علی اصغر معصومی نقاشی با پنج دهه حضور و تاثیرگذاری در عرصه هنر معاصر است. فردا چهارم بهمن ماه سالمرگ اوست.
به گزارش سینماسینما، علی اصغر معصومی نقاشی است با پنج دهه حضور و تاثیرگذاری در عرصه هنر معاصر که از نسل نقاشهای نوگرای ایرانی است و وامدار جنبشی که برای به وجود آوردن هنری ملی ایران در دهه چهل پا گرفته بود.
او در سال ۱۳۱۲ در شهر کنگاور استان کرمانشاه به دنیا آمد. معصومی در نوجوانی به تهران سفر کرد و در سال ۱۳۳۴ از هنرستان نقاشی کمالالملک فارغالتحصیل شد، در حالی که چهارسال نزد استادانی چون حسین شیخ،محمود اولیا و رفیع حالتی به تحصیل پرداخت، اما آنجا دریافت که نقاشی از طبیعت و طبیعیسازی چنانکه شیوه رایج نقاشان پیرو کمالالملک بود،چندان او را به خود جذب نمیکند. وی سپس در هنرستان هنرهای تزئینی ایران ادامه تحصیل داد.
علی اصغر معصومی اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری «هنر جدید»به سال ۱۳۴۳ برپا کرد. حضور در حیطه فعالیتهای مربوط به گرافیک، او رابه جمع زیادی از حاضران و فعالان عرصه گرافیک آشنا کرد. این آشناییها بعد از مدتی به همکاری نزدیکیتری منجر شد.
معصومی در سال ۱۳۴۶ در یک کار گروهی بزرگ با دیگر هنرمندان صاحبنام برای انتشار کتاب شاهنامه فردوسی بهعنوان تصویرساز مشارکت کرد.فعالیت در عرصه کارهای گرافیک باعث شد تا دومین نمایش انفرادی آثار وی، دوازده سال بعد، ابتدا در گالری سیحون و سپس در نگارخانه تهران اتفاق بیفتد.
او که تحت تاثیر استادانی چون سیمین دانشور، جلال آل احمد، پرویزمرزبان، شکوه ریاضی و دکتر کیهانی بود که در آن زمان در هنرستان دروس تئوریک را تدریس میکردند، به این نتیجه رسیده بود که نگارگری به سیاق گذشته مناسب نیست و باید راهی تازه جست، به این باور رسید که چاره کارتلفیق آموزههایش در هنرستان هنرهای تزیینی با دستاوردهای تجسمی هنرغرب است.
او در ادامه کارش به گرافیک نیز پرداخت و علاوه بر همکاری در تصویرسازی کتابهای درسی و همکاری با انتشارات فرانکلین، از جمله ۲۵۰ طرح سیاه وسفید برای شاهنامهای کشید که با تصحیح دکتر محمد جعفر محجوب،خوشنویسی جواد شریفی، صفحهآرایی محمد احصایی و تصویرسازی رنگی محمد بهرامی در سال ۱۳۵۰ منتشر شد.
علی اصغر معصومی آثارش را به پنج دوره تقسیم کرده است: دوره بازنمودکیفیات شاعرانه طبیعت، دوره صفویه، دوره قاجاریه، دوره مرغ و گل، و دوره ترکیبی.
معصومی یکی پیشگامان هنر معاصر ایران بود که با وجود رها نکردن رشته سنت، مثل تنی چند از نقاشان همنسل خود و شاید خیلی زودتر، بعداز انقلاب، ابتدا در سال ۱۳۶۲ به اسپانیا رفت و سپس همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرد. به این ترتیب او بیش از سی سال بیرون از زادگاهش زندگی کرد، اما شگفت اینکه رشته سنت نه تنها گسسته نشد، بلکه به تأییدبسیاری از کارشناسها به نوعی تداوم هنر فاخر نگارگری منجر شد. این نقاش نوگرای ایرانی در سن ۸۲ سالگی، ۴ بهمن ۹۴ در مونترال در یک بیمارستان بر اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درخواست هنرمندان از دولتهای ایران و عراق/ طاق کسری را نجات دهید
- آیا هنرمند نباید سیاسی باشد؟
- پیکر آخرین بازمانده خیمه شب بازی قاجاری فردا تشییع میشود
- حکایت رفتارهای عجیب در مراسم تدفین هنرمندان/ «فرهنگسازی کنیم»
- از بازداشت رئیس تئاترشهر تا فعالیت جدید نوید محمدزاده/ سال پر فراز و نشیب تئاتر
- بابک هوشمندی کارگردان و بازیگر تئاتر، درگذشت
- مراسم تشییع پیکر سعید کنگرانی در بهشت زهرا/گزارش تصویری
- جزییاتی تازه از اکران فیلمهای خارجی در ایران
- مراسم ترحیم صدرالدین شجره با حضور هنرمندان برگزار شد
- صدرالدین شجره گوینده پیشکسوت درگذشت
- مجید قناد در بیمارستان بستری شد
- نوشته وزیر فرهنگ و ارشاد برای دیدار رهبر انقلاب و رییس جمهور با هنرمندان
- درد دل هنرمندان با رییس جمهور/ ابلاغ درخواست بازگشت بهروز وثوقی به روحانی
- سخنان وزیر فرهنگوارشاد درباره تحریم مراسم افطار رییسجمهور از سوی برخی هنرمندان
- نامه بیش از ۱۰۰ سینماگر به رییسجمهور برای رفع محدودیت از برخی هنرمندان/ از فرحبخش تا پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





