مطیعی در برنامه دورهمی. برنامه دورهمی با زنده یاد ناصر ملک مطیعی که هرگز اجازه پخش نگرفت همین امشب برای نخستین بار به صورت کامل و اختصاصی به نمایش گذاشته می شود. (شما هم به دوستان و آشنایانتان بگویید و اطلاع رسانی کنید)». بخش تعجب آور این خبر آنجاست که مشخص نیست شبکه ماهواره ای مذکور از کجا به این قسمت برنامه که هرگز پخش نشده دست یافته است. ظاهراً از روی فیلمی که پخش شد اینگونه برمی آید که یکی از حاضرین و شرکت کنندگان در این برنامه با دوربین تلفن همراه خود این برنامه را ضبط کرده است. این در حالی است که ورود تلفن همراه به داخل استودیو برنامه دورهمی ممنوع بوده و حراست سازمان مانع از این امر می شود! با این حال برنامه از شبکه ماهواره ای تپش به روی آنتن رفت که اگرچه کیفیت صدا و تصویر خوبی هم نداشت اما مخاطب زیادی داشت و در سطح وسیعی دیده شد! واکنش هایی که کاربران فضای مجازی بویژه در اینستاگرام داشتند نشان می دهد تعداد زیادی از مردم این برنامه را تماشا کرده اند و بدون شک حذف این برنامه از صدا و سیما و عدم پخش آن از شبکه نسیم، تعداد بیشتری از مردم را کنجکاو و مشتاق کرد تا به تماشای برنامه ای بنشینند که در داخل تولید شده اما یک شبکه ماهواره ای از آن سود برده و بر تعداد مخاطبان خود افزوده است. اعتباری که می توانست به اسم رسانه ملی ثبت شود!
بسیاری از چهره های سینمایی و روزنامه نگاران و منتقدان در پست های اینستاگرامی به شکل کوتاهی به این اقدام واکنش نشان داده و از این اقدام احساس تاسف کردند. تاسف از اینکه سخنان ناصر ملک مطیعی چیزی نداشت که قابل پخش نباشد و این تنها یک فرصت سوزی بود که رسانه ملی به دست خودش برای خودش رقم زد. پوریا ذوالفقاری منتقد و نویسنده سینمایی از جمله افرادی بود که در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «قسمت سانسور شده دورهمی با حضور ناصر ملک مطیعی را امشب دیدم. پیرمرد ابتدا با جدیت و طمانینه به پرسش ها پاسخ می دهد. درباره بازی نکردنش با احتیاط بر تصمیم شخصی تاکید می کند، در توضیح چرایی مهاجرت نکردن خود از آنها که رفته اند و آن طرف «اشتباهاتی» کرده اند می گوید و تصریح می کند که اگر هم برگردند اتفاقی برایشان نمی افتد چون «همه اشتباه می کنند.» هیچ نقدی را متوجه متولیان نمی کند. هرچه گفت و گو پیش تر می رود، از تشویق ها و ستایش ها انرژی بیشتری می گیرد. کم کم لطیفه می گوید. با مدیری شوخی می کند، با وجود دشواری حرکتش برای برداشتن حتی لیوانی آب، می خندد، می خنداند و در پاسخ به سوال بهترین روز زندگی اش، می گوید همین امروز. دیگر چه باید می کرد و چه باید می گفت که داغ تماشای این گفت و گو را بر دلش نگذارند؟ شرم ندارد پیرمردی با این اعتبار را در این سن به استودیویی کشاندن، با او به گفت و گو نشستن، امید را در دلش زنده کردن و بعد… مهر و امید و انرژی را از او پس گرفتن؟ تصمیم گیران خجالت نکشیدند از عدم پخش مصاحبه ای که آخرین سخن مصاحبه شونده اش درخواست در نظر گرفتن مسیری هموارتر و تجهیزاتی مثل آسانسور برای رفت و آمد پیرها به استودیوی برنامه است؟ واقعاً «چند دریا اشک باید… چه مایه نفرت لازم است…». کیوان کثیریان منتقد سینما نیز در واکنشی نسبت به این اتفاق نوشته:«مدیر شبکه ماهواره ای تپش مدعی شده که برنامه پخش نشده دورهمی با ناصر ملک مطیعی را پخش خواهد کرد. اگر چنین باشد رسماً باید در رسانه ملی را تخته کرد، رسماً. بی تدبیری در سیما به کمال رسیده و کاملاً عیان است. این بی شک لکه سیاه دیگری است در کارنامه کبود مدیرانش»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها