ارد عطارپور در پی اعلام مقررات جشنوارهی فیلم فجر و تغییرات در بخش مستند این رویداد اظهاراتی را مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، این مستندساز در گفتوگویی گفت: راهیابی تنها دو فیلم مستند به بخش «سودای سیمرغ» چندان کار موجهی نبوده و سیر طبیعی ندارد و امکان دارد تا در سالهای آینده این بخش به طور کل حذف شود، چرا که این روند که لزوما باید تعداد مشخصی از مستندها به نمایش درآید، شکل دستوری و حمایتی دارد. به عقیده من اگر این دو مستند به صورت طبیعی وارد جشنواره شوند، بهتر خواهد بود.
او تاکید کرد: فکر نمیکنم پخش دو فیلم مستند در جشنوارهی فجر آن هم به صورتی که تقاضا داشته باشد دردی را از سینمای مستند درمان کند، زیرا هیچ امتیازی برای یک سینمای مستند که به شکل مصنوعی و به صورت دستوری نمایش داده شود نیست و نباید سهمیهای برای پخش فیلمهای مستند قائل شوند.
عطارپور با اشاره به فراخوان این دوره از جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: در فراخوان این دوره از جشنواره آوردهاند که اگر استثنائا این دو فیلم در جشنواره حقیقت هم شرکت کرده داشته باشند، اشکالی ندارد و میتواند به جشنواره راه پیدا کند که این جمله به این معنی است که قاعده این بخش از جشنواره تخریب میشود و برای این بخش استثنائاتی قائل شدهاند که من این استثناها را نمیپسندم.
این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه “از نظر تخصیص منابع و نقدینگی به اندازه کافی از سینمای مستند حمایت نمیشود” اظهار کرد: سینمای مستند از صداو سیما و سازمانهای دیگر بودجه چندانی برای حمایت دریافت نمیکند بنابراین امیدوارم بخش سینمای مستند به جشنوارهی فیلم فجر بازگردد.
او تصریح کرد: حمایتهای دولتی در سینمای مستند بسیار اندک است و هیچگاه به صورت جدی به سینمای مستند نگاه نمیشود و همواره تحت نفوذ سینمای داستانی قرار داشته و هیچگاه به طور مستقل به آن نگاه نشده است.
عطارپور با بیان اینکه بخش مستند در جشنواره فیلم فجر یک نیاز است، گفت: آسیبها و نقاط درد و رنج جامعه و حتی نقاط مثبت جامعه که قابل افتخار است در این بخش به نمایش درمیآید بنابراین این بخش میتواند یک آیینهگردانی در جامعه باشد که بخشی از واقعیت و روایتهایی را به طور مستقیمتری به ما نشان دهد.
وی با بیان اینکه در جشنواره فجر بخش فیلم کوتاه حضور دارد، بیان کرد: عدهای بر این باورند که برای سینمای مستند، جشنواره حقیقت در نظر گرفته شده است بنابراین دیگر لزومی به حضور بخش مستند در جشنواره فجر وجود ندارد، در صورتی که برای فیلم کوتاه هم جشنوارهای به صورت جداگانه برگزار میشود اما آنها چگونه توانستند در جشنواره فجر حضور داشته باشند!
او در بخشی از سخنان خود به جشنواره حقیقت که در سه بخش برگزار میشد اشاره کرد و اظهار کرد: امسال این جشنواره در دو بخش قرار است برگزار شود؛ بخش کوتاه مدت و بخش بلندمدت به صورتی که فیلمهایی با مدت زمان کمتر از ۴۵ دقیقه و فیلمهایی با مدت زمان بیشتر از ۴۵ دقیقه در جشنواره حضور دارند که این تصمیم منطقی نیست و به دلیل یک تقسیمبندی اشتباه و نامناسب مستندهای میان مدت از دایره رقابت خارج میشوند.
این مستندساز با اشاره به اینکه این تصمیم باعث محدودتر شدن سینمای مستند میشود، بیان کرد: بیاعتناییهایی که به سینمای مستند میشود از دلایل اصلی است که باعث شده تا حذف شدن بخش مستند در جشنوارههای متعدد تکرار شود.
وی با اشاره به سینمای هنر و تجربه که به بخش مستند توجه کرده است، گفت: در سال گذشته فیلم «بزم رزم» در جشنواره فجر شرکت داشت، فیلمی که به صورت جذاب بخشی از تاریخ موسیقی دوران جنگ ایران را به تصویر میکشد. در واقع ما میتوانیم با اکرانهای محدود برای این سینما فرهنگسازی کنیم اما زمانی که هیچ یک از ارگانها حمایتی از این سینما نداشته باشند اگر پسرفت نداشته باشیم در همین وضعیت قرار داریم.
عطارپور با اشاره به نقش تلویزیون در سینمای مستند در پایان بیان کرد: در همه شبکههای تلویزیونی بخش مستند فراموش شده، اگرچه که شبکه اختصاصی برای آن در نظر گرفتهاند که سالها قبل به نام شبکه چهار، مستندها در آن شبکه پخش میشد اما با این وجود در سراسر دنیا اساس پخش برنامههای کنداکتور پخش فیلمها برنامههای مستند است. ما در شبکههای خود یک گروه مستند نداریم و این ضعف بسیار بزرگ سینمای ماست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- «شقایق سوزان»؛ شصت سال از کوچ گذشت
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- مقدسیان به تصویر به عنوان محل تجلی ایده اهمیت میداد/ مقدسیان تفکر عدالتخواهی داشت
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- معرفی ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گذری در جشنواره سینماحقیقت/ گزارش تصویری
- جزئیات مراسم بزرگداشت اُرُد عطارپور در جشنواره سینماحقیقت
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- اعلام اسامی داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
- پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / از مهرداد صدیقیان تا مهناز افشار
- پایان مراحل ضبط و میکس موسیقی «جمشیدیه»
- اعلام نامزدهای فجر ۳۶، امشب با حضور داوران در پردیس ملت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟