به گزارش سینماسینما، در این نشست که با عنوان «۸۰ سال لوریس چکناوریان» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، نسیم شجاعی با بیان این مطلب که ادای دین به بزرگان هر رشته که هم در ایران و هم در عرصه بینالملل شناخته شده هستند به گردن همه ماست، گفت: «برگزاری این مراسم با همکاری گروه تهران مدرن، موسسه نوای چنگ فرزانه و شرکت هاکوپیان محقق شد. طی این برنامه دو کنسرت در روزهای ۱۴ و ۱۵ دی ماه از آثار لوریس چکناواریان روی صحنه تالار وحدت میرود و قطعاتی در این کنسرتها اجرا خواهند شد که بیشتر در عرصه بینالملل شناخته شده و در ایران کمتر اجرا شدهاند. بسیاری از این قطعات مربوط به دوران جوانی استاد چکناوریان و زمانی است که در وین تحصیل میکردند.»
او ویژگی مشترک این آثار را خلاقیت و تمرکز بر سازهای کوبهای و پرکاشن دانست و اظهار کرد: «زمانی که استاد چکناواریان چنین قطعاتی را مینوشتند هیچ آهنگساز ایرانی دیگری این کار را پیش از ایشان انجام نداده بود. توجه به پیشینه فرهنگی، ریتمهای ایرانی و فولکلور ارمنی در رپرتوارهای نوشته شده توسط استاد چکناواریان از دیگر ویژگیهای شاخص کارهای او است.»
در ادامه محمد شلهچی که در سالهای اخیر آثاری از چکناواریان را در کشورهای مختلف از جمله سوییس روی صحنه برده، درباره ریکوییم «یادبود قربانیان سال ۱۹۱۵» که قرار است در کنسرتهای این مجموعه برنامه اجرا شود، گفت: «ریکوییم «یادبود قربانیان سال ۱۹۱۵» تا به حال در ایران اجرا نشده و با اینکه مربوط به سالها پیش است کار بسیار مدرنی برای زمان خودش به حساب میآید.»
این موزیسین درباره جمعآوری سازهای پرکاشنی که برای اجرای این قطعات لازم بوده گفت: «جمع آوری سازها و رساندنشان به ایران بسیار مشکل بوده و این موضوع (تعداد سازهای پرکاشن) حتی در بیرون از ایران هم به نوعی غیر قابل درک بود برای کسانی که می دیدند استاد چکناواریان این قطعات را برای چه حجمی از سازهای پرکاشن در آن سالها نوشته است و آنها را سخت متعجب میکرد.»
نمایش مستند «زیارت گیومری» درباره زلزله ارمنستان
شله چی در ادامه به اجرای قطعات «باله دنس فانتاستیک»، «اپرای پردیس و پریسا» و همچنین نمایش فیلم و موسیقی در مجموعه برنامههای این بزرگداشت اشاره و عنوان کرد: «فیلم «زیارت گیومری» درباره زلزلهای در ارمنستان است که کشتههای زیادی داد و استاد چکناواریان در آن سال ضمن برگزاری یک کنسرت خیریه در آمریکا برای کمک به زلزلهزدگان به ایروان و از آنجا با پای پیاده به گیومری رفت و در مسیرش پولی را برای کمک به مردم جمع آوری کرد. کمکی که به رقم بسیار بالایی در آن زمان رسید و جالبتر اینکه صرف بازسازی فرهنگی در گیومری شد. این مستند در آن سالها تنها در تلویزیون ارمنستان روی آنتن رفت و حالا قرار است در حاشیه این مراسم در خانه هنرمندان به نمایش در بیاید.»
این موزیسین لوریس چکناوریان را دارای یک شخصیت برجسته از لحاظ فرهنگی و از آخرین رمانتیکهای ایرانی دانست که بسیار بیشتر از جوانان این دوره هم توانسته این ویژگی را در خودش حفظ کند.
در ادامه این نشست نسیم شجاعی نماینده موسسه فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه به فعالیتهای فرهنگی این موسسه اشاره کرد و گفت: «موسسه فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه همیشه بر آموزش موسیقی خصوصا از سن پایین تاکید داشته و بر همین مبنا در بخشی از این بزرگداشت کارگاه پرکاشن را با همکاری دانشگاه تهران در همین دانشگاه برگزار میکند تا دریچه های تازهای به روی دانشجویان در زمینه آشنایی و آموزش این ساز گشوده شود. رسیتال دانشجویی نیز سه شنبه ساعت سه در تالار شهید آوینی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار میشود.»
او با تقدیر از حامی مالی گفت: «متاسفانه برای برگزاری این مراسم با مشکل حامی روبهرو بودیم اما حمایت مالی شرکت هاکوپیان اجازه برگزاری چنین برنامهای را به ما داد.»
نهادهای دولتی و خصوصی نیز باید در برگزاری بزرگداشتها مشارکت کنند
در ادامه مجید بهادری نماینده شرکت هاکوپیان با اظهار امیدواری از اینکه روزهای خیلی شلوغی را در ده روز آینده و طی مراسم بزرگداشت استاد چکناواریان شاهد خواهیم بود گفت: «مفاخر ما از تقدیر شدن و برگزاری مراسم مستغنی هستند، اما جامعه و مردم که خود ما هم جزیی از آنها هستیم نیاز به شناخت و یادآوری این نامها داریم. مشاهیر و سرمایههای انسانی همیشه در فرهنگ ما جاری بوده است اما گاهی به دلایل مختلف از آن غفلت شده و یا مهجور مانده است.»
بهادری با اشاره به این مطلب که شرکت هاکوپیان همیشه از هر فرصت و بهانهای برای مشارکت در چنین برنامههای فرهنگی استفاده میکند عنوان داشت: «به نظر ما بار برگزاری چنین برنامه هایی تنها نباید بر دوش فرهنگیان باشد و مراکز و نهادهای دولتی و خصوصی باید با مشارکت فعالشان قدردان هنر و هنرمند باشند.»
او با اشاره به فعالیت ۵۰ ساله شرکت هاکوپیان، آن را به نوعی تجمیع فرهنگ، هنر و صنعت دانست و گفت: «آثار فاخر لوریس چکناواریان به ریشههای غنی فرهنگ ما متصل میشود و ما بر این باور هستیم که در جامعهای سالم و فرهیختهتر شرایط برای فعالیت و ارتقای کسب و کار هم بیشتر و بهتر میشود.»
بهادری با اشاره به حمایتی که شرکت هاکوپیان در سالهای پیش از ارکستر سمفونیک تهران داشته گفت: «در تمام این مدت و با وجود تمام تلاطمها سعی کردهایم پیوندمان با بخش فرهنگی قطع نشود و امروز افتخار بودن در کنار هنرمند فاخر استاد چکناواریان را هم در کارنامه کاری خودمان داریم و قدردان زحمات استاد چکناواریان در رشد و ارتقای فرهنگ کشورمان در حوزه داخلی و بینالمللی هستیم.»
حضور نوازندگان خارجی در گروه موسیقی تهران مدرن
در ادامه شله چی نماینده گروه تهران مدرن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور نوازندگان خارجی برای اجرای قطعات گفت: «گروه موسیقی ما از فردا در سوییس تمرینهایشان را شروع میکنند و شب قبل از کنسرت وارد ایران میشوند. تنها نوازنده ایرانی این گروه یاسمن کیمیاوی است و دیگر نوازندگان اهل کشورهای ژاپن، سوییس و ایتالیا هستند.»
او با اظهار امیدواری از اینکه همه سازها به روز اجرا برسند گفت: «ما بسیاری از سازهای پرکاشن را در ایران نداریم و به همین دلیل کار از نظر فضای فیزیکی و سازی سخت است، اما این امید را داریم که با این برنامهها پیش زمینه تربیت نوازندههای خوب در ایران فراهم شود تا در سالهای آینده وضعیت به نوعی باشد که این برنامهها را تماما با موزیسینهای ایرانی اجرا کنیم.»
نماینده گروه تهران مدرن درباره نحوه همکاری استاد چکناواریان با اجراکنندگان این برنامه توضیح داد: «ایشان اعتماد خیلی بزرگی به ما کردند و از آنجایی که من قبلا قطعات ایشان را در سوییس اجرا کرده بودم کاملا با ما همراه بودند، اما دخالتی در چگونگی اجرای برنامهها نداشتند و کاملا به دور از برنامهریزیها بودند.»
او اجرای چنین برنامهای را به نوعی خاص برای اهالی موسیقی و دانشجویان دانست و اظهار داشت: «برای ما خیلی راحتتر بود که به شیوه کلیشه و مرسوم مراسم بزرگداشت برگزار شود اما این اتفاق تکراری خوشایند ما نبود و میخواستیم برنامهای را در این روزها داشته باشیم که نسل دانشجو و جوان به شکل عملی در آن شرکت داشته باشند و با مفهوم نوازندگی پرکاشن آشنا شده و آموزش داده شوند.»