سینماسینما، نژلا پیکانیان:
نام گذاری روز ملی سینما در تقویم ایران از سالها قبل با حاشیههایی همراه بوده است، مسائلی که حتی باعث حذف این روز از تقویمها در زمان مدیریت جواد شمقدری دبیر سازمان سینمایی شد.
شاید به سینما در ابتدای پیدایشش به عنوان یک پدیده صنعتی نگاه میشد اما به مرور زمان وجه هنری آن بیشتر به چشم آمد و در طول سالهایی که از حیات آن میگذرد نیز این مسئله بیش از پیش پررنگ تر شد.
نامگذاری ۲۱ شهریور ماه در تقویم به عنوان روز ملی سینما اما اتفاق مهمی بود که به زعم بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان باعث میشود تا این هنر به فراموشی سپرده نشود.
این اتفاق اما با حاشیههای زیادی همراه بود و برای اولین بار در سال ۷۶ بود که طرح نامگذاری یک روز در تقدیم به عنوان روز ملی سینما مطرح شد. آن سال اولین دوره جشن خانه سینما در تیر ماه برگزار شد، همان موقع ابوالحسن داوودی اعلام کرده بود که بحث نامگذاری روز سینما در تقویم در جلسات خانه سینما مطرح و مقرر شده که یک روز از سال با عنوان روز ملی سینما نامگذاری شود. در ادامه به مناسبت ۲۱ شهریور ماه که حالا دیگر به نام سینما در تقویم ثبت شده مروری داشتمی بر اتفاقات و حاشیههایی که نامگذاری این روز با خود به همراه داشت.
روز ملی سینما چه زمانی وارد تقویم شد؟
پس از کش و قوسهای فراوان اما در سال ۱۳۷۹ بود که روز ملی سینما به طور رسمی در تقویم ثبت شد. آن سال چهارمین جشن سینمای ایران برگزار شد و از آنجایی که صدمین سال ورود سینما به ایران نیز جشن گرفته میشد ۲۱ شهریور ماه روز ملی سینما نام گرفت و از آن سال جشن خانه سینما نیز در این روز برگزار میشد.
خط خوردن روز ملی سینما از تقویم
ثبت روز ملی سینما در تقویم به طور مستمر ۱۲ سال طول کشید و در اقدامی عجیب از سال ۹۱ این روز در تقویمهایی که منتشر شد حذف شد. آن سال از لابهلای اخبار شنیده می شد با توجه به اختلافاتی که بین خانه سینما و سازمان سینمایی وجود داشت که در نهایتا منجر به تعطیلی موقت خانه سینما شد این روز از بخش اصلی تقویم حذف و به بخش ضمایم منتقل شد البته تصمیم گیرنده اصلی در حذف این نام از تقویم شورای فرهنگ عمومی بوده است.
این اتفاق واکنش تعداد زیادی از هنرمندان را در پی داشت که جمیعا معتقد بودند این اقدام منصفانه نبوده است.
بسیاری از اهالی سینما این اتفاق را از چشم جواد شمقدری، رئیس وقت سازمان سینمایی میدیدند و پیکان انتقادهایشان را به سمت او نشانه میرفتند با این حال اما شمقدری در مصاحبهای با بیان اینکه پیگیر این مسئله هستیم، اعلام کرد: «روز ملی سینما در تقویم اگر فرایند قانونی درج را طی کرده باشد، کسی نمیتواند آن را حذف کند، اما احتمال میدهم مراحل ثبت آن کامل طی نشده باشد.» همین اظهار نظر او نیز کافی بود تا سیل دیگری از انتقادها به او که خیلیها از نحوه عملکردش در سازمان سینمایی ناراضی بودند روانه شود.

ماجرا به همین جا ختم نشد و همان زمان منصور واعظی دبیر وقت شورای فرهنگ عمومی درباره این انتقال در گفتوگویی گفته بود: «این روز از تقویم حذف نشده بلکه از صفحات اصلی تقویم به ضمایم انتقال یافته و ثانیا امسال دومین سالی است که این امر اجرایی میشود. اولین بار در مردادماه ۸۹ در جلسهای که درباره حذف برخی مناسبتها از تقویم صورت گرفته بود در این باره شور کردیم و در نهایت مقرر شد که برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل کنیم. در این راستا روز سینما را هم به بخش ضمایم منتقل کردیم.»
او همچنین گفته بود: «به هر حال تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود و برای همین باید برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل می کردیم. روز سینما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمایم منتقل شد.»
بازگشت دوباره به تقویم
با وجود واکنشهای متعددی که حذف نام روز سینما از تقویم های رسمی داشت اما این اتفاق تا سال ۹۳ ادامه پیدا کرد تا اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ دولت یازدهم در اولین مراسم جشن ملی سینما که بعد از بازگشایی خانه سینما در دولت رییس جمهور روحانی برگزار شده بود از بازگشت مجدد روز سینما به تقویم خبر داد و در نهایت یکشنبه ۴ آبان ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سینما رسما به تقویم کشور بازگشت.
با همه این حاشیهها اما جای خرسندی است که ۲۱ شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما در تقویم ایران وجود دارد و در این روز همه اهالی سینما حتی اگر به دلایلی جشن خانه سینما نیز در این روز برگزار نشود همدلی خودشان را در این عرصه به اثبات میرسانند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





